اخبار اخبار فرهنگی

آقای شیک، نشانه‌شناسی و بیانگری صامت دارد

تبلیغات بنری


علی ولیانی وی در گفت و گو با مجله توژال که در خبرگزاری ایرنا حضور داشت، گفت: خیلی تمرکز کردم و متوجه شدم با وجود اینکه دیالوگ مدت هاست در سینما رواج پیدا کرده و به سکوت تبدیل شده است، اما مردم همچنان از سکوت استقبال می کنند. اکشن کمدی بیشتر مثل کارهای چاپلین که بارها و بارها می بینید، خیلی می خندید. من تحقیقات زیادی در مورد این موضوع انجام داده ام. چون قبل از هر چیز اصولی کار می کردم و بیشتر جوک ها و داستان های طنزی که ساخته می شد بر اساس زندگی روزمره جامعه بود که مهم ترین چیز طنز، طنز موقعیت، طنز دیالوگ و شوخی بود قصد خنداندن بیننده را ندارد.

حتی اگر بارها و بارها آثار چاپلین را تماشا کرده باشید، باز هم از خنده منفجر خواهید شد.

این کارگردان افزود: فیلم های جدید را بیش از یک بار تماشا نکنید و اگر بخواهید بیشتر بخندید باعث خنده شما نمی شود. به همین دلیل از سال 2014 روی این موضوع تمرکز کردم و به دنبال کارهایی بودم که صامت، کمدی و در عین حال مرتبط با کشورمان باشد و تکراری نباشد. چون کار تکراری کار درستی نیست. پس در مورد شخصیت آقای شیک ما خیلی کار کردیم علی رضا فتحی نویسنده بسیار مفید بود. البته با شروع سفر، هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.

دنبال یک شخصیت کاملا ایرانی بودم

وی افزود: سعی کردیم تا حد امکان این شخصیت را بسازیم و شخصیتی بسازیم که پیش از این در هیچ جای دنیا ساخته نشده بود.

طبقه سوم چهارمین فیلمی است که ساخته ام و دومین اثر مستر شیک است که برای اکران ویژه در 7 آذرماه برنامه ریزی شده است.ولیانی ادامه داد: این دومین قسمت آقای شیک است طبقه سوم قسمت اول نام داردپرستار پیرمرداولین تجربه من بود. بعد از آن دو فیلم دیگر ساختم که صامت نبودند و دوست داشتم یک تجربه غیر صامت هم داشته باشم. «طبقه سوم» چهارمین فیلمی است که او کارگردانی کرده است و قرار است 7 آذر اکران شود. در این کار سعی کردیم تقریباً تمام کاستی های کارهای قبلی را برطرف کنیم و اثری فوق العاده ارائه دهیم که باعث افتخار ایران شود. ما تمام تلاش خود را کردیم و نمی گوییم بی عیب و نقص است. امیدواریم مورد پسند مخاطبان قرار گیرد و بتوانیم این مسیر را هر چه بهتر، زیباتر و اصولی تر طی کنیم.

او گفت: «برای ما خیلی مهم بود که از بازیگران چهره در کار استفاده نکنیم. ما از شما می خواستیم که سناریو و تکنیک کار را برای همه رویدادها ایجاد کنید و این بسیار دشوار است، اگرچه مردم فیلم های با چهره را بیشتر دوست دارند. ما تمام تلاشمان را کردیم و از نقشم راضی هستم.

ولیانی خاطرنشان کرد: موضوع طبقه سوم این است که آقای شک وارد ساختمانی می شود و در ساختمان آدرس دارد و به دنبال خانم می گردد، اما وارد طبقه ای می شود که همه افراد از یک طبقه جامعه هستند که در آن طبقه ای از جامعه وجود دارد. ما در طبقه سوم ارائه کرده ایم. و اتفاقاتی می افتد… تا آخر فیلم می بینیم که نه تنها این آدم به خواسته اش رسیده، بلکه در کل اتفاقات دیگری می افتد.

دوست دارم کسی که کمدی صامت بلد است کارگردانی کند

ولیانی درباره سختی های بازیگری همزمان با کارگردانی نیز گفت: خیلی دلم می خواست این کار را کارگردانی کند که کمدی صامت بلد باشد. من خودم وارد این تجارت شدم و این یک چالش خوب و سخت برای من بود. چون کار مال من است و می دانم چه می خواهم، می توانم ایده هایم را خیلی بهتر اجرا کنم. اینکه همزمان با بازیگری کارگردانی هم می کنی کار را سخت تر می کند. اما من نمی توانم راه آسان را بپذیرم. برای همین با همه سختی هایش برایم شیرین و جذاب است.

من در واقع برای نوشتن فیلمنامه تحقیق کردم

علی رضا فتحی همانطور که آقای شیک نویسنده درباره چگونگی شکل‌گیری ایده ساخت این فیلم گفت: کار صامت برای من مشکل‌ساز بود و کار علی ولیانی مشکل دیگری بود. در چند لحظه مهم درباره فیلم صامت تحقیق می کردم. زمانی که مشغول تحقیق بودم، به سراغ کارهای صامت رفتم و نه لزوماً ژانر کمدی سینمای زنده.

وی ادامه داد: وقتی متوجه شدم علی ولیانی کمدی صامت انجام می دهد، برایم راحت شد، چون در این فضا احاطه شده بودم. چیزی که بسیار متفاوت است این است که این بخش از کار تئوری است، اما وقتی نوبت به اجرا می رسد با آنچه در گذشته انجام شده کاملاً متفاوت است. بحث کیفیت کار نیست که آیا آن آثار بد هستند و این خوب هستند یا برعکس. کاری که ما انجام دادیم اتفاقی بود که در دوره ای دیگر افتاد. در دوران سینمای صامت که نگاه می کنیم، در آن دوره نگاه صامت و بیان صامت مشکلی نداشت و این نکته بسیار مهمی است.

در دوران سینمای صامت که نگاه می کنیم، در آن دوره نگاه صامت و بیان صامت مشکلی نداشت و این نکته بسیار مهمی است.

وی افزود: در این اثر نشانه شناسی و بیان ما ساکت است. در آن زمان به دلیل نبود فناوری صدا مجبور بودند فیلم های خود را صامت بسازند. اگر به خیلی از این فیلم‌ها برگردید، می‌بینید که حرف می‌زنند و نگاه خیلی چیزها را می‌گوید و چون ابزار نبود، باید بینامتنیت می‌آمد. کاری که ما انجام دادیم این نگاه نیست، یک نگاه تجربی به سینمای صامت است و با کاری که آنها انجام می‌دادند بسیار متفاوت است.

فتحی افزود: وقتی وارد دیالکتیک کار می شویم، این کار پیشینه ای بیرون از سینما هم دارد. مثلاً وقتی به نقاشی‌ها یا کتیبه‌هایی که در گذشته در غارها پیدا شده نگاه می‌کنیم، وقتی یک نفر مشکل خود را از طریق خط یا نقاشی که خودش انجام داده است، مطرح می‌کند و این روشی است که ما خودمان را بیان می‌کنیم و کاملاً با سینمای صامت متفاوت است. از گذشته

من داستان درست نکردم

فتحی گفت: نکته بعدی این است که در بحث دیالکتیک کار، کار به صورت عناصر است و مانند کار فرض می شود. انتظار می رود می دانیم که این کار اساسا یک موقعیت مفرح مانند کار تلویزیونی است. صرف نظر از فرم، کار من محتوای خاصی دارد و فقط این نیست که ما داستانی را ساخته و اجرا می کنیم، بلکه ایده پشت آن و ارائه آن به صورت و بیان بی صدا است.

توقف کنیداو بازی می کند

-02:11

باصدا کردنساکت

یک نقطهاز حالت تمام صفحه خارج شویدتمام صفحه را وارد کنیددانلود کنید

این حرکت جدیدی است که ما شروع می کنیم و احساساتی هم نیستیم
وی افزود: از نظر کاری که برای مستر شیک و کارهای بعدی انجام دادم، با توجه به پیشینه کار در سینمای صامت، کار بیشتری نداشتیم. شغل انتقام برادر ابراهیم المرادی و در سال 1309 اصلاً صادر نشد. آثار دیگر آبی و یاقوتی این اولین فیلم صامت تولید سینمای ایران است و نسخه خوبی از آن وجود ندارد اما به هر حال تلاش کارگردان بوده است. و همچنین فیلم حاج آقا بازیگر سینما ایوانز اوهانیانس در سال 1312 است. جالب اینجاست که در آن سال یک فیلم دیگر اکران شد و این سه به یک ناطق باختند.

فتحی افزود: این فیلم ها با تمام هزینه هایی که صرف آن شده است، فیلمبرداری نشد. در حالی که نسخه سینمایی حاجی آقا بازیگر هم اکنون موجود است فرخ الغفاری در وسط یک موزه سینما وجود دارد، اگر الان آن را ببینید تم اصلی دارد و داستان آن بسیار آوانگارد است و در آن زمان فیلم خوبی بود. اما آمدن دختر لیر اتفاقی که صرفاً یک پدیده هنری نبود، چون یک شخصیت صوتی و صنعتی داشت که غالب شد و این دو فیلم خیلی راحت رفتند. نه مرادی و نه ایوانز اوهانیانس فیلمی ساخته نشدند و بحث فیلم صامت تمام شد.

گفت: زیرا آنچه اوانس اوهانیان می دانست برای طبقه صامت ها بود. اینجا داریم کاری می کنیم که در سینمای ما نمونه های زیادی ندارد اما حرکت جدیدی است که شروع می کنیم و احساساتی نیستیم و واقعا از این موضوع لذت می بریم.

اینجا ما داریم در سینمایمان کاری بی سابقه انجام می دهیم، اما حرکت جدیدی است و احساساتی نیستیم و واقعاً داریم از آن لذت می بریم.

از موسیقی کلاسیک ایرانی استفاده کردیم
فتحی گفت: موسیقی ایرانی کار جدیدی است. چون در فیلم های صامتی که در کارهای صامت قبلی داشتیم، فیلمی که شروع می شود، فرهنگ شنیداری مخاطب به سمت موسیقی کلاسیک می رفت و ما اینجا از موسیقی کلاسیک ایرانی استفاده کردیم و این در نوع خود نوآورانه است.

گفت: آهنگ آقای شیک کار علی ساجدی صبا او خیلی باحال است و خیلی سخت کار کرده است. در عین حال تدوین ما بسیار مهم است و اهمیت تدوین این فیلم بیشتر از نویسنده و بازیگران آن است. چون سردبیری که ته این کار نشسته، کار سخت فیلمی را دارد که امروز نمونه ای از سینمای صامت ندارد. ویراستار خلاقیت خود را به کار انداخته است لیلی نوروزی او توانست دنیای سینما و بیان را برای ما آشکار کند و به نویسنده و دیالکتیک اثر کمک زیادی کند.

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری iraneconomist