اخبار اخبار فرهنگی

درصد صلح و سازش در شعب شورای حل اختلاف بقاع متبرکه به مراتب بیشتر از شعبه‌های دیگر است

تبلیغات بنری


به گزارش توژال، بر اساس تفاهم نامه منعقده مرکز امور وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با سازمان اوقاف و امور خیریه به منظور تکریم مردم و سلب حقوق از آنان، جلسه توجیهی برگزار شد. . اقشار مختلف جامعه امروز 30 ژوئن به صورت آنلاین برگزار شد. با حضور حجت الاسلام غلام رضا عادل، کارگزار فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام امرالله حسنیه، معاون اوقاف و امور حقوقی و اخلاقی سازمان اوقاف. امور ثبتی در اداره اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه و مجتبی باقرزاده، مدیر کل اسناد و امور ثبتی و امور خیریه اوقاف. سازمان و اداره اوقاف و امور خیریه. مسئولین و مدیران اوقاف و امور خیریه فرمانداری ها برگزار شد.

حجت الاسلام عادل در ابتدای این دیدار با بیان اینکه فعالیت های اجتماعی که در ایلخانی بقاع انجام شد، خیر و صلاح را به همراه داشت، گفت: در حوزه بقاع کارهای مختلفی در حوزه اجتماعی انجام می شود آثار و برکات خوبی داشت در واقع توسعه فعالیت های اجتماعی امام زادگان… بخشی از برنامه های سازمان وقف است. از جمله موضوعاتی که از سال گذشته در دستور کار اداره اوقاف قرار گرفته است، موضوعات مربوط به حوزه های قضایی است که برای آن کار مشترکی را با فرهنگستان قضایی آغاز کرده ایم. از جمله ایجاد چندین شعبه شورای حل منازعات که در چند نقطه فعال شد و آثار خوبی داشت، به گفته کارشناسان دادگستری، در این شعب که در بقاع بر روی مسائل خانوادگی کار می کنند، میزان صلح و سازش بیشتر است. بالاتر از سایر شاخه هاست و این به دلیل معنویت موجود در امام زادگان است. خانواده هایی که کارشان به مراکز قضایی منتقل شده است زمانی می توانند مشکلات خود را بهتر حل کنند که در فضای معنوی امامزاده قرار بگیرند و در بیشتر موارد صلح و سازش رخ دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: در برخی مناطق متبرکه نیز موضوعات دیگری از جمله هماهنگی بین حرم امام زاده صالح (علیه السلام) و دادستانی در دستور کار قرار دارد. در زمینه جرایم اخلاقی هر هفته جلسه ای در این امامزاده برگزار می شود و افرادی که پرونده آنها در دستگاه قضایی بوده در مرحله صدور کارشناس هستند و بر اساس تفاهم و هماهنگی موجود بین دادسرای عمومی و امامزاده در فضای امامزاده و در جریان برنامه معنوی به کسانی که پیدا می شوند توسط خودشان تذکر داده می شود و با قراردادی که با امامزاده امضا می کنند، دستگاه قضایی نیز از جرایم آنها کاسته می شود و به گفته دادستانی شامیران بیش از 90 درصد مردم به آنجا باز نمی گردند. چرخه های جنایی

وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که معمولا مردم با آن سر و کار دارند عدم آگاهی از مسائل حقوقی در مشکلات مالی، معاملات و بحث های مربوط به موجر و مستاجر است و حتی در بحث های خانوادگی نیز عدم اطلاع از قوانین مشکلات بعدی را به دنبال دارد. نیکوکاران باید مشکلات را حل کنند، به جای آزادی زندانیان، کاری که باید انجام شود، بهتر است مردم قوانین را بدانند و در چاله هایی که توسط افراد سودجو برای آنها طراحی شده، نیفتند. زندان و گروه نیکوکاران می خواهند کمک جمع کنند و آنها را آزاد کنند.

حجت الاسلام عادل گفت: لذا وکلای مجرب و ذیربط با هماهنگی نماینده حقوقی سازمان، اوقاف و قوه قضائیه موافقت کردند که بخشی از وقت خود را به این امر اختصاص دهند و دانش و اطلاعات خود را در دسترس قرار دهند. برای افرادی که نیاز به کسب اطلاعات و مشاوره حقوقی دارند. در راستای اجرای این طرح، امامزادجانی در هرستان شناسایی شده است و از رایزنان معاونت فرهنگی استان ها می خواهیم این هماهنگی را با مدیران و هیئت امنای امامزادجانی انجام دهند و زمینه حضور کارشناسان را فراهم کنند. و مردم. اینکه امامزاده توانایی ارائه چنین خدماتی را دارد برای مردم روشن می شود و این می تواند راهگشای مردم باشد.

