بچهها بزرگ شدند؛ نیمکتها نه
به گزارش مجله توژال از روابط عمومی پنجاه و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های علمی، آموزشی و آموزشی رشد، نشست تخصصی بررسی واقعیت فیلمنامه نویسی و فیلمسازی در حوزه کودک و نوجوان امروز شنبه – یکم آذرماه – همزمان با اولین روز این جشنواره با حضور حاضرین است هوشنگ مرادی کرمانی، سهیل معاف، داود امیریان در سینما فلسطین تهران برگزار شد.
در این جلسه، منصور باغیان مجری و کارشناس این رویداد گفت: پنجاه و چهارمین دوره رشد می تواند فضایی را برای نگاه ویژه تر به سینمای کودک فراهم کند.
باگیان با اشاره به شرایط نامناسب فیلمنامه نویسی و فیلمسازی برای سینمای کودک گفت: البته این موضوع محدود به سینمای کودک نیست و وضعیت سینمای ما در مجموع چندان جالب نیست. اما این سوال پیش می آید که چرا وضعیت سینمای کودک به این نقطه رسیده است؟
هر کودکی دنیایی پیش روی خود دارد
هوشنگ مرادی کرمانی در پاسخ به این سوال گفت: متأسفانه مدیران فرهنگی ما عادت کرده اند که ایده و ایدئولوژی خود را در آثاری که برای کودکان تهیه می شود وارد کنند و این باعث رضایت بچه ها نشد. ما به یک نگاه جدید به صنعت فیلم نیاز داریم. در زمان ما بچه ها یا در مدرسه بودند یا در خانه بودند یا در خیابان. کل محیط آموزشی در این سه مکان خلاصه می شود.
وی افزود: اما امروز هر کودکی دنیایی پیش روی خود دارد و ما اکنون در دهکده جهانی هستیم. این بچه ها غذای فرهنگی می خواهند. من همیشه با این عنوان مثال می زنم که بچه ها بزرگ شده اند. اما صندلی های ما رشد نکردند. منظور من از این قیاس این است که ابزار و برنامه های ما به اندازه ذهن بچه ها نیست.
در ادامه مطلب داود امیریان این فیلمنامه نویس حوزه کودک و نوجوان در پاسخ به این سوال که امکان احیای سینمای کودک در قالب دهه 70 وجود دارد، گفت: آثاری مانند گیلنار، دزد عروسک و… در زمان خود پرفروش بودند، اما با شرایط امروز نمی خورند و باید به دغدغه های نسل جدید اذعان کرد. متاسفانه سینمای امروز حتی قصه گو هم نیست.
نشست تخصصی بررسی واقعیت فیلمنامه نویسی و فیلمسازی در حوزه کودک و نوجوان
با اشاره به اینکه اگر یک فیلم حداقل داستان و روایت داشته باشد، دانش آموزان، کودکان و نوجوانان جذب آن می شوند، گفت: ابتدا باید حوزه قصه گویی برای کودکان تقویت شود و از سوی دیگر باید زمینه جدیدی ایجاد شود. چشم انداز در این زمینه ارائه شده است.
سهیل یک موفقیت است وی درباره فیلمسازان حوزه کودک و خانواده گفت: مدتی سینمای کودک جدی گرفته نمی شد که باعث شد سینمای کودک به پروژه ستادی یا دوره آموزشی و تربیتی تبدیل شود و امکان ورود سینمای کودک به کشور در سال جاری فراهم شد. اولین قدم
وی افزود: درخشش بسیاری از فیلمسازان مطرح مانند مسعود کرامتی و محمدرضا آرتمان و بورومند رضایت بخش در حوزه سینمای کودک است. در حالی که سینمای کودک از جایی به بعد کوچک تلقی می شد، این سینما ارجحیت داشت. بنابراین سینمای کودک کم کم به منابع دولتی وابسته شد و از مسیر اصلی خود دور شد.
این کارگردان سینمای کودک تاکید کرد: به زبان دهه 60 و 70 نمی توان برای دانش آموزان فیلم ساخت، بنابراین باید خودمان را مدرن کنیم.
تجلی تخیل و شوخ طبعی باید تقویت شود
امیریان در قسمت دوم گفت و گو تاکید کرد: امروز باید تخیل و طنز تقویت شود. باید ذائقه نسل جدید را شناخت زیرا با نگاه جهانی دانشجویان مواجه هستیم و دیگر فضای بسته ای وجود ندارد. طبیعتاً به نظر می رسد که ما نیز با نوعی درگیری خانوادگی مواجه هستیم که تأثیرات منفی بر دانش آموزان دارد. بنابراین در گام اول باید حرف های نسل جدید را بشنویم تا مشکل اساسی کودکان و نوجوانان را درک کنیم چرا که دغدغه ما با ذهنیت نسل جدید متفاوت است.
سهیل موفق گفت: تنها وجه اشتراک من با دخترم داستان واقعی و کامل است. بنابراین، اگر یک محصول فرهنگی داستان مناسبی داشته باشد، کودکان و نوجوانان مطمئناً با آن همراه می شوند. چون زبان مشترک داستان هاست.
وی افزود: متاسفانه سینمای کودک کوچک فرض شده و حتی دو حوزه مختلف سینمای کودک و نوجوان به اشتباه با هم ادغام شده اند.
موفق ادامه داد: گاهی افرادی که اولویتبندی میکنند بدون اینکه ذائقه مخاطب امروزی را بدانند، تولید آثار کودک و نوجوان را در اولویت قرار میدهند. از سوی دیگر، فیلمسازان صاحب ایده برای تامین مالی با مانعی روبرو هستند. به عنوان مثال، سه فیلم بنده که تنها با بودجه خصوصی تولید شده بودند، محکوم به شکست بودند و از سوی نهادهای دولتی حمایت نشدند.
برای گزارش دادن کارشناس اقتصاد ایرانفعالیت های پنجاه و چهارمین جشنواره فیلم رشد صبح روز شنبه 10 آذرماه با نمایش فیلم های کودک و نوجوان در سینما فلسطین تهران آغاز شد.
مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره با حضور برخی از هنرمندان سینما و تلویزیون برگزار شد. در این دوره از جشنواره آثاری از 16 کشور دریافت شد.
نشست های تخصصی در حوزه فیلمنامه نویسی، زبان فارسی در سینمای کودک، سلامت روان کودک و نوجوان، کودک و مقاومت از ساعت 16 تا 18 در طول جشنواره برگزار می شود.