اخبار اخبار فرهنگی

مجازات»؛ پایان تلخ یا معجزه‌ای دوباره؟

تبلیغات بنری


من نتوانستم معنی “اتللو” را در منابع انگلیسی، ایتالیایی و حتی ترکی پیدا کنم. نام یک نمایشنامه ویلیام شکسپیر نویسنده مشهور انگلیسی; یک تراژدی کامل و فراموش نشدنی. این متن ماندگار حالا دستمایه کتاب سری جدید شده است محمد حسین مهدویان در شبکه خانگی نشان داده شد. فصل چهارم سریال «زخم» با عنوان فرعی «مجازات» این روزها در دسترس عموم قرار گرفته است.

اگر بخواهم معنای «اتللو» را استنباط کنم، تصور می‌کنم که این گونه‌ای از «آتیلا» باشد. بزرگترین امپراتور تاریخ اروپا در قرن پنجم میلادی. در اروپای شرقی محبوب است و در اروپای غربی محبوب نیست. داستان شکسپیر درباره اتللو نیز درباره رهبری است که در مقابل عثمانی ها می ایستد و در برخی قسمت ها پیروز می شود. عثمانی ها در اروپای باستان بخشی از روم محسوب می شدند و آتیلا با آنها دشمنی داشت.

بزرگ ترین مزیت سریال «زخمی» که می تواند آن را آخرین سریال تاریخ سریال ما کند، وضوح متن آن است. او با تماشاگر بازی نمی کند، او را فریب نمی دهد و کاری نمی کند. صادقانه و صادقانه، او همه چیز را پشت پرده فاش می کند

اکنون در “Injury: Punishment” می توانیم شخصیت “Owner” را ببینیم (جواد عزتی) اتللو را مانند خودش ببیند. “سیما” (الناز مالکشاید او همان همسرش دزدمونا باشد. “سمیرا” (رعنا آزادی ور) با تغییر جنسیت که عمل را جذاب تر می کند، این آقای یاگو است که همه مشکلات را به اتللو می آورد.

نمایشنامه «اتللو» یک تراژدی است اما یادم هست که آقای محمد آل یعقوبی دانشجویان تحصیلات تکمیلی گفتند که این متن بیشتر کمدی است تا تراژدی. او تحلیل خودش را داشت و من این را از خیلی از افراد دیگر که متخصص بودند شنیدم. با این حال، آنچه در پایان متن به خواننده می رسد، احساس و اندوهی است برای سرنوشت غم انگیز اتللو بیچاره.

تاکنون سه قسمت از «جراحت: مجازات» را تماشا کرده ایم. معیارهای مهدوی و گروه منسجم او را همچنان در این بخش می‌توان مشاهده کرد. هیچ خستگی و تکراری وجود ندارد. بزرگ ترین مزیت سریال «زخمی» که می تواند آن را آخرین سریال تاریخ سریال ما کند، وضوح متن آن است. او با تماشاگر بازی نمی کند، او را فریب نمی دهد و کاری نمی کند. صادقانه و صادقانه، او همه چیز را پشت پرده فاش می کند.

در این سریال توطئه‌گر و مقتول مشخص می‌شوند و نقشه‌ها در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. بنابراین مخاطب وقت و انرژی خود را صرف هضم اتفاقات غیرمنتظره نمی کند و حدس می زند که به زودی دوباره غافلگیر خواهد شد. بلکه منتظر است تا داستان آرام آرام پیش برود و روایت مسیر طبیعی خود را طی کند و به مقصد برسد.

در «جراحت: مجازات» می‌توانیم شخصیت «مالک» (جواد عزتی) را در نقش اتللو ببینیم. سیما (الاز ملک) ممکن است همسر او دزدمونا باشد. سمیرا (رعنا آزادی فر) با تغییر جنسیت که باعث جذابیت بیشتر عمل می شود، همان آقای یاگو است که همه مشکلات را به اتللو رساند.

مقصد نیز مشخص است؛ با توجه به متن اصلی، احتمالاً ملک بر دسیسه های همسر سابقش، سمیرا، همسر جدیدش تکیه می کند. سیما را به خاطر حسادتی که در وجودش شعله ور می شود و سوء ظن خیانت به او می کشد. آن وقت می فهمد که اشتباه کرده و بازی کرده و از شر خودش خلاص می شود. یا شاید مهدویان قصد ندارد سریال «زخم» را در این فصل به پایان برساند و ممکن است فصل یا فصل‌هایی در راه باشد، بنابراین از نقل‌قول از نمایشنامه «اتللو» و «مالک» شکسپیر صرف نظر می‌کند. قهرمان اصلی سریال را زنده نگه می دارد. در فصل دوم هم همین اتفاق افتاد.

جدای از متن، بازی ها همین قدرت و قدرت را دارند. می توان حدس زد که مهدویان در مورد شخصیت ها با بازیگرانش زیاد صحبت کرده است. به همین دلیل حتی کوچکترین کنش ها و واکنش های بازیگران دقیق و دقیق است و در واقع کاری که در مقابل دوربین انجام می دهند نوک قله ای بلند است که از آب اقیانوس بیرون می آید.

یکی از تغییرات مناسب، ترکیب موسیقی است. حبیب خزایی متواری شد آهنگساز «تحرک کری» به جای استفاده از سازهای الکترونیکی در فصول گذشته، این بار به سازهای زهی روی آورد و به مخاطب این امکان را داد که احساسات خود را نسبت به لحظات حساس بیان کند و نه با زور سیم های خشن گیتار الکتریک.

“زخم” بزرگترین موفقیت آنها در شبکه خانگی تا به امروز باقی مانده است. باید دید محمدحسین مهدویان به عنوان خالق این اثر تا چه اندازه می تواند از این عظمت پاسداری کند.

*خبرنگار

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری iraneconomist