اخبار اخبار تکنولوژی

یک ایمپلنت جدید از اُوردوز جلوگیری می‌کند

تبلیغات بنری


ایمپلنت جدید از مصرف بیش از حد دارو جلوگیری می کند

به گزارش مجله توژال؛ این یک دستگاه کاشتنی است که در صورت مصرف بیش از حد دارو، به طور مستقل در عرض چند دقیقه، بدون نیاز به نسخه، نالوکسان را آزاد می کند.

به گفته عفو بین الملل، نالوکسان دارویی است که اثرات مصرف بیش از حد دارو را معکوس می کند.

در صورت تشخیص مصرف بیش از حد، تجویز این دارو بسیار مهم است، زیرا بدون مداخله فوری، تنها در سه دقیقه به آسیب دائمی مغز و در عرض چهار تا شش دقیقه منجر به مرگ می شود.

دانشمندان با الهام از این دارو، یک دستگاه کاشتنی ساخته اند که می تواند به طور خودکار مصرف بیش از حد را تشخیص دهد و به طور خودکار نالوکسان را تجویز کند.

معمولاً این دارو از طریق اسپری داخل بینی، تزریق عضلانی یا تزریق داخل وریدی تجویز می شود، اما همه این موارد به متخصص نیاز دارد تا دوز نالوکسان را با توجه به دوز مصرفی مواد افیونی تنظیم کند.

بنابراین، این دستگاه جدید که iSOS نام دارد، توسط کارشناسان مرتبط با موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، بیمارستان بریگهام و زنان، دانشکده پزشکی هاروارد و موسسه براد توسعه داده شد.

ایمپلنت برای دارورسانی مستقل

دانشمندان می‌گویند این دستگاه کاشتنی می‌تواند به طور خودکار میزان مصرف بیش از حد را تشخیص دهد و به طور خودکار نالوکسان را بدون نیاز به اطرافیان تجویز کند.

این می تواند در شرایط اضطراری مفید باشد، زمانی که پزشکیان، پرستاران یا امدادگران نمی توانند به موقع به فردی که بیش از حد دوز مصرف کرده است دسترسی پیدا کنند.

دستگاه iSOS قابل کاشت دسترسی بیمار به نالوکسان را خودکار می کند در حالی که به طور مداوم علائم حیاتی کاربر را زیر نظر دارد. اگر دوز بیش از حد تشخیص داده شود، نالوکسان به طور مستقل ظرف چند دقیقه تجویز می شود.

به گفته محققان، سیستم iSOS به چندین حسگر مجهز است که به آن اجازه می‌دهد به طور مداوم بر قلب و سیستم تنفسی کاربر نظارت داشته باشد و پمپی که در صورت نیاز به سرعت نالوکسان را آزاد می‌کند.

این دستگاه قابل کاشت هنوز روی انسان آزمایش نشده است.

حسگرها به یک الگوریتم تصمیم گیری مرتبط هستند که علائم مصرف بیش از حد را تشخیص می دهد.

هنگامی که یک مصرف بیش از حد مواد افیونی تشخیص داده می شود، دستگاه به طور خودکار میکروپمپ را فعال می کند که نالوکسان را مستقیماً به عضله کاربر می رساند و مداخله سریع بدون دخالت انسان را فراهم می کند.

هنگامی که مصرف بیش از حد تشخیص داده شود، دستگاه قابل کاشت بوق می‌زند و همزمان به گوشی هوشمند کاربر هشدار می‌دهد. این فناوری به کاربر این امکان را می‌دهد تا در صورتی که در حال حاضر مصرف بیش از حد نالوکسان را تجربه نکرده است، تصمیمات تجویز نالوکسان را نادیده بگیرد.

این سیستم همچنین می تواند بستگان یا کارکنان مراقبت های بهداشتی را از وضعیت کاربر مطلع کند.

باید آزمایش‌های بیشتری روی پستانداران بزرگ‌تر مانند خوک‌ها انجام شود، اما محققان به دنبال آغاز آزمایش بر روی انسان در چند سال آینده هستند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال