اخبار اخبار سیاسی

تصویر ۱۰۰ روزه دولت در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات بنری


گروه داده کاوی توژال به منظور بررسی انعکاس رسانه ای اخبار و گزارش های مربوط به رئیس پزشکی و همچنین تحلیل نظرات و پاسخ های افکار عمومی پیرامون وی، به تحلیل کیفی و کمی گزارش اول پرداخت. . 100 روز از ریاست جمهوری او از 22 اوت تا 1 دسامبر. آن را در سال 1403 ق.
از زمانی که وزرای پیشنهادی در 22 مرداد مطرح شدند، از این تاریخ بحث در مورد دولت پزشکیان زیر ذره بین قرار گرفت و به همین دلیل مبدأ این بررسی در 22 مرداد قرار گرفت.

اطلاعات به دست آمده در این گزارش بر اساس یک سیستم مانیتورینگ شبکه های اجتماعی و توسط هوش مصنوعی استخراج شده است. در بخش کمی گزارش، میزان محتوا و بازدید و همچنین فعال ترین رسانه ها و کاربران بررسی شد و در بخش کیفی، موضوعات و موضوعات برجسته منتشر شده مورد تحلیل قرار گرفت.

توزیع محتوا را در 5 پلتفرم رسانه اجتماعی پرکاربرد مقایسه کنید

در نمودار زیر، پنج پلتفرم پرکاربرد رسانه های اجتماعی از نظر میزان محتوای تولید شده با هم مقایسه شده اند:

بیشترین حجم محتوا در هر پنج پلتفرم مربوط به روز سی و یک شهریور و سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل بود.

رای اعتماد و اظهارات رئیس جمهور در پایان مرداد ماه، دومین اوج این نمودار مقایسه ای است.

بحث انحلال در اواخر اکتبر و انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور در نوامبر از دیگر نکات برجسته این نمودار از نظر میزان تولید محتوا است.

از نظر میزان تولید محتوا، فرکانس بالای کانال های ایتا و تلگرام نسبت به سایر پلتفرم ها قابل توجه است. از سوی دیگر کمترین میزان محتوا مربوط به روزنامه ها و سایت های خبری بوده است.

تصویر صد روزه دولت در رسانه ها و شبکه های اجتماعی

در زیر، تحلیل کمی و کیفی این پنج پلتفرم پرکاربرد ارائه شده است:

1. سایت های خبری

در مقایسه با شبکه های اجتماعی، روزنامه ها و وبسایت های خبری از نظر میزان محتوا و بازدید، تعداد و تعداد بازدید کمتری داشته اند که نشان دهنده اهمیت و تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی و کانال های خبری مانند تلگرام و ایتا است. در مجموع در بازه زمانی 100 روزه این گزارش، حدود 170000 داستان مرتبط با پزشکیان شامل نام و نام خانوادگی منتشر شد که حدود یک میلیون بازدید داشت.

با توجه به محتوای این 170000 خبر، مجموعه آن را می توان در 4 محور کلی طبقه بندی کرد:

اخبار مربوط به پزشکیان و انتخابات ریاست جمهوری

اخبار مربوط به اعتماد به پزشکیان و وزرا

اخبار مربوط به پزشکیان و حضور در سازمان ملل متحد

اخبار مرتبط با پزشکیان و واکنش ها به جنایات رژیم صهیونیستی

تصویر صد روزه دولت در رسانه ها و شبکه های اجتماعی

با بررسی منابع خبری از جمله بیش از 1000 سایت خبری منتشر شده به زبان فارسی و استخراج شده توسط سامانه هوش مصنوعی، مشخص شد که انواع خبرگزاری ها و پایگاه های خبری اخبار شخصی رئیس جمهور و تا حدودی شعار ملی را منعکس می کنند. وحدت در کشور پوشش خبری اجرا شد.

اخیر خبر با 5000 مطلب، بیشترین تعداد اخبار را با کلیدواژه های مرتبط با پزشکیان منتشر کرده است. سایر سایت های فعال در این زمینه از خبرگزاری های منتسب به اصولگرایان مانند فارس و فردا نیوز گرفته تا خبرگزاری های دولتی مانند توژال و ایسنا و همچنین برخی سایت های سرگرمی مانند مجله کتابخوانی الکترونیک و همچنین برخی سایت ها را شامل می شود. سایت های اعتدالی و اعتدالی مانند فرارو و خبرآنلاین از جمله رسانه هایی هستند که بازنشر می شوند و اخباری هم منتشر می شد که مطالبی درباره پزشکیان تولید می کرد.

تصویر صد روزه دولت در رسانه ها و شبکه های اجتماعی

2. روزنامه ها

از بین بیش از 200 روزنامه رسمی و محلی تحت نظارت این گزارش، نزدیک به 50 هزار مقاله مرتبط با رئیس جمهور با کلمه پزشکیان در بازه زمانی 31 مرداد تا 1 آذر منتشر شده است.

در نمودار زیر، مهمترین قله های خبری تحلیلی که بیشترین میزان تعامل را در روزنامه ها داشته اند استخراج و شناسایی شده اند:

رای اعتماد به دولت چهاردهم بیشترین حجم مطالب مربوط به پزشکیان در مطبوعات را در خود جای داده است و تولید محتوای این موضوع از چند روز قبل از رای اعتماد آغاز شد و تا روز بعد ادامه یافت.

سخنرانی اواخر شهریور در سازمان ملل دومین اوج محتوایی در این نمودار است و پس از آن دیدار با پوتین و بحث انحلال، علاوه بر انتخاب ترامپ، واکنش‌های تهران و شخص رئیس‌جمهور که بالاترین میزان است. واکنش ها و تولید محتوا در روزنامه ها.

تصویر صد روزه دولت در رسانه ها و شبکه های اجتماعی

برخلاف سایت‌های خبری که فعال‌ترین رسانه‌ها طیف متنوعی از رسانه‌های اصولگرا، اصلاح‌طلب، اعتدال‌گرا و حکومتی هستند، در روزنامه‌ها، طیف اصلاح‌طلب و روزنامه‌های وابسته به آن توجه بیشتری به اخبار و رویدادهای رئیس‌جمهور داشتند. پزشکی

در این گزارش روزنامه اعتماد در اطلاع رسانی و انتشار اخبار و گزارش های پزشکیان رتبه نخست را در بین روزنامه ها کسب کرد.

آرمان ملی، هم ماه، آرمان امروز، توسعه ایرانیان، شرق و ایران و دیگر روزنامه هایی که بیشترین تعداد اخبار مربوط به رئیس جمهور را منتشر کردند، همگی از رسانه های نزدیک به دولت چهاردهم یا نزدیک به اصلاح طلبان بودند کیهان تنها روزنامه اصولگرا است که از علاقه به پزشکیان غافل نشد و مطالب زیادی درباره او منتشر کرد.

تصویر صد روزه دولت در رسانه ها و شبکه های اجتماعی

3. تلگرام فارسی

از مجموع 800000 مطلب منتشر شده در بستر تلگرام فارسی در 100 روز در مورد پزشکیان، بیش از 90 درصد مطالب (حدود 737000) محتوای اصلی و ارسال نشده بوده است که نشان می دهد برخلاف ایکس فارسی، در تلگرام فارسی مطالب اصلی اهمیت بیشتری پیدا می کند. و توجه کنید. این میزان محتوا از طریق 34 هزار کانال منحصر به فرد منتشر شده و 1.3 میلیارد بازدید داشته است.

سه اوج محتوایی در تلگرام فارسی در بازه زمانی بررسی این گزارش از مرداد تا آبان قابل مشاهده است که به شرح زیر است:

پایان مرداد و ارائه اطلاعات در مورد دولت مسعود مازیکیان

اواخر شهریور و واکنش ها و اظهار نظرها درباره حضور پزشکیان در سازمان ملل

اواخر مهرماه و بازنشر یادداشت های اظهارات پزشکیان در مورد انحلال

تصویر صد روزه دولت در رسانه ها و شبکه های اجتماعی

در تلگرام پرشین نیز مانند روزنامه ها فعال ترین کانال های تلگرامی نزدیک به گفتمان اصلاحات و پزشکیان بودند با این تفاوت که کانال های هواداری و به اصطلاح فن پیج ها بیشتر روی این بستر فعال بودند.

کانال حامیان پزشکیان و پزشکیان بیش از 3000 مقاله منتشر کرده است که بیشترین مطالب در مورد آنها تا کنون بوده است. شبکه های خبری دیگری مانند رواج نیوز، صدای اصلاحات، جماران نیوز و برخی ثوانی از دیگر رسانه های فعال در حوزه اخبار پزشکی و نزدیک به اصلاح طلبان و غیراصولگرایان بودند.

