گامهای تحولی حوزه آموزش عالی در دولت سیزدهم
به گزارش خبرنگار گروه علوم و معارف اقتصاد ایرانهلیکوپتر آیت الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور کشور شامگاه یکشنبه (9 اردیبهشت 1403) هنگام بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلاسی به تبریز در منطقه ورزگان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد. در این حادثه رئیس جمهور حسین امیرعبداللهیان وزارت امور خارجه، تو رحمت من را داری استاندار آذربایجان شرقی سید محمد علی آل هاشم امام جمعه تبریز و نماینده ولی قانونی در استان آذربایجان شرقی. سید مهدی الموسوی رئیس یگان حفاظت رئیس جمهور و سه خلبان هلیکوپتر سید طاهر مصطفوی، محسن داریانوش، بهروز جدیدی شهید شدند.
وی با شهادت آیت الله رئیسی در سومین سال فعالیت خود به دولت سیزدهم پایان داد و بر اساس اصل 131 قانون اساسی انتخابات زودهنگام را ضروری کرد. بر این اساس شرایط برای برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فراهم شد و مسعود مازیکیان پس از برگزاری دور اول (17 تیر) و دور دوم (24 تیرماه) توانست اکثریت آرا را از آن خود کند. اکنون در فاصله کوتاهی تا تشکیل دولت چهاردهم، بررسی و پیشبرد فعالیت ها و دستاوردهای دولت سیزدهم در عرصه های مختلف حائز اهمیت است. در این سلسله گزارش ها، فعالیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در طول خدمت 33 ماهه خود بررسی می شود.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهید از معدود رؤسای جمهوری بود که در عرصه آموزش عالی در کنار سایر مطالبات مردم توانست گام های مهم بسیاری در عرصه علم و دانش در سطوح داخلی و خارجی بردارد. وی از ابتدای فعالیت خود در دولت سیزدهم توجه ویژه خود را به نخبگان و دانشجویان و لزوم بهره برداری از توانمندی های آنان معطوف داشت در اولین حضور خود در گردهمایی دانشگاهیان در دانشگاه تهران، مشخص بود وی با قاطعیت اعلام کرد که دانشگاه مرکز تفکر دولت و مرکز ایجاد تحول در جامعه است. این نوع نگاه آیت الله رئیسی بیانگر علاقه خاصی به دانشگاه، علم و صنعت است.
وی همچنین بارها در محافل مختلف دانشگاه های کشور شرکت کرد و در میزبانی این کلاس به بیان دیدگاه های خود نسبت به دانشجویان و جامعه دانشگاهی پرداخت و از آنان به عنوان کارگزاران دولت یاد کرد.
رئیس جمهور همدلی، همفکری و بهره برداری از ظرفیت های بالای جوانان و نخبگان دانشگاهی کشور را بهترین راه برای عبور از موانع و مشکلات کشور دانست و در اولین مصاحبه تلویزیونی خود با مردم، نخبگان و دانشگاهیان را مورد خطاب قرار داد. وی به شدت معتقد است که اگر مردم صداقت نخبگان و دانشگاهیان را ببینند، صمیمانه با دولت همکاری خواهند کرد. این روحیه و اعتماد مردم مهمترین پشتوانه دولت هاست.
حضور رئیس جمهور در آیین های سال تحصیلی، روز دانشجو، مراسم تجلیل از برگزیدگان علمی، حضور در نمایشگاه دستاوردهای شرکت ها و نخبگان دانش، حضور در بسیاری از جشنواره های علمی و اهمیت علوم انسانی در کشور، دیدار با مدیران دانشگاه شریف در مبارزات سال 1401، اعتراضات دانشگاهی، تنها یکی از ارکان نگاه خصوصی دهمین نخست وزیری به وجود علم و فناوری است.
خانه در ستاد وزارت علوم با 14 دستور رئیس جمهور تکان خورد
از جمله اقدامات جدید 13 گانه دولت می توان به بازدیدهای سرزده رئیس جمهور از وزارتخانه و پیگیری برنامه های دستگاه های اجرایی کشور اشاره کرد. آیت الله رئیسی در سال 1401 هجری قمری برای اولین بار در فرآیند نظارت بر دستگاه های اجرایی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رفت که منجر به صدور 14 حکم شد.
شناسایی و ثبت نیازهای منطقه ای و ملی، شناسایی نقاط ضعف و اصلاح عملکرد دانشگاه ها توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای سنجش طبقه بندی دانشگاه ها بر اساس معیارهای کلی اشتغال پذیری و اثربخشی در مرجع علمی پژوهشی، رشد فرهنگی و اجتماعی. سلامت، افزایش کمی و کیفی واحدهای دانشگاهی و قابل ارائه در صنعت و حوزه عمل از جمله آموزش داخلی و کار آموزی، توسعه سازوکارهای پاسخگویی، مسئولیت پذیری متولیان دانشگاه در قبال عملکرد دانشگاه و ساماندهی مراکز علمی کاربردی به عنوان واحدهای دانشگاه فنی حرفه ای. . بازتعریف دانشگاه های پیام نور در دانشگاه های دولتی استان، ممنوعیت برگزاری دوره های دانشگاهی توسط دستگاه های اجرایی و ارتقای ظرفیت پارک های علم و فناوری و مراکز رشد برای افزایش اشتغال دانش بنیان، فروش و صادرات خدمات دانش بنیان. و محصولات، طراحی نشان ملی مسئولیت اجتماعی اعطا به دانشگاه های موفق، تبیین و فهرست بندی دستاوردهای علمی وزارت علوم، افزایش کارایی منابع هزینه کرد در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، پژوهش و فناوری، بررسی تشکیل صندوقهای سرمایهگذاری در دانشگاهها و مراکز تحقیقات و فناوری آموزش عالی و ادغام دانشگاههای نیروهای مسلح در نظام آموزش عالی و بررسی اعتبارات و هزینههای مالی و انسانی سازوکارهای پیشنهادی برای ارتقای بهرهوری در آموزش عالی و اولویتهای چهارگانه وزارت علوم «مرجع و دیپلماسی علمی و فناوری»، «آموزش و پژوهش»، «نوآوری هدفمند» و «تولید ثروت دانش»
تجلیل از معلمان
از جمله اقدامات رئیس جمهور در گام بعدی، برگزاری و تداوم جلسات با اساتید دانشگاه است که بر حفظ آبرو و کرامت خود تاکید کرده و آن را وظیفه مشترک در کشور دانستند و به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دستور دادند تا مطالبات را پیگیری کنند دغدغه های اساتید دانشگاه به ویژه در حوزه معیشتی را برطرف کرد و دید که احترام و احترام به کرامت اساتید مهم است، هم دانشجویان و هم مدیریت باید چنین رویکردی در دانشگاه داشته باشند.
جلسه شورای عالی عتف پس از 11 سال با حضور رئیس جمهور تشکیل و چهار طرح به تصویب رسید.
شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (ATAF) به عنوان نهادی چند بخشی به ریاست رئیس جمهور مرجع تصمیم گیری در خصوص مهمترین اولویت ها و برنامه های پژوهشی و فناوری کشور است. هفت وزیر، روسای سازمان اداری و برنامه ریزی، بانک مرکزی، فرهنگستان علوم، نمایندگان شورای اسلامی، اعضای ناظر، نمایندگان رؤسای دانشگاه ها و مجامع علمی و تعدادی از کارشناسان کشورهای عضو در این نشست شرکت دارند. شورا. بخشهای تولیدی و خدماتی دولتی و خصوصی طبق قانون عضویت دارند و مسئولیت دبیرخانه این شورا بر عهده معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
آخرین حضور رئیس جمهور در جلسه شورای عالی عتف، علیرغم سمتی که داشت، در اسفند 1397 و چهارمین جلسه شورای عالی عتف بود. پس از 11 سال این شورا با حضور رئیس جمهور تشکیل شد و در آن جلسه عمومی، طرح های حفظ نخبگان و مهاجرت معکوس، ایجاد شبکه آزمایشگاهی ملی، طرح پژوهشگران فوق دکتری و طرحی برای محققین مستقل تایید شدند.
سه وظیفه اصلی آموزش عالی
وظایف رئیس جمهور در حوزه های مختلف تنها به هیئت های دولتی، وزارتخانه ها و سفرهای منطقه ای محدود نمی شود، بلکه در آذرماه 1401 هجری قمری در همایش بزرگداشت وحدت و منطقه، سه وظیفه و مأموریت اصلی را برای منطقه و دانشگاه مشخص کرد. علم، پیشرفت، تربیت روشنفکران و حل مسئله. وی شناخت این نیازها را منوط به این دانست که حوزه و دانشگاه باید از مردم، بین مردم و با مردم باشد و حوزه و دانشگاه بازوان علمی کشور هستند که باید شناسایی و شناسایی شوند. توسعه یافته. منظومه ای از مشکلات جامعه برای حل مشکلات و مسائل موجود بر اساس اصول ارائه راه حل برای علوم استوار و غنی اسلامی.
صدور برخی مصوبات معوقه شورای عالی انقلاب فرهنگی در آغاز دوره ریاست جمهوری
رؤسای جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی شناخته می شوند. رهبرانی که می توانند این شورا را به مهم ترین رکن سیاست گذاری در حوزه آموزش عالی و فرهنگ تبدیل کنند. یکی از اصلی ترین فعالیت های آنها رفع موانع است، رئیