اخبار اخبار عمومی

خرید در تابستان۱۴۰۳ با کیف پول ریال دیجیتال

تبلیغات بنری


خرید در تابستان 1403 با کیف پول ریالی دیجیتال

به گزارش مجله توژال؛ از تیرماه 1403 هجری شمسی، مشتریان شبکه بانکی می توانند بدون استفاده از پول کاغذی یا کارت بانکی، به سادگی از طریق کیف پول ریالی دیجیتال و تنها با اسکن بارکد تولید شده توسط برنامه ارائه شده، به روش های مدرن خرید کنند.

با اقدامات بانک مرکزی و توسعه فاز آزمایشی سرویس جدید ریالی دیجیتال در جزیره کیش، از تیرماه 1403، مشتریان شبکه بانکی می توانند به سادگی و بدون استفاده از پول کاغذی یا کارت بانکی و تنها از کیف پول ریالی دیجیتال استفاده کنند. با اسکن بارکد تولید شده توسط نرم افزار ارائه شده و خریدهای جدید و یا انتقال وجه به کیف پول سایر مشتریان.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، پس از گذراندن مراحل اولیه مطالعاتی، طراحی پروژه ریال دیجیتال از سال 1400 هجری شمسی و پس از اخذ مجوزهای لازم از شورای پول و اعتبار در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت. سپس اجرای مرحله پیش آزمون از ابتدای سال 1401 ه.

طبق برنامه ریزی های انجام شده، با مشارکت موثر شبکه بانکی و همکاری لازم در شبکه پرداخت کشور، از تیرماه 1403 هجری شمسی با مشارکت بانک ملت و تجارت، طرح مذکور وارد فاز گسترده پایلوت می شود. فاز با امکان بهره برداری عمومی.

در این مرحله که قرار است از محدوده جغرافیایی جزیره کیش آغاز شود، مشتریان شبکه بانکی و گردشگران با استفاده از این ابزار جدید پرداخت، امکان پرداخت هزینه خرید کالا و خدمات را خواهند داشت.

ریال دیجیتال چیست و با چه هدفی ایجاد شده است؟

در یک تعریف ساده و کلی، ریال دیجیتال مشابه اسکناس، تعهد بانک مرکزی به شکل الکترونیکی است که می تواند برای پرداخت های عمومی استفاده شود. برخلاف سایر انواع پول الکترونیکی که معمولاً در کشور استفاده می‌شود و از طریق حساب‌های بانکی و ابزارهای رایج پرداخت مانند کارت‌های بانکی استفاده می‌شود، ریال دیجیتال برای انتقال وجه بین خریدار و فروشنده پس از انجام فرآیند خرید، نیازی به تسویه حساب بین بانک‌ها ندارد کامل است، وجوه دریافتی در اختیار فروشنده است و می تواند از آن استفاده کند.

همچنین از آنجایی که برای انجام پرداخت ها از ابزارهای مدرن استفاده می شود، پرداخت از این طریق بسیار راحت تر از روش های رایج پرداخت کارتی با افزایش امنیت پرداخت است.

شایان ذکر است که این پروژه در گام نخست توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با هدف بسترسازی برای توسعه اقتصاد دیجیتال کشور و پاسخگویی به نیازهای توسعه ای کشور توسعه یافته است. فیلد پرداخت

در این راستا اهداف مهم دیگری از جمله افزایش انعطاف‌پذیری و ثبات زیرساخت‌های پرداخت کشور، بازیابی نقش اسکناس‌های الکترونیکی در پرداخت‌های خرد در کشور، ارتقای کارایی و توسعه ابزارهای پرداخت جدید و مدیریت ریسک‌های ناشی از گسترش وجوه خصوصی نیز مورد توجه بانک مرکزی بوده و جمهوری اسلامی ایران بوده است.

ویژگی های مهم ریال دیجیتال چیست؟

بر اساس اقدامات مصوب، ریال دیجیتال قابلیت های لازم برای توسعه پول قابل برنامه ریزی یا برنامه ریزی را تسهیل می کند که موتور محرک شکل گیری مدل های جدید کسب و کار به ویژه در حوزه تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال کشور خواهد بود.

شایان ذکر است که بر اساس سیاست های در نظر گرفته شده توسط بانک مرکزی و با در نظر گرفتن حمایت های قانونی از جمله اختیارات اعطا شده در بند (ب) ماده (4) قانون بانک مرکزی، ریال دیجیتال تعیین شده است. منتشر شده توسط بانک مرکزی به عنوان یک ارز دیجیتال کوچک. هدف این بانک ایجاد بستری برای توسعه ابزارهای پرداخت خرد در اقتصاد بر اساس این شکل جدید پول است.

همچنین شبکه بانکی کشور در نخستین گام‌ها فرصت توسعه ابزارهای پرداخت جدید مبتنی بر ریال دیجیتال را پیدا کرد و قرار است در آینده این نقش به سایر نهادهای فعال در نظام پرداخت کشور و فناوری‌های نوین مالی گسترش یابد.

لازم به ذکر است در این مرحله ریال دیجیتال صرفاً برای استفاده در مرزهای جغرافیایی کشور و تسهیل در پرداخت های خرد محلی هدف گذاری شده است. / فرتاک نیوز

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال