اخبار اخبار فرهنگی

به مستندنگاری آثار هنری چراغ سبز نشان داده می‌شود؟

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، جشن امضای دو کتاب «دیدگاه روشن در مرمت آثار نقاشی» و «جعل و خودسازی آن» با حضور مجید میلانروزی – مدیر سابق موزه معاصر تهران برگزار شد. هنر، گردآورنده و پژوهشگر هنر معاصر. تاریخ هنر – زهرا قیازی – مترجم کتاب جعل و خودسازی از آن – و جواد رمضانی – مدیر انتشارات آفام سرا و مترجم کتاب چشم اندازی روشن در مرمت نقاشی – در روز پنجشنبه 10 دی 1403 برگزار شد. در شهر کتاب ایرانشهر.

چگونگی سنجش اصالت یک اثر و ترمیم آن و تاثیر آن بر قیمت اثر، سوالاتی است که ادامه دارد.

این برخورد در کلام است جاوید رمضانی من با مطرح کردن این نکته شروع کردم که همیشه سؤالات زیادی در مورد میزان بازیابی یک اثر هنری و تأثیر مرمت بر قیمت و بازار هنر وجود دارد.

وی با اشاره به سوالات مردم در مورد اصالت اثر هنری بیان کرد: همچنین سوالات زیادی در مورد صحت علمی و منطقی یک اثر از طریق تست های علمی و عکاسی تخصصی و حرفه ای مطرح می شود که گواه اصالت اثر است و در دادگاه ها نیز معتبر است. این اطلاعات برای همه کسانی که به هر طریقی در زمینه هنر درگیر هستند کاملا ضروری است.

بازار میدان مرمت در حال داغ شدن است

مجید میلانروسی وی همچنین گفت: امروزه با توجه به تنوع سبک ها و مصالح، توسعه هنر و بازار مجموعه، شرایط نگهداری و مشکلات پیش آمده بر روی آثار هنری، نیاز بیشتری به مرمت و حفاظت پیدا می کنیم. به همین دلیل با گذشت زمان بر اهمیت رشته مرمت افزوده می شود. در این روزگار که اقتصاد هنر رو به رشد در ایران است، نمی توان آثار سهراب سپهری و دیگر متخصصان و استادان هنر را به کسی سپرد، متخصص مورد نظر باید دانش و تجربه کافی داشته باشد.

وی درباره جعل یا اصالت سنجی آثار نیز گفت: به دلیل عدم آگاهی در این زمینه اغلب اصالت سنجی با کپی و جعل اشتباه گرفته می شود. در حالی که در فضای بین المللی این مقوله محبوب و مهمی است و باعث رشد هنر می شود.

استاندارد زهرا وی همچنین تصریح کرد: صحبت از «خودسازی» از نیمه دوم قرن بیستم آغاز می شود که هنرمندان موضوع اصالت و مالکیت را زیر سوال بردند. خودسازی ارتباط مستقیمی با قانون کپی رایت دارد و موضوع مهمی که خارج از بحث فلسفی خودسازی وجود دارد، تضاد منافع است. فوکو و بارت معتقدند که خلاقیت و نوآوری دیگر مشکلی نیست. من می‌توانم کاری بسازم که جدید نباشد و وقتی کارم درباره «خودسازی» باشد، می‌توانم درباره «خودسازی» صحبت کنم. فرقش با جعل در این است که حرفی قابل تفسیر می دهد و می تواند نقد هر چیزی باشد. نقد نظام هنری، مسائل چپ، صنعت و فرهنگ.

جاوید رمضانی نیز با بیان اینکه در بحث خودسازی، خود هنر مطرح است، سوالاتی را مطرح کرد و گفت: ریچارد پرینس مجلات و تصاویر تبلیغاتی را کپی می کند و به قیمت یک میلیون دلار می فروشد. آیا این را به عنوان هنر قبول دارید؟ هنر در جامعه ما چیست؟ آیا جامعه این هنر را می پذیرد؟

مجید میلانروسی در این خصوص گفت: فضای هنر معاصر به دلیل سرمایه داری پس از جنگ جهانی دوم، نیویورک را به مرکز هنر تبدیل کرد و به دلیل نداشتن تاریخ و پیشینه، فضای معاصر را مطرح کرد. از سوی دیگر بانک ها و موسسات مالی پشت آثار هنری هستند و برندسازی هنرمند نیز مطرح است. یکی از موضوعاتی که در دادگاه های بین المللی مطرح می شود، موضوع کلاهبرداری در آینده است. هنرمندی که قبل از نمایش آثار هنرمند دیگری، مثلاً در کارگاهش، آثارش را ببیند و زودتر از آن شخص به نمایش بگذارد، به این ترتیب، در جعل آینده، خود هنرمند هنوز معرفی نمی‌شود، اما آثارش جعل می‌شوند. .

زهرا قصی ادامه داد: در فضای دانشگاهی وقتی بحث خودسازی و تألیف در بین اساتید مطرح می شود به تدریج جایگاهی مستقل از بازاریابی پیدا می کند و سؤالی جدا از آن مطرح می شود. اگر من از این عکس می گرفتم، یا اگر از اشیاء روزمره مانند جف کونز یک برنز درست می کردم چه؟ این سوال در تاریکی پرسیده می شود، شاید راه های جدیدی برای ما باز کند، شاید بعداً این اتفاق برای ما بیفتد.

وی گفت: بحث حقوقی در موارد جعل و کپی نیز پیچیده است، مانند موارد جف کونز که کارشناسان باید میزان اصل اثر را که برداشته و کپی شده است بررسی کنند. بیانیه آن در واقع خودسازی است یا انتقاد می کند؟ آیا ماهیت و ماده را تغییر داده یا از آن سوء استفاده می کند؟

آیا مرمت قیمت کار را کاهش می دهد؟

جاوید رمضانی همچنین تایید کرد: موضوع دیگری هم وجود دارد و آن ارتباط آن فرد با مسیرهای اقتصادی است که توانسته اثری را به نام خود بفروشد در حالی که کار شخص دیگری بوده است و تنها به دلیل مسیر اقتصادی توانسته موفق شود. او داشت. امروزه با موارد زیادی از کپی و جعل مواجه هستیم و فضای ساختاری ضعیفی وجود دارد. این امر سرمایه دار و مجموعه دار هنری را نسبت به خرید آثار نامطمئن می کند و در نهایت اگر سرمایه دار نخرد، هنرمند نیز دچار بحران می شود. اینجاست که یک موسسه معتبر باید وجود داشته باشد. داشتن مدارک و مستندات معتبر، ثبت دقیق و صحیح اثر هنری و از همه مهمتر مدارک مستند بسیار مهم است. ابتدا کار با کد ثبت، عکاسی فنی، عکاسی UV، اشعه ایکس، مادون قرمز و میکروسکوپی گرفته می شود و در نهایت گزارش کاملی از کار تهیه و تحویل داده می شود. ما بیش از 1500 فایل بازیابی و 400 فایل احراز هویت را ضبط کردیم که همه آنها حاوی کدهای هش بین المللی بودند. همچنین اثری که نزد ما مرمت می شود با توجه به گزارش تهیه شده از آن می تواند مهر تاییدی بر اصالت اثر داشته باشد. سوال بسیاری از مردم این است که آیا مرمت قیمت کار را کاهش می دهد؟ باید گفت در برخی موارد حتی ناجی و سندی است که صحت کار را ثابت می کند و مرمتگر خوب با مستندسازی شروع می کند که در کارگاه بعدی با جدیت بیشتری پاسخ داده می شود و علاقمندان به مرمت و مستندسازی از آثار هنری می توان از نزدیک با نمونه های مرمت این مرکز آشنا شد.

وی گفت: ماه آینده شاهد رونمایی از کتاب «چگونه هنرمند موفق باشیم» خواهیم بود.

اولین کارگاه تخصصی با عنوان «اصلاح و اصالت» پنجشنبه 17 آذرماه برگزار می شود. شماره تماس جهت شرکت در کارگاه 09992061186 می باشد.

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری iraneconomist