اخبار اخبار فرهنگی

۸۰ درصد املاک و اراضی وقفی سنددار شد

تبلیغات بنری


به گزارش خبرنگار امور حج و اوقاف در ایران، اکونومیست. مجتبی باقرزاده وی روز چهارشنبه 21 شهریور 1403 هجری شمسی در همایش مشترک سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در هتل ارم تهران گفت: یکسان سازی مالکیت و ثبت اسناد و املاک یکی از موارد مهم است. مسائل رویه های سازمان اوقاف و انجمن های خیریه در خصوص حمایت از موقوفات.

وی ادامه داد: بر این اساس در زمینه املاک، اراضی موقوفه و اوراق قرضه رقبا 20 درصد بدون سند و 80 درصد اوراق باقی ماند و در مدت 6 ماه در سال 1402 هجری قمری سی و دو هزار رقیب وجود داشت. در 6 ماه 1403 هجری قمری، سی و چهار هزار شرکت کننده تأیید شدند و در مجموع 64 هزار نفر تأیید شدند.

باقرزاده افزود: در زمینه تصدیق مالکیت موقوفات در سال 1402 هجری شمسی بیش از 10 هزار مالکیت قطعی شد و در انتقال اسناد قدیمی به ثبت اسناد و املاک نیز 11 درصد کاهش داشت و 18 درصد باقی ماند.

وی با بیان اینکه تاکنون 892 هزار حوزه سند در بانک زمین وجود دارد که در مجموع 899 هزار هکتار را شامل می شود، گفت: در حوزه رقبای سند، استان های مازندران، همدان و تهران در طیف الف قرار دارند و آنها رقابتی ترین هستند. استان ها مستند شده اند.

باقرزاده افزود: در زمینه تبدیل اسناد دفترچه به شیت تک استان های یزد، خراسان رضوی و جنوبی در طیف الف قرار می گیرند و از سال گذشته استان یزد بیشترین تعداد تبدیل سند را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: استان های مازندران و فارس بیشترین وسعت را دارند و در محدوده الف قرار دارند. تاکنون مازندران بیشترین سکونت گاه و خوزستان 32000 سکنه سکونت دارند.

مدیرکل ثبت اسناد و مدارک سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در بانک اطلاعات کاداستر اسنادی از سوی نهادهایی غیر از اوقاف صادر شد و موارد شمارش، گزارش و اصلاحات انجام شد.

آذربایجان، فارس و آفریقای مرکزی بیشترین اختلاف را در این زمینه دارند
وی با بیان اینکه از همایش گذشته مازندران بیشترین رقبا را داشته و بیشترین تبدیل اسناد دفترچه به تک صفحه مربوط به استان یزد با 7000 رقیب و اردبیل با 1400 رقیب غیرمستند است.

به گفته وی، اصفهان از نظر مساحت اراضی موقوفه رشد کرده و 50 درصد رقبای این استان فاقد سند شده اند و در استان البرز نیز 83 درصد اسناد تایید شده است.

باقرزاده گفت: در استانداری بوشهر نیز درصد مالکیت املاک و زمین افزایش یافت و 21 درصد باقی ماند. استان تهران در املاک و اراضی موقوفه رشد کرده است، پنج درصد رقبا فاقد سند هستند و از سال گذشته تاکنون برای 4400 رقیب سند مالکیت صادر شده و پنج هزار رقیب باقی مانده است.

مدیرعامل سازمان اسناد و ثبت در اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در خراسان جنوبی 46 درصد از املاک و اراضی موقوفه فاقد سند است و از سال گذشته تاکنون 7 درصد تصرف شده است. استان خراسان رضوی نیز در اسناد ملکی و وقفی رشد کرد و در نهایت 5600 سند منعقد شد.

مدیرعامل سازمان اسناد و ثبت اوقاف و امور خیریه افزود: استانداری خوزستان در حوزه املاک و اراضی موقوفه نیز رشد داشته است و از سال گذشته تاکنون 21 درصد از املاک و اراضی موقوفه در حوزه املاک و مستغلات موقوفه به ثبت رسیده است. در استان زنجان 36 درصد و در استانداری فارس 22 درصد از املاک باقی مانده و 16 درصد آن به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در استانداری قزوین بیش از چهار هزار ملک خلع ید شده و 10 درصد آن باقی مانده است، افزود: استانداری قم در حوزه املاک و اراضی موقوفه رشد داشته است و کردستان روند نزولی را شاهد است. دفع موقوفات نسبت به استانداری قزوین. این 55 درصد باقی مانده را در اختیار دارد که شامل 900 رقیب می شود.

باقرزاده با بیان اینکه روند ضرب در کرمان نیز کاهش یافت، اما وسعت موقوفات در حال رشد است و از سال گذشته تاکنون 18 درصد رقبا ضرب شده اند، افزود: استان کرمانشاه نیز در این حوزه رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در استان کهگیلویه و بویراحمد 103 متسابق فاقد مدرک بوده است، گفت: استان گلستان در حوزه وقف رشد داشته است و 17 درصد متسابقان فاقد مدرک هستند یعنی 21 درصد افزایش داشته است.

به گفته باقرزاده، استانداری گیلان در حوزه وقف و اسناد رقبه نیز رشد داشته است، چرا که 12 درصد موقوفات فاقد سند هستند و در استانداری لرستان نیز از سال گذشته 2 درصد موقوفات سنددار شده و بیش از 500 رقیب فاقد سند هستند.

مدیرکل اسناد و ثبت احوال اداره کل اوقاف و امور خیریه گفت: مازندران نیز شاهد رشد اسناد نقل و انتقال و سند موقوفات بوده است و 40 هزار متقاضی بدون سند در این استان وجود دارد.

وی افزود: استانداری مرکزی در حوزه ثبت اسناد و املاک در حال رشد است و چهار درصد رقبا باقی مانده اند و از سال گذشته تاکنون در حوزه ثبت اسناد و املاک 47 درصد رشد داشته و در حوزه ثبت اسناد و املاک نیز رشد داشته است. استانداری هرمزگان از آن زمان تاکنون هفت درصد رشد داشته است. کنگره قبلی و استانداری همدان 6 درصد باقی مانده بود. استانداری یزد در تبدیل اسناد دفتری به تک برگ و مساحت موقوفات رشد کرده و 57 درصد املاک و اراضی فاقد سند هستند.

80 درصد املاک و اراضی موقوفه ضرب شد / 185000 مشاور املاک ساماندهی شدند

صدور اسناد الکترونیکی
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و قائم مقام قوه قضاییه نیز با بیان اینکه امروز شاهد صدور اسناد الکترونیکی هستیم، گفت: تاکنون بیش از 2.5 میلیون سند الکترونیکی صادر شده است و با این رویه. ، امکان جعل اسناد منتفی است زیرا سیستم قضایی اطلاعات را به صورت آنلاین مشاهده می کند.

حسن بابایی وی ادامه داد: در حوزه ثبت، دفاتر به صورت الکترونیکی ایجاد و در کاغذ صرفه جویی شد و رویه های بسیاری در حوزه ثبت شرکت به صورت هوشمند اجرا شد.

ساماندهی 185000 مشاور املاک در کشور
وی با اشاره به اینکه برای اولین بار با راه اندازی سامانه توانستیم بیش از 185 هزار مشاور املاک را ساماندهی کنیم، افزود: امروز وارد حوزه تنظیم مقررات مشاوران املاک شده ایم. سیستم Katob اقدامات را در یک محیط امن انجام می دهد. فرصت کار مشترک با اوقاف فراهم شده است و رمز موفقیت در این زمینه مدیریت جهادی است که صورت گرفته است.

بابایی گفت: افشای خدمات الکترونیکی اوقاف و ثبت اسناد اقدام خوبی است که باعث کاهش فساد و تسریع در امور می شود. امور دیگری نیز در حال شکل گیری است و در آینده نزدیک تمامی موقوفات الکترونیکی می شود.

وی ادامه داد: بر اساس سند تحول قضایی پیش می رویم. این موضوع هم منجر به رای گیری می شود.

بابایی به الکترونیکی شدن قراردادهای اجاره موقوفه در قالب سامانه مکتوب اشاره کرد و گفت: ظرفیت خوبی در قوه قضائیه مانند ظرفیت هیئت حفاظت خزانه برای رسیدگی سریع به موضوع یکسان سازی و صدور اسناد وجود دارد.

اجرای قانون حدنگار
صادق سعادتیان معاون امور اسنادی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این همایش ضمن تبریک روز نقشه برداری گفت: قانون هدنگر در حوزه املاک وقف به زودی پایان می یابد.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس تفاهم نامه، مکاتبات سازمان ثبت اسناد و بنیاد اوقاف الکترونیکی شد، گفت: امروز استعلام کاغذی و رفت و آمد مشتری حذف شده و هزینه کار برای مردم نیز کاهش یافته است. و امکان جعل به حداقل ممکن کاهش یافته است و آخرین مرحله در دفتر اسناد به صورت رسمی انجام شده و به دبیر و ناظر اطلاع داده می شود.

سعادتیان افزود: یکی از اقداماتی که باید انجام شود برقراری ارتباط الکترونیکی بین موسسات است و اولین نهادی که در این زمینه با آن برخورد کردیم، سازمان اوقاف و امور خیریه است.

وی گفت: در تبصره 3 ماده 2 قانون بر شکل واحد قراردادها تاکید شده است.

سعدیان همچنین به رونمایی از سامانه ثبت الکترونیکی اسناد اشاره کرد و گفت: با این رویه قراردادها الکترونیکی می شود و حضور فیزیکی نماینده اوقاف در دفاتر نیز الزامی نیست و اسناد الکترونیکی صادر می شود .

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: به زودی فرم اجاره نیز در ساباط بارگذاری و پرداخت و امضای دیجیتال اجرا می شود. امید است تا کنفرانس سال آینده کلیه قراردادهای اجاره به صورت الکترونیکی اجرا شود.

به گفته وی، این فرمول آماده شده است و پتانسیل آن را دارد که تا یک ماه آینده عملی شود.

ما مسئول ثبت مالکیت هستیم
صفدر کشاورز همانطور که سخنگوی رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این همایش گفت: در سازمان ثبت اسناد و املاک علاوه بر احراز قرارداد افراد، اجرای اسناد رسمی و ثبت شرکت های تجاری و مالکیت معنوی، اثبات مالکیت بر عهده ماست. با کمک همکاران انجام شود

وی بیان کرد: با توجه به قوانینی مانند قانون جامع حدنگار، سازمان ثبت اسناد موظف است ظرف مدت 5 سال نسبت به صدور سند مالکیت اقدام کند و موسسات نیز موظفند اطلاعات خود را به اداره ثبت ارائه کنند.

سازمان های دولتی اطلاعات اموال خود را آپلود می کنند
به گفته کشاورز، بر اساس قانون، دستگاه های اجرایی باید ظرف دو سال اطلاعات اموال خود را در سامانه مدیریت اسناد بارگذاری کنند.

سخنگوی رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سازمان ثبت اسناد به منظور تسریع در این کار تفاهم نامه ای با مراجع ذیربط منعقد کرد و طرفینی که اقدام کردند موفق به صدور اسناد شدند.

وی با بیان اینکه شاهد کار خوب نیروهای مسلح به نمایندگی از صدور 96 درصد اسناد و تفاهم نامه دیگر با سازمان اوقاف هستیم، تصریح کرد: برای 812 هزار رقیب از 10 میلیون رقیب اداره اوقاف سند صادر شده است.

همایش مشترک اداره اوقاف و امور خیریه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با حضور حجت الاسلام آل سید مهدی الخمیسیرئیس سازمان اوقاف و امور خیریه حسن بابایی رئیس سازمان اسناد رسمی و ثبت اسناد و املاک کشور، معاون قوه قضائیه، نمایندگان و مدیران کل دو سازمان برگزار شد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال