اخبار اخبار جهان

یک روز تعطیل را کنار چشمه و تپه هزار ساله تهران سپری کنید

تبلیغات بنری


می توانید یک روز تعطیل را در نزدیکی آبنما و تپه هزار ساله تهران سپری کنید

به گزارش توژال، کوه چشمعلی در پایین این تپه سنگی بزرگ برمی خیزد. این تپه سنگی و چشمه معروف آن زمانی شهرت یافت که آبیاری به عنوان مهد تمدن کهن معرفی شد و به عنوان اولین سکونتگاه بشر در مناطق فلات مرکزی ایران انتخاب شد. اما تنها دلیل مهم بودن ربیع چشمی علی، پشتوانه تاریخی او نیست.

می توانید یک روز تعطیل را در نزدیکی آبنما و تپه هزار ساله تهران سپری کنید

این چشمه از نظر فرهنگی برای مردم محلی اهمیت دارد زیرا معتقدند کیفیت آب چشمه باعث درخشندگی فرش ها می شود. شستن قالی ها در فصل بهار و پهن کردن آن بر روی تپه در نوروز خانتنی از رسومی است که در نزد علی انجام می شود. بهار از قدیم الایام اعمال این سنت باعث شد که گروهی از کارشناسان فرانسوی از این چشمه و تپه بازدید کنند و با دیدن فرش های موجود در کتاب ها و اسناد خود، از تپه به این نام یاد کنند.

این مجموعه به دلیل وجود کتیبه و کتیبه ای که به دستور فتحعلی شاه قاجار بر روی دیوار چشمه و زیر رگبار آبیاری حک شده از ارزش تاریخی بالایی برخوردار است. ماجرا از این قرار است که شاه قاجار پس از دیدن سنگ نگاره های تخت جمشید تصمیم گرفت با حک کردن تصویر خود بر روی سنگ های معروف دیوار، نام خود را جاودانه کند. به همین دلیل از معماران، مجسمه‌سازان و نقاشان دربار خواست تا تصویری از او را بر دیوار جشمی علی حک کنند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال