تاکید بر تغییر مسیر جشنواره فیلم فجر و بازگرداندن هنرمندان و تماشاگران قهر کرده
به گزارش سایت توژال، اخیراً با حکم رائد فریدزاده، محمدمهدی حیدریان، سید محمد بهشتی، فرهاد تحیدی، علی رضا شجاع نوری، محمدمهدی اصغرپور، علی رضا تابش، منوچهر شاهسواری به عنوان رئیس هیئت مدیره منصوب شدند سازمان سینمایی -. به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری چهل و سومین جشنواره فیلم فجر اعلام شد و اولین جلسه این شورا دو روز پیش با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در این جلسه آقای عباس صالحی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – اظهار داشتند که مسیری که در پیش می گیریم باید به گونه ای باشد که وقتی اختتامیه جشنواره فیلم فجر در 22 بهمن برگزار می شود، وقتی به گذشته نگاه می کنیم، ما متأسفانه احساس میکنیم که شکاف عمیقی بین جامعه سینمایی و بخش تصمیمگیرنده ایجاد شده است، این امر کاهش بیاعتمادی را دشوار میکند، اما اقداماتی انجام شده است که میتواند امیدوارکننده باشد.»
شاید در جشنواره فیلم فجر امسال نتوانیم به همه آرزوهایمان برسیم اما…
وی ادامه داد: در آینده باید گام برداریم و تلاش کنیم قهر کرده ها را برگردانیم و البته برای رفع مشکلات برخی هنرمندان هیاهو به راه نیندازیم. اکثریت افرادی که در صنعت سینما کار می کنند نسبت به سینمای ایران تعصب دارند و به همین دلیل معتقدم اگر قدم های مثبت برداریم، اعتماد از دست رفته را به زودی به دست می آوریم.
صالحی با تاکید بر اینکه راه پیش روی ما باید هر چه نزدیکتر طی شود، گفت: در مورد اصل سینما، جشنواره و برخی مسائل باید گفت و گو بیشتر شود. البته شاید در جشنواره امسال نتوانیم همه خواسته ها را برآورده کنیم، اما باید چشم انداز مشخص شود و راه رو به جلو ساخته شود. نگاه به دهه فجر و دیگر اعیاد، نگاهی آیینی است. مناسک کارکردهایی مانند همکاری، همبستگی گروهی و افزایش تاب آوری اجتماعی دارند. بنابراین ظهور جشنواره فیلم فجر می تواند همبستگی سینماگران را افزایش دهد. البته بسته به مدت زمان جشنواره فیلم فجر، دیدگاه دومی هم در مورد این رویداد شکل گرفت که همان دیدگاه جشنواره های گلخانه ای است که از طریق آن یک یا چند فرم و نوع تبلیغ می شود که ما هم همین است. در برخی دیده اند. دوره های جشنواره فجر
وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه همه مولفه های جشنواره ای مانند جشنواره فیلم فجر باید به پنج بعد پایبند باشد، گفت: بعد اقتصادی سینما، بعد فکری و هنری سینما، بعد تکنولوژیکی سینما و بعد بین المللی. از سینما سینما و سینما به عنوان یک امر انسانی; اگر این پنتادها را بپذیریم، باید بررسی کنیم که جشنواره ها چگونه به این پنتادها کمک می کنند.
هنرمندان باید تغییر را لمس کنند
وی با تاکید بر اینکه باید سمت و سوی جشنواره فیلم فجر به گونه ای تعیین شود که جشنواره امسال متفاوت از گذشته باشد، گفت: بخشی از این هدف باید به صورت نمادین دنبال شود تا هنرمندان تغییر را احساس کنند. از سوی دیگر، ما باید در مدت زمان کمی باقیمانده مطالعه کنیم که چگونه مردم عصبانی و تحصیل کرده ای را که سابقه طولانی در جشنواره دارند، بازگردانیم. همچنین باید بدانیم که ایام سحر اگر به درستی برگزار شود می تواند امید و نشاط اجتماعی ایجاد کند و اکنون ملت و مردم به این نشاط نیاز دارند. بنابراین شورای سیاست گذاری باید برای قرار گرفتن جشنواره در این مسیر ایده هایی ارائه کند.
وزیر آموزش و پرورش بر شفافیت جشنواره فجر از نظر منابع و هزینه ها تاکید کرد
صالحی سپس درباره سوالاتی که در این دوره از جشنواره فجر مطرح شده و در رسانه ها مطرح می شود، گفت: بحث شفافیت جشنواره و هزینه های آن جالب است. شفافیت در منابع و مصارف کار درستی است و باید بر این اساس از ابتدا شروع کنیم.
جشنواره ملی فجر از روایت جهانی دور نبود
وزیر فرهنگ درباره تفکیک بخش ملی و بین المللی جشنواره فیلم فجر نیز اظهار کرد: با وجود اینکه تصمیم گرفته شده جشنواره ملی فیلم فجر از جشنواره بین المللی جدا شود، اما باید بررسی کنیم که چگونه سینمای ایران را در سطح بین المللی ارتقا دهیم. . دورنمای جشنواره ملی فجر باید بدانیم که تا زمانی که آثار را با فضای بیرونی در ارتباط قرار ندهیم، در داخل خانه به خوبی دیده نمی شوند. دنیا آنقدر کوچک شده که اگر کاری را فقط در درون انجام دهیم و بیرون طنین انداز نباشد، جای خود را در درون پیدا نمی کند. در واقع باید این گسست را به گونه ای تفسیر کنیم که اگرچه کار تخصصی بین المللی در قالب جشنواره بین المللی فجر سال آینده اتفاق می افتد، اما جشنواره فجر در بهمن نباید از روایت بین المللی جدا بماند و باید چاره اندیشی کرد. پیدا شود. این را در نظر بگیرید.
صالحی همچنین در بخشی از سخنان خود با تشکر از منوچهر شاهسواری و اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فجر به خاطر قبول مسئولیت گفت: آقای شاهسواری فردی است که از حمایت اتحادیه برخوردار است و شخصیت او بر همگان روشن است. ترکیب شورای سیاست گذاری نیز معنای خاص خود را دارد. همه اینها در کنار بحث جدایی بخش ملی و بین المللی در جشنواره فجر که همگی در ماه گذشته برگزار شد، برای کسانی که سینمای ایران را در این سال ها تجربه کرده اند، معنای خاص خود را دارد.
بر اساس آنچه در گزارش روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه آمده است رائد فریدزاده – رئیس سازمان سینمایی کشور – وی همچنین تایید کرد که جشنواره جهانی فیلم فجر جزو چهارده جشنواره برتر فدراسیون جهانی فیاپ بوده است. باید بدانیم که در این سالها تلاشهای زیادی بهویژه از سوی رژیم صهیونیستی برای تصاحب جایگاه ایران در جشنوارههای آن صورت گرفته است. البته جای آرامش دارد که جشنواره جهانی فیلم فجر همچنان در بین چهارده جشنواره برتر قرار دارد. در طول مکاتبات ما، طرف مقابل نیز از برگزاری بخش بین المللی جشنواره فجر در تاریخ مقرر ابراز خوشحالی کرد.
در این زمینه بخوانید:
اما اگر تصمیم سینمایی جنجالی باشد
منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره فیلم فجر در چهل و سومین دوره خود وی همچنین در این دیدار گفت: ما نیازمند درک واقعی از تغییر هستیم و اگر آن را نپذیریم بدون اینکه نقشی در آن داشته باشیم به ما تحمیل می شود. باید توجه داشته باشیم که حوزه فرهنگ، حوزه انفعال نیست، بلکه حوزه رفتار فعال است. نمی توان از وحدت صحبت کرد و رویکرد ملی نداشت. رویکرد ملی معنای پیچیده ای ندارد، اما همه ما متوجه هستیم که از نبود رویکرد ملی آسیب های جبران ناپذیری دیده ایم.
وی گفت: تمام تلاشم این است که جشنواره فیلم فجر فارغ از فیلمهایی که در جشنواره امسال حضور دارند، یک رویداد ملی شود. فقط از این طریق می توان از ناراحتی های قبلی کاسته شد. امیدوارم در جشنواره فیلم فجر چشم به همدیگر داشته باشیم.
در ادامه این جلسه اعضای شورای سیاست گذاری نیز به بیان نظرات خود در خصوص برگزاری جشنواره فیلم فجر پرداختند.
سید محمد بهشتی وی در بیانات خود درباره روند برگزاری جشنواره فجر گفت: اگر دولت الفتح فعلی تشکیل شود و شعار دولت چهاردهم محقق شود، باید به این نکته اشاره کرد که در این مسیر جنبه نمادین وجود دارد و از این طریق دولت می تواند چهره جدیدی و کیفیت عملکرد خود را در عرصه فرهنگ و هنر به ویژه سینما نشان دهد.
محمدمهدی حیدریان وی همچنین خاطرنشان کرد: سینما در سال های گذشته مورد جفاهای زیادی قرار گرفت و شاید دلیل اصلی چنین اتفاقی عدم شناخت آن از روز اول پس از انقلاب بود و سینما سعی کرد چهره جدیدی از آن به نمایش بگذارد. ایران. ایران صاحب تمدن و فرهنگ است و سینما و تصویر ابزار غالب روایت در این قرن بوده است. سینما برای کمک به همه و همچنین احیای عرصه های دیگر تلاش می کرد، زیرا برای درخشش نیاز به احیای موسیقی، تئاتر و استفاده از ادبیات داشت. بنابراین همه این هنرها باید در شرایط خوبی باشند تا سینما بدرخشد. اگر نظر آقای باجیکیان تاکید بر دیپلماسی عمومی است، باید به سینما توجه کنیم و سینمای ایران نشان داده است که توانایی تحمل این مسئولیت را دارد.
فرهاد توحیدی وی در این نشست گفت: سال هاست که در سینما با دو روند کاملا متفاوت روبرو هستیم. جشنواره های رسمی فیلم کمتر ما را دعوت می کنند و تمایل دارند به دنبال نمایندگان سینمای ایران خارج از کانال های رسمی فیلمسازی باشند. این در حالی است که عده ای نیز سعی در شعله ور ساختن این شرایط و جلوگیری از حضور نمایندگان رسمی سینمای ایران دارند و این موضوع در تولیدات سینمایی مشهود بوده است.
علی رضا شجاع نوری وی درباره وضعیت کنونی سینمای ایران گفت: بازسازی شأن و شخصیت مخاطب ایرانی باید در دستور کار قرار گیرد; متأسفانه در این سال ها تعریف جامعه ایرانی را بسیار تغییر داده اند و باید این جایگاه را به آنها برگردانیم. یکی از راه های انجام این کار این است که به او نشان دهیم که نمی خواهیم با شوخی های کثیف او را مجبور به خندیدن کنیم. البته چنین کاری زمان زیادی می برد.
محمد مهدی اصغرپور همانطور که در این جلسه اشاره شد: یک دیدگاه این است که جشنواره فیلم فجر یکی از الزامات دولت است و دیدگاه دیگر این است که سینما مسئول برگزاری جشنواره است. متأسفانه جشنواره فجر در نظام سینمایی تأثیرگذار نبوده و یا حتی در سال های اخیر آنقدر مخرب بوده که گاهی دعواهای جوایز یا مسائل سیاسی در اهدای جوایز هنرمندان تأثیرگذار بوده است.
علی رضا تابش وی با اشاره به خشم بخشی از مردم نسبت به سینما گفت: در طول چهار دهه گذشته هر گروه رویکرد خاص خود را در برگزاری جشنواره ها داشته است. ضمن اینکه سینمای ما در سال های اخیر به سمت تک ژانر شدن گرایش پیدا کرده است و حتی در کارهای استراتژیک نیز شاهد تولیدات بسیار ضعیفی بوده ایم و به همین دلیل نتوانسته مخاطبان زیادی را جذب کند. اینها مسائل مهمی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.