اخبار اخبار اقتصادی

۴۰ درصد مردم پزشکیان و طلافروش‌ها را متهم ردیف اول فرارهای مالیاتی می‌دانند

تبلیغات بنری


به گزارش تارنمای «توژال»، نتایج یک نظرسنجی درباره «مالیات» حاکی از نگرانی کلی در مورد فرار مالیاتی است، زیرا 20.6 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی گفته اند که بیشترین فرار مالیاتی توسط پزشکیان و 19.3 درصد طلافروشان انجام می شود. متهم دوم به فرار هستند.

پس از این دو گروه، دلالان سومین فرار مالیاتی هستند که 17 درصد و 13.2 درصد از پاسخ دهندگان، شرکت های املاک را به عنوان شرکت هایی که بیش از سایر صاحبان مشاغل از پرداخت مالیات فرار می کنند، نام می برند.

افراد مشهور یا افراد مشهور دیگر افرادی هستند که معتقدند 11.5 درصد از شهروندان بیشترین فرار مالیاتی را دارند و پس از آن وکلا با 7.9 درصد و صاحبان نمایشگاه خودرو با 7.6 درصد قرار دارند.

اگرچه 67.7 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی اعتراف کردند که در معرض فرار مالیاتی قرار گرفته اند، اما تنها 5.2 درصد از آنها گفتند که تخلفات مالیاتی را گزارش کرده اند.

می توان گفت یکی از دلایل عدم گزارش تخلفات مالیاتی، عدم اطلاع رسانی و آگاهی صحیح شهروندان از نحوه گزارش تخلف و فرار مالیاتی است. زیرا 88.3 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی مرکز افکار عمومی اعلام کرده اند که از سامانه گزارش تخلفات در سازمان امور مالیاتی اطلاعی ندارند و تنها 11.7 درصد از آنها از وجود چنین سامانه ای مطلع بوده اند.

به همین دلیل و در مقایسه با 43 درصدی که معتقدند فعالیت نظام مالیاتی تا حد زیادی از فرار مالیاتی جلوگیری می کند، بیش از 50 درصد نمونه بر این باورند که فعالیت این سامانه تأثیر قابل توجهی در این حوزه ندارد.

بر اساس نتایج این نظرسنجی که در مرداد ماه گذشته توسط مرکز افکارسنجی پایتخت به صورت تلفنی انجام شد، 72.7 درصد از شرکت کنندگان موافق نظارت بر تراکنش های بانکی توسط دولت برای جلوگیری از فرار مالیاتی ثروتمندان هستند، اما از سوی دیگر، 27.3 درصد از افراد نمونه گفتند. آنها مخالف آن هستند.

31.7 درصد از کسانی که با نظارت بر تراکنش های بانکی مخالف بودند، گفتند که نگران از دست دادن سرمایه اجتماعی هستند.

29.5 درصد علت مخالفت خود را فرار پول از بانک ها عنوان کردند و 23.6 درصد معتقد بودند که این اقدام باعث ایجاد احساس ناامنی اقتصادی در کشور می شود و 10.4 درصد از افراد نمونه معتقد بودند که این امر از طریق اطلاعات به دست آمده امکان پذیر است. از نظارت بر تراکنش های بانکی تا سوء استفاده از آن برای اهداف سیاسی.

این در حالی است که ذهنیت غلطی که در بین مردم ایجاد شده بود باعث شد برخی از افراد متمول و صاحبان سرمایه های کلان به دلیل عدم نظارت دقیق بر مبادلات مالی به راحتی از پرداخت مالیات فرار کنند زیرا طبق یک عرف نانوشته بانک ها فقط با امور مالی سروکار دارند. معاملات آنها چندین ده میلیارد و حساب کسانی را که تراکنش های ورودی آنها از صد تراکنش در ماه فراتر می رود نظارت می کنند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال