اخبار اخبار عمومی

گم شده / ۳۵میلیون یورو گم شده شما ندیدید

تبلیغات بنری


گم شده / 35 میلیون یورو گم شده که ندیدی

به گزارش مجله توژال؛ سه گروه مژگان (الانصاری و شرکا)، پترومال و پتروباد در مجموع 35 میلیون یورو از صرافی بانک الرفح دریافت کردند و آن را پس ندادند.

در سال گذشته موجودی تسهیلات بانک الرفح برای نمایندگی خصوصی این بانک بر اساس قرارداد «بدهکار تعمیرات» بیش از ۶ هزار و ۴۷۶ میلیارد تومان بوده است، اما میزان خالص تسهیلات این شرکت صفر است.

بانک الرفح یکی از بانک‌های بورسی است که توجه به آن و حداقل برای سهامداران بررسی میزان وام‌های کلان پرداختی به شرکت‌های تابعه و سایر اشخاص حائز اهمیت است.

آخرین گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی در خصوص میزان تسهیلات بازپرداخت بانک الرفح در سال گذشته نشان می دهد که در پایان اسفند ماه سال 1402 ه. بدهی های غیر جاری اما این عدد تنها بر اساس آمار ارائه شده از سوی بانک رفاه به بانک مرکزی است و ممکن است برخی از تسهیلات غیرقابل برگشت در این بانک به تعویق افتاده یا تمدید شده باشد. اما به هر حال مجموع تسهیلات کلان بدون بازگشت بانک رفاه به شرکت هایی مانند ذوب آهن اصفهان در سال 1402 قابل توجه است.

علاوه بر تسهیلات غیر قابل برگشت و غیرجاری، بررسی آمار تسهیلات بانکی اشخاص وابسته نیز مفید است. بانک الرفح در پایان سال گذشته برای میانجیگری و مدیریت پروژه های عمرانی این بانک به سازمان تامین اجتماعی و بانک الرفح تسهیلات کلانی پرداخت کرد. ارقامی که مجموع موجودی جاری آنها به بیش از 16 میلیارد و 799 میلیون تومان می رسد که در مقایسه با سرمایه ثبت شده 19 میلیارد و 268 میلیون تومانی بانک رفاه در بورس جای سوال دارد!

بررسی ها حاکی از آن است که شرکت کارگزاری مالی الرفح به عنوان یکی از هفت شرکت تابعه بانک الرفح، با توجه به گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی الرفح در فهرست مشمولان تسهیلات کلان قرار گرفته است. بانک کارگران در مورد صورتهای مالی منتهی به 8 اسفند 1401 نکات مهمی را ذکر کرد.

به عنوان مثال، در بخشی از گزارش حسابرس بر موارد زیر تأکید شده است: «محاسبه کاهش ارزش حساب‌های مشکوک الوصول به درستی انجام نمی‌شود و ضمانت‌های تسهیلات اعطایی اغلب ارزشمند نیستند و به راحتی قابل وصول هستند از یک سو برخی از مطالبات بانک بدون ارزیابی مجدد وضعیت مالی مشتری و وضعیت بازار و صنعت در برخی موارد از سال های گذشته بدون اخذ درصدی از اصل مبلغ و سود متوقف یا تمدید شده و طبقه بندی شده است. به عنوان تسهیلات جاری و درآمدهای مربوط به آن تعیین شد، بنابراین با توجه به گزارش حسابرس برای صورت‌های مالی سال 1401، احتمال تکرار این رویه در سال گذشته وجود دارد.

بر اساس گزارش ها، تنها دلیل عدم ورود به سازمان بازرسی کل کشور، رابطه صمیمی مدیرعامل بانک الرفح با یکی از نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور است.

یکی از حامیان مهم لله کنی مصطفی سالاری رئیس سازمان تامین اجتماعی و از دوستان نزدیک لله کنی است که او را زنده نگه داشته است.

آقایان اعضای سازمان بازرسی کل کشور بهانه چیست؟

منبع خبر: جهان مانا

تبلیغات بنری