نکته جالب توجه، فعالیت اندک کانال های خبری فارسی زبان و رسانه های مخرب در میان فعال ترین کانال های تلگرام است. به نظر می رسد که عمده علاقه و تمرکز رسانه های خارجی فارسی بر صفحات اینستاگرام و حتی اکانت های پرشین ایکس بوده است و فعالیت آنها در تلگرام با همتایان داخلی خود قابل مقایسه نیست.

تصویر صد روزه دولت در رسانه ها و شبکه های اجتماعی

4. × فارسی

در یک بازه زمانی 100 روزه حدود نیم میلیون توییت و ریتوییت توسط 75000 کاربر منحصر به فرد X Persian در رابطه با مسعود پزشکیان ارسال شد که در مجموع 9 میلیون لایک دریافت کرد.

و در

تحلیل موضوعات و موضوعات توئیت های مربوط به مسعود مزیکیان استخراج شده از حدود نیم میلیون توییت در 100 روز با تحلیل کلیدواژه ها امکان پذیر خواهد بود که نمودار آن به شرح زیر است:

کلیدواژه هایی مانند آقای مدزیگیان، دولت مدزیگیان، مسعود مدزیگیان و آقای مدزیگیان بیشترین تعداد وقوع را داشته اند. غیر از آن موارد مختلفی مانند تعمیر فیلتر، قطعی برق، خنده دار، گشت ارشاد و ذوب پزشکیان از جمله موارد ذکر شده توسط کاربران بود.

(آیت الله) خامنه ای و جمهوری اسلامی از جمله کلیدواژه های پرکاربرد بویژه خرابکاران و مخالفان نظام بودند که نشان از موثر و فعال بودن خرابکاران در انتشار مطالب مربوط به پزشکیان دارد.

ویفق ملی و نهج البلاغه از دیگر واژه های مرتبط با مسعود بادزیان هستند که مورد انتقاد و حمایت کاربران قرار گرفته اند.

در سطح بین‌المللی، حزب‌الله و سازمان ملل متحد از جمله کلیدواژه‌هایی بودند که حاکی از واکنش رئیس‌جمهور به جنایات رژیم صهیونیستی و همچنین حضور وی در سازمان ملل در اواخر شهریورماه گذشته بود.

تصویر صد روزه دولت در رسانه ها و شبکه های اجتماعی

فعال ترین اکانت های Persian X که بیشترین مطالب را در مورد رئیس داروخانه ارسال و بازنشر کرده اند در جدول زیر نشان داده شده است:

نکته قابل توجه در مورد این ده اکانت فعال پرشین ایکس این است که آنها از احزاب و گرایش های فکری مختلف بودند. از فارسی در این لیست

در لیست 10 حساب کاربری فعال، بیشترین تعداد محتوای منتشر شده و بازنشر شده مربوط به دکتر پزشکیان است. این در حالی است که چند حساب کاربری با میانگین 500 توییت در 100 روز بررسی این گزارش دیده می شود که در این میان، ایسنا، اکت نیوز و عبدی مدیا پرطرفدارترین ها هستند.

تصویر صد روزه دولت در رسانه ها و شبکه های اجتماعی

5. ایتا

از نظر تعداد محتوا، کانال های Itai بیشترین تعداد مقاله در مورد پزشکیان را منتشر و بازنشر کردند و تقریباً 20 درصد محتوای بیشتری نسبت به تلگرام فارسی که حاوی 800000 مقاله بود، تولید کردند. این پلتفرم تنها از 47000 کانال با 1100000 اشتراک 64 میلیون بازدید دریافت کرد. نکته جالب این است که با وجود اینکه کانال های Itai محتوای بیشتری نسبت به کانال های تلگرامی تولید می کنند (20 درصد بیشتر)، اما تعداد بازدید از کانال های Itai 4 درصد از کانال های تلگرام بوده است که نشان می دهد به اندازه تولید محتوا در Itai ترافیک وجود ندارد.

روند انتشار محتوا و اوج آن در ایتا مانند سایر بسترهای مجازی بود و بیشترین حجم محتوا در تاریخ حضور پزشکیان در سازمان ملل (31 شهریور)، رای اعتماد کابینه (27 مرداد) و بحث انحلال (28 اکتبر).

تصویر صد روزه دولت در رسانه ها و شبکه های اجتماعی

تحلیل کلیدواژه تمامی مطالب منتشر شده درباره پزشکیان در کانال های Itay نشان می دهد که در این مطالب بیانات مقام معظم رهبری با کلیدواژه هایی مانند رهبر معظم انقلاب، (آیت الله) خامنه ای، رهبر معظم انقلاب و رهبر انقلاب، نقل و بازنشر می شود. علاوه بر حضور وی در این پلتفرم، در مقایسه با دیگر پلتفرم های مجازی، حجم آن نیز در مقایسه با سایر کلیدواژه های پرکاربرد ITA زیاد است.

شهید رئیسی و حسن نصرالله از دیگر افرادی بودند که پس از پزشکیان و رهبر انقلاب، بیشترین اشاره را در نشریات ایتای مربوط به پزشکیان داشتند و یاد و خاطره این شهدای گرانقدر با متن و تصویر پیوند خوردند.

وزرای پیشنهادی و رأی اعتماد که بخشی از بررسی روند انتشار بین اجلاس بود، به همراه کلیدواژه «UN» که بیشترین محتوا را در 31 سپتامبر در ITA دریافت کرد، از دیگر کلمات قابل توجه در این نمودار است.

اصلاح طلبان که به نظر می رسد مطالب انتقادی و آسیب زا علیه خود منتشر کرده اند، از معدود گروه های سیاسی بودند که در این تریبون به چشم می خوردند.

کانال عسکر سایبرقدس با ۳۶۲۳ پست بیشترین تعداد مقاله در مورد پزشکیان را منتشر کرده است.

تصویر صد روزه دولت در رسانه ها و شبکه های اجتماعی

خلاصه

1. از نظر کمی، بیشترین تولید محتوای مربوط به پزشکیان در بازه زمانی 100 روزه به ترتیب در ایتا، تلگرام، ایکس فارسی، وب سایت های خبری و در نهایت روزنامه ها بوده است. اگرچه در ایتا محتوای بیشتری نسبت به تلگرام وجود داشت، اما تعداد بازدیدها در تلگرام فارسی 25 برابر بیشتر از ایتا و 12 برابر بیشتر از X Persian با اختلاف معنی داری بود.

2. از نظر کیفی، بیشترین بحث، نظر و تبادل اخبار پیرامون حضور رئیس جمهور در سازمان ملل، رای اعتماد به هیات وزیران و همچنین اظهارنظر در مورد انحلال، موضوعاتی است که بالاترین قله ها را به دست آورده است. تولید محتوا به ترتیب در ماه های 31 سپتامبر، 27 اوت و 28 اکتبر.

3. فعال ترین صفحات رسانه ای در انتشار و بازنشر اخبار و نظرات پزشکیان در تلگرام و ایکس، صفحات اختصاصی رئیس جمهور و پایگاه خبری ایران بود. در بین روزنامه‌ها، روزنامه اعتماد بیشترین محتوا و در بین سایت‌های خبری و ایتا، آخرین خبر و شبکه الکترونیکی لیوا القدس بیشترین محتوا را به ثبت رساندند.

4. موضوعات انتقادی از رئیس جمهور به طور خاص در پلتفرم X Persian مطرح شد. از جمله موضوعات حساسی که در این تریبون بیشتر به آن اشاره می شود، می توان به مسائل معیشتی، دوره ای بودن هدایت و انحلال و برخی انتصابات خانوادگی در دولت اشاره کرد. در کانال های ایتای ژانر نقد و تخریب گاهی سبک دیگری داشت. به این ترتیب برخی از کاربران ایتا با برجسته کردن کلیدواژه هایی مانند اصلاح طلبان و اصلاح طلبان به نظر می رسد به طیف سیاسی اصلاح طلبان و نه شخص رئیس جمهور انتقاد کرده اند.

5. رصد فعالیت رسانه های فارسی زبان خارجی از نظر میزان تولید محتوا نشان می دهد که عمده فعالیت این رسانه ها در صفحات اینستاگرام و ایکس فارسی بوده در حالی که جریان اصلی تولید محتوا در تلگرام و وب سایت های فارسی از طریق داخلی بوده است. رسانه ها

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری iraneconomist