حجت الاسلام حسنی نیا با بیان اینکه مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضائیه در تلاش است تا به مردم مشوق نظام خدمات رسانی کند، گفت: این طرح چند سالی است که در مساجد اجرا می شود و پیشنهاد اجرای آن در خجسته را داد. بقاع هم چون اماکن متبرکه اماکن متبرکه ای است که همه مردم از همه طبقات به حج مشرف می شوند و با توجه به مشکلاتی که بسیاری از مردم به دلیل عدم آگاهی از وقف و مسائل شرعی با آن مواجه می شوند، با استفاده از این طرح می توانند آگاه باشید افراد ضعیف مالی به وکیل مدافع حقوق فردی در محاکم قضایی معرفی می شوند، لذا از استان ها می خواهیم این موضوع را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

باقرزاده در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه محدودیتی برای اجرای این طرح وجود ندارد و در چارچوب اجرای این طرح محدودیتی در تعداد اماکن متبرک وجود ندارد و همچنین این امکان برای استان ها وجود دارد که تعداد مکان هایی که طرح را طبق درخواست و پذیرش اجرا می کنند افزایش دهند یا در همان محل اجرای طرح، فرض را در آخرین پنجشنبه ماه شمسی قرار دهند، اما این امکان وجود دارد. مرکز البقیع یا افوگه با همکاری مرکز وکلای دادگستری، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده در استانداری به این نتیجه برسیم که این جلسات هر هفته برگزار شود و یا دارای غرفه ثابت باشد و این امر در این زمان امکان پذیر است : مشاوران خانواده، کارشناسان رسمی، وکلا و کارشناسان متخصص در امور خانواده به صورت رایگان به مردم خدمات رسانی می کنند.

وی گفت: از نظر اجرایی، مراکز مجری طرح طبق تفاهم نامه باید در ماه های اول به مدت چند هفته به صورت مستمر طرح را اجرا کنند و در صورت وجود مشکل به تیم مرکزی ارائه شود تا ما می تواند مشکل، مشکلات موجود در تعاملات در ستاد را حل کند.
مدیرکل سازمان اسناد و ثبت اوقاف و امور خیریه افزود: در ماه های آینده شاهد استقبال گسترده مردم از این طرح خواهیم بود. امیدواریم این طرح مانند طرح های ویژه معاونت اجتماعی و فرهنگی سازمان اوقاف که در خدمت مردم، زائران و مجاوران بقاع متبرکه است جایگاه ویژه ای پیدا کند چرا که با توجه به تحولات جامعه امروز، مسائل حقوقی مسائل تخصصی و مشاوره خانواده بسیار مهم و نیاز مردم است و بنا به دلایلی ممکن است هزینه های مربوط به این موارد از عهده بسیاری از افراد خارج باشد بنابراین می توان از این توانایی استفاده کرد. لذا همکاران در ادارات اوقاف باید از کانون وکلا و کارشناسان و مشاوران با این افراد اعم از زن و مرد همکاری و مکان را آماده کنند و هر هفته سه ساعت قبل از غروب اذان خدمت ارائه کنند. سایر ادارات نیز موظف به همکاری در این زمینه هستند.

حجت الاسلام نوروزپور در این نشست با اشاره به رونمایی از این طرح در حرم امامزاده معصوم (علیه السلام) تهران گفت: در حال حاضر در نظر داریم در هر استان یک پایگاه برای اجرای این طرح داشته باشیم. پروژه البته چهار پایگاه در تهران است و این بستگی به تفاهم نامه استان ها دارد. حداقل یک پایگاه وجود داشته باشد، اما در بخشداری ها اگر صلاح دیدند پایگاه های دیگری در استان ایجاد کنند، حتما باید این کار را انجام دهند و تا پایان سال این طرح را در سطح اول اجرا کنند.

وی گفت: یکی از مشکلات جامعه امروز ما این است که مردم ما نسبت به مسائل حقوقی آگاهی ندارند که باعث ایجاد مشکل می شود و عده ای توان پرداخت وکالت را ندارند. در بقاع متبرکه در آخرین پنجشنبه هر ماه سه ساعت مانده به اذان مغرب (که به پیشنهاد مردم استان قابل تغییر است) در صورتی که یک بار به اجرای طرح برسند این طرح اجرا می شود. یک هفته قابل اجرا است، اما آنچه از اداره اوقاف خواسته شده است، پنجشنبه آخر هر ماه است، اجرای طرح باید با وکلا در بقاع متبرکی انجام شود.

دره مبارکه بقاع در سراسر کشور و مجریان طرح به شرح زیر است:

امامزاده سید محمد کاگانی (علیه السلام) آذربایجان شرقی
آذربایجان غربی امام زاده سید بهلول (علیه السلام) در حال و هوای ایشان
امامزاده سیدصدرالدین (علیه السلام) اردبیل
اصفهان شاه میرحمزه (علیه السلام)
امامزاده حسن (علیه السلام) البرز
امامزاده علی صالح (علیه السلام) ایلام
امامزاده عبدالمهیمن (علیه السلام) بوشهر
تهران، چهار حرم امام زاده صالح (علیه السلام) تجریش; امامزاده حمیده خاتون (سلام الله علیها) در باغ فیض; امامزاده سید ناصرالدین (علیه السلام) در بازار و امامزاده معصوم (علیه السلام) در جنوب غرب تهران.

در چهارمحال و بختیاری، امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون (سلام الله علیها) شهرکرد.
خراسان جنوبی، امام زادگان باقریه (ع) بیرجند
امامزاده یحیی (علیه السلام) خراسان رضوی مشهد
امامزاده سید عباس (علیه السلام) باجانورد خراسان شمالی
خوزستان، امامزاده مهزیار (علیه السلام) اهواز
امامزاده ابراهیم (علیه السلام) زنجان
امامزاده یحیی (علیه السلام) سمنان
سیستان و بلوچستان امامزاد سید محمد باقر (علیه السلام) زابل
فارس امامزاده سید علاءالدین (علیه السلام) شیراز
امامزاده حسین (علیه السلام) قزوین
امامزاده شاه سید علی (علیه السلام) قم
کردستان، امامزاد سید جلال الدین (علیه السلام) قرفه
امامزاده عباسعلی (علیه السلام) کرمان
امامزاده باقر (علیه السلام) بستون کرمانشاه
امامزاده محمود (علیه السلام) کهکیلویه و بویراحمد در دهدشت
امامزاده عبدالله (علیه السلام) گرگان
گلم امام زاده خواهر امام رشت
لرستان، امامزاده زید (علیه السلام)، خرم آباد
تکیه پنه کالاسری مازندران
امامزاده مرکزی امینه خاتون (سلام الله علیها) اراک
امامزاده سید مظفر (علیه السلام) بندرعباس هرمزگان
امامزاده عبدالله (علیه السلام) همدان
امامزاده سید جعفر محمد (علیه السلام) یزد

حجت الاسلام نوروزپور گفت: در حوزه شوراهای حل اختلاف استان هایی که آمادگی این امر را دارند باید در بقاع متبرکه اعلام کنند. اگر بتوانیم به جلوگیری از رفتن دعوا به دادگاه کمک کنیم، خیلی بزرگ است. فضای معنوی حرم بسیار چشمگیر است.
در خاتمه این جلسه حجت الاسلام عادل گفت: طبیعتاً انعقاد تفاهم نامه جزء کار بود و نکات فنی و تقدیر از طرفین تفاهم نامه که سازمان اوقاف و کانون وکلای مرکزی هستند، بود. بر اساس معیارهای خود در این امر، در قسمت دوم کار که اجرای این امر است، باید تلاش کنیم تا به خوبی انجام شود. در سرزمین های متبرکه کسانی که طرح را اجرا می کنند باید برنامه ریزی لازم را داشته باشند، هماهنگی بین وکلا انجام شود، تبلیغات و تبلیغات انجام شود و فضا ایجاد شود و مکان خوبی آماده شود تا مردم از این شرایط بهره مند شوند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود که در آن به ایام برگزاری ولایات اشاره کرد، اظهار داشت: این ایام بسیار مهم است و در این ایام خاص برنامه های مختلفی از جمله ولایت علویان و کمال علو را داریم. آئین نبوی» در امامزاده که با توجه به اینکه در آستانه انتخابات هستیم، به صورت ویژه برگزار می شود، رهبر معظم انقلاب اسلامی و رهبران نظام بر لزوم تشویق مردم به حضور در انتخابات تاکید دارند. تا جایی که ممکن است و این مسلم است. انتخاب افراد مناسب و مشارکت حداکثری مهم است و باید از این فضاها برای اطلاع رسانی به مردم استفاده کرد.

نماینده فرهنگی و اجتماعی در سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: چهلمین شهید خدمت و شهید آیت الله رئیسی را نیز داریم. ستاد مربوطه در حال تهیه برنامه هایی در سطح کشور در این زمینه است و مجتمع اوقاف نیز برنامه هایی دارد که اعلام خواهد شد. در شب محرم الحرام نیز برنامه مهم «شمیم خمیت» را داریم که مهمترین مرحله در اجرای نیات واقفین و خیرین است تائیدیه رئیس محترم اداره اوقاف بقاع نیز به زودی به تمامی فرمانداری ها ارسال خواهد شد.

در بخشی از این جلسه هر یک از مدیران کل استانداری به بیان نظرات و برنامه های خود در چارچوب اجرای طرح «بوکلا در مبارکه بقاع» پرداختند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال