اخبار اخبار سیاسی

۲ روی سیاه و سفید تاسیس مدارس غیردولتی؛ اشتغال‌زا و عدالت‌گستر یا خطای بزرگ و عدالت‌ستیز ؟

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال به نقل از میزان، مشاهدات میدانی نشان می دهد تعداد مدارس غیرانتفاعی با امکانات خصوصی و شهریه بسیار بالا به ویژه در شمال پایتخت روز به روز در حال افزایش است. طبق آمار سال 1400 تعداد مدارس غیردولتی تهران به 2569 مدرسه رسید.

به گفته برخی منتقدان، افزایش تعداد این مدارس در کشور به ویژه در شهرهای بزرگ با عدالت آموزشی در تضاد است.

قانون تسهیل کسب و کار آموزش و پرورش، تسهیل در ایجاد مدارس غیردولتی را اجباری کرده است.

در همین رابطه علی رضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در گفت و گو با میزان گفت: قانون تسهیل کسب و کار آموزش و پرورش را ملزم به ارائه خدمات به افراد آماده در بخش خصوصی و در زمینه ایجاد مدارس غیردولتی کرده است. . مزایای این اقدام در سطح کلان نشان داده شده است و سیاست های ما با سیاست های کلان کشور منطبق است و سیاست جداگانه ای نداریم.

با طرح این سوال آیا سیاست گذاری کلان کشور در حال توسعه نیست؟ وی ادامه داد: روند توسعه را با سیاست های خودمان تطبیق می دهیم و اولویت ما مناطق محروم است، مناطقی که تراکم کلاس در آنها زیاد است و همچنین مهارت آموزی و توسعه موسسات موسیقی که هزینه بالایی دارند. هرکسی که حاضر است در هر جای کشور هنرستان راه اندازی کند، فردا به او مجوز می دهیم و بخشنامه هم همین است.

مدارس غیرانتفاعی مشاغل کاذب، کم هزینه و به شدت زیان آور برای معلمان ایجاد کرده اند

بر خلاف این نظر، سید مجید حسینی، فعال رسانه ای و کارشناس مسائل آموزشی گفت: افزایش مدارس غیرانتفاعی به طور مستقیم آموزش و پرورش را قشربندی می کند و اقشار محروم را از قبولی در کنکور، دانشگاه های دولتی و رشته های پزشکی و کسب محروم می کند. آموزش خوب.» این مدارس، طبقات بالای جامعه را قادر می سازد تا خود را از طبقات پایین جدا کرده و محیط های امن و غیر مختلط را برای خود ایجاد کنند. جداسازی کودکان از یکدیگر منجر به انزوای اجتماعی می شود دانش آموزانی که به مدارسی با امکانات خصوصی می روند، در آینده نمی توانند با افراد طبقه متوسط ​​زندگی کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه افزایش مدارس غیرانتفاعی فرصت شغلی ایجاد نمی کند، افزود: اعداد و ارقام نشان می دهد که حدود 12 هزار معلم از مدارس دولتی به مدارس غیرانتفاعی اختصاص داده شده اند -مدارس انتفاعی – مدارس انتفاعی. همچنین 200 هزار معلمی که در حال حاضر در مدارس غیرانتفاعی تدریس می کنند، اولا حقوق آنها بسیار پایین و در برخی مدارس کمتر از حداقل حقوق مقرر در قانون کار است، زیرا این معلمان مشمول قانون کار نیستند. قانون کار قانون کار. ثانیاً، تعداد زیادی از این معلمان فاقد بیمه درمانی هستند که منجر به استخدام نادرست، کم هزینه و بسیار زیانبار معلمان مدارس غیرانتفاعی می شود.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه کار با حقوق بسیار کم کار محسوب نمی شود، نوعی کار کاذب است و به شدت به نظام آموزشی کشور آسیب می زند، گفت: افزایش این نوع مدارس اشتباه بزرگی است که به قشربندی آموزش و پرورش، تقسیم جامعه و از بین رفتن آینده طبقات محروم کمک زیادی می کند.

تبلیغات بنری