اخبار اخبار سیاسی

۴۵ درصد پرونده‌های قضایی ناشی از نداشتن سند رسمی است

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، علی خندانی صبح امروز با حضور در شورای شهر تهران با ارائه گزارشی از اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات ملکی، خاطرنشان کرد: در خصوص اسناد رسمی قوانین تفصیلی داریم، اما به دلیل وجود آن برای آن الزامی نبود و گفت: متاسفانه قوانین روی دفاتر مانده و اجرا نشده است، اما طبق قانون فعلی که از امسال اجرایی شد، معاملات ملکی باید همراه با سند رسمی باشد در غیر این صورت. ” در مراجع قضایی و نظامی بی اثر خواهد بود».

وی با بیان اینکه اجرای قانون نیازمند زیرساخت های الکترونیکی است که زمان بر است، گفت: سازمان ثبت به مدت یک سال فرصت داده شد تا قراردادهای خود را ثبت کند و با دستور رئیس قوه قضاییه سامانه های کمتر از مهلت تعیین شده در قانون و از زمان راه اندازی سامانه های مربوطه، افراد دو سال فرصت دارند تا معاملات خود را بدون سند ثبت کنند، ممکن است برخی از املاک دارای تضاد باشند و افراد دیگری نیز در این خصوص شکایت کنند. در این مورد مهلتی دو ساله برای رسیدگی قضایی در نظر گرفته شده است و هر فردی با هر ادعایی می تواند به موقع مطالبات خود را پیگیری کند.

رئیس کانون سردفتران و دستیاران سردفتران تصریح کرد: صدور اسناد رسمی برای مردم سخت بود اما همه سازمان ها و مراجع مسئول مانند تامین اجتماعی، شهرداری ها، وزارت کشور و … موظف به اتصال به اینترنت هستند. در این سیستم ها

وی با تاکید بر اینکه در تهران با برخی املاک مانند برج ها مواجه هستیم که سند مالکیت ندارند و مشکلات جدی برای مردم و شهرداری ایجاد کرده اند، گفت: دادگاه های ویژه ای در خصوص تعرض به جنگل ها، تعدی به کوه و دخل و تصرف تشکیل شده است. در اموال مردم اما این سامانه‌ها در کنار ثبت اسناد و املاک می‌توانند انقلابی بزرگ در زمینه املاک و مستغلات ایجاد کنند، زیرا 45 درصد از پرونده‌هایی که به دادگاه می‌آیند به دلیل نبود اسناد رسمی است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران دادگستری با بیان اینکه در منطقه ۲۲ و همچنین مناطقی مانند اسلام شهر، مرتضگرد، تهران پارس و غیره املاکی وجود دارد که فاقد سند مالکیت هستند، گفت: اگر این املاک باشند. و در واقع هستند، آنها می توانند بخش بزرگی از مشکلات را حل کنند، باید بگویم. همانطور که تصویب قانون ثبت رسمی معاملات ملکی هشت سال به طول انجامید، اجرای این قانون نیز سخت و طولانی خواهد بود و در صورت اجرای این قانون برای عده ای نیز مضر است، اما مدیریت شهری به نوعی بازی می کند. نقش مهمی در شفاف سازی افکار عمومی دارد و اگر مردم با قوانین جدید آشنا شوند تاثیر مثبتی خواهد داشت.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال