اخبار اخبار عمومی

یک مأموریت جالب برای انجام معاملات ارزی

تبلیغات بنری



علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادلات ارزی با بیان اینکه یکی از وظایف این مرکز ایجاد بستر مناسب برای مبادلات ارزی بین صادرکنندگان و واردکنندگان است، گفت: برای توسعه بازار و ابزارهای ارزی در مرکز، بازار است ابتدا باید توسعه یابد و بنابراین باید قیمت نقدی کشف شود به عبارت دیگر، بازار ارز بستری برای انجام … معاملات نقدی در نتیجه انجام معاملات نقدی، قیمت نقدی کشف می شود.

السعیدی با بیان اینکه اگر بازار پول و قیمت نقدی کشف نشود، بازارهای جانبی در خدمت فرصت های آربیتراژی قرار می گیرند و کارکرد اساسی خود را از دست می دهند، تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم ابزارها و نهادهای ارزی لازم برای استفاده از اقتصاد کشور را ایجاد کنیم. . تشکیل و ایجاد بازار پولی منصفانه و قوی ضروری است. تالار ارز توافقی با همین ماموریت در مرکز مبادلات ایران راه اندازی شد و کشف قیمت نقدی بر اساس آن راه را برای طراحی قراردادهای جدید از جمله قراردادهای آتی و سوآپ باز می کند.

مدیرعامل مرکز مبادلات ایران همچنین کاهش هزینه ها و حذف ریسک معاملات را از ویژگی های مهم بازار ارز توافقی عنوان کرد و درباره نحوه انجام معاملات در تالار ارز توافقی گفت: با ارز توافقی در سامانه. فروشنده ارز حداقل قیمت را تعیین می کند و خریدار نیز حداکثر قیمت مورد نظر خود را تعیین می کند و سفارش معامله خود را وارد سامانه می کند. بنابراین، این سیستم بر اساس قوانین خاص معاملاتی و با توجه به قیمت های ارائه شده توسط طرفین معامله، سفارشات را مطابقت می دهد.

مدیرکل مرکز مبادلات ایران ادامه داد: البته روش‌های درخواستی مختلفی وجود دارد که از جمله می‌توان به درخواست بر اساس قیمت یا بازده قیمت خاص یا قیمت بازار (یعنی اولین قیمت پیشنهادی طرف مقابل) اشاره کرد. اما طبق سیاست بانک مرکزی، اولین مدلی که در گام اول اعمال می‌شود این است که فروشنده و خریدار به ترتیب سقف و سقف قیمت را اعلام کنند و بر این اساس، با توجه به قیمت‌های ارائه شده توسط سایر معامله‌گران در آن لحظه، سفارشات مطابقت داده شده و معاملات انجام می شود.

السعیدی به چگونگی توافق دو طرف اشاره کرد: یکی از مزیت های یک انجمن ارزی مورد توافق کاهش هزینه های سوئیچینگ برای طرفین معامله است. در واقع در این سیستم حداقل انتقال ارز بین بانک ها انجام خواهد شد. به عبارت دیگر، سیستم ارزی توافق شده یک فرآیند بهینه سازی را برای مطابقت سفارشات انجام می دهد به گونه ای که منجر به کمترین میزان انتقال ارز بین بانک ها می شود.

وی همچنین به کاهش ریسک های طرف معامله در بازار توافقی ارز اشاره کرد و اظهار داشت: واردکننده یا خریدار ارز باید در صورت درخواست خود مبلغ ریال را به حساب عملیاتی مرکز مبادلات ایران واریز کند. بنابراین ریال در زمان خرید ارز موجود است. وجود ارز صادر شده نیز توسط بانک عامل تایید و تضمین می شود. با این مکانیسم، ریسک طرف معامله حذف می شود. مدیریت ریسک طرف مقابل مهمترین دلیل حضور طرف مقابل در بازارهای ساختاریافته است. پیش از این مواردی وجود داشت که فروشنده ارز ادعای مالکیت ارز را داشت و ریال را دریافت می کرد، اما در زمان تحویل ارز نتوانسته به تعهد خود عمل کند. رویه های معاملاتی در کف ارز توافق شده به گونه ای طراحی شده اند که این ریسک را از بین ببرد. بنابراین اگر صادرکنندگان ریال دریافت کنند، قطعا ارز را پرداخت می کنند و واردکننده نیز به ارز مورد نظر دسترسی خواهد داشت.

مدیرعامل مرکز مبادلات ایران با بیان اینکه معاملات در تالار ارز توافقی در صورتی که تعداد معاملات در آن زیاد باشد منجر به کشف قیمت می شود، گفت: چنین ادعایی وجود ندارد که در روزهای اول معاملات توافقی بر اساس ارز، کشف قیمت یک رویداد کامل است. زیرا کشف قیمت به دلیل تعداد معاملات است و هر چه تعداد معاملات بیشتر باشد، کشف قیمت بهتر است.

وی با اشاره به تاثیر تالار حراج شمش طلا بر بازار ارز و طلا گفت: با گذشت حدود هفت ماه از راه اندازی تالار حراج شمش طلا مرکز مبادلات ایران، این سالن بر شمش و سکه کشور تاثیر گذاشته است. بازار در این مدت حدود 9 تن شمش با حضور فعالان بازار طلا و صنعتگران معامله شد. این تاثیر به دلیل رشد تعداد معامله گران و حجم معاملات است. در حال حاضر مرکز مبادلات ایران در بازار طلای کشور مستقر شده و نفوذ آن در حال افزایش است. انتظار داریم با راه اندازی مجمع ارزی توافقی و مشخص شدن جایگاه بازار رسمی ارز، این روند در بازار ارز ادامه یابد.

سعیدی در پایان گفت: هدف ما ارائه بستر مناسب و مطمئن برای خریداران و فروشندگان است. از طرف دیگر، اگر فروشنده به این نتیجه برسد که همه شرایط برای یک معامله مطمئن فراهم است و می تواند ارز خود را با کمترین ریسک ممکن بفروشد، از طرف دیگر خریدار می داند که به راحتی می تواند و دسترسی بدون ریسک به ارز مورد نظر او. این اعتماد به تدریج ایجاد می شود و با افزایش ارزش معاملات در این بازار، نقش مرجع قیمت نیز ایجاد می شود. /تسنیم

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال