اخبار اخبار عمومی

ریشه همه مشکلات اقتصادی و بیکاری به گردن من است

تبلیغات بنری


ریشه همه مشکلات اقتصادی و بیکاری بر گردن من است

به گزارش مجله توژال؛ استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به مشکلات اقتصادی و بیکاری گفت: دلیل اصلی این مشکلات مشکل تولید است. در حال حاضر موانع زیادی بر سر راه تولید وجود دارد که مهمترین آنها دلایل فرهنگی و اجتماعی و تحریم هاست.

افیکی گفت: اولویت رئیس جمهور در کوتاه مدت باید حل مشکلات بیرونی در مسیر تولید یعنی تحریم و حل مشکلات مالی و معاملات مربوط به گروه ویژه اقدام مالی باشد. با فرض رفع این دو مشکل، همچنان مشکلات و موانع داخلی بر سر راه تولید وجود دارد.

وی به لزوم تمرکز بر زیرساخت ها اشاره کرد و گفت: مشکلات اساسی تولید داخلی، موانع ساختاری است که حل آن زمان زیادی می برد و رفع موانع ساختاری داخلی در کوتاه مدت باید مورد توجه دولت آینده قرار گیرد. اما برنامه بلندمدت دولت برای عبور از این شرایط باید بر اصلاح ساختارهای غیراقتصادی متمرکز باشد. بسیاری از اقتصاددانان بر اصلاحات ساختاری تاکید دارند که آن را جراحی اقتصادی می نامند. دلیلش هم این است که اولویت را به ریل گذاری ساختاری ندادند. بالاخره برای رشد تولید باید تحریم ها برداشته شود، تنش خارجی وجود نداشته باشد و مشکلات مالی و پولی حل شود.

وی با اشاره به جزییات اصلاح ساختاری غیراقتصادی بیان کرد: اصلاح ساختاری غیراقتصادی شامل استفاده از نیروهای شایسته برای منتهی به پیشرفت و حکمرانی مبتنی بر شایستگی است. این بدان معناست که باید از افراد شایسته در همه ابعاد مدیریت دولتی و غیردولتی استفاده شود. مثلاً اگر مجلس ناکارآمد باشد اما قوه مجریه کارآمد باشد، کمک چندانی به بهبود اوضاع نمی کند.

افقی تاکید کرد: اکثر کاندیداهای انتخابات به استثنای یکی دو نفر عمدتا بر رفع موانع سطحی و ساختاری اقتصادی تاکید دارند که نتیجه چندانی ندارد. وعده رشد اقتصادی 8 درصدی همان برنامه چهارم و پنجم توسعه بود که نتوانست بیش از 30 درصد را محقق کند.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: بی ثباتی اداری یکی از این آفت های دیگر است. وقتی دولت تغییر می کند، همه مدیران حذف می شوند و این مشکل می تواند تولید و اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد. اگر شایسته سالاری مردمی در نظر گرفته شود و از نیروها و مدیران متخصص، با انگیزه و دلسوز استفاده شود، شاهد اصلاح بسیاری از ساختارها خواهیم بود.

وی با اشاره به یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی گفت: نیروی انسانی جامعه مهمترین سرمایه آن است. بنابراین باید از مهاجرت نیروهای ماهر جلوگیری کرد زیرا نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی دارد.

افیقی گفت: علاقه به بخش خصوصی در دوران مرحوم آیت الله رفسنجانی افزایش یافته است. بخش خصوصی نمی تواند موفق شود مگر اینکه دولت این راه را رهبری کند. اهمیت این بخش در ادبیات اقتصادی مشخص است. بخش خصوصی به دنبال سود خود است و در صورت فراهم شدن بستر، خود بخش خصوصی نیز از آن استقبال خواهد کرد.

گفت: گفتند ما به غرب اعتماد نداریم در حالی که به سمت شرق می رویم. حالا به شرق هم زدیم. تا زمانی که بحث FATF و تحریم‌های اقتصادی حل نشود، نمی‌توانیم فقط به یک طرف شرق اهمیت بدهیم زیرا قدرت چانه‌زنی ما را کاهش می‌دهد.

افیقی تاکید کرد: باید از ظرفیت های شرق و غرب در کنار هم برای دستیابی به منافع کشور استفاده کرد و نمی توان تنها به شرق یا غرب توجه کرد. کشورهای همسایه ما نیز روابط خوبی با غرب و شرق دارند و از آنها به نفع کشورهای خود استفاده می کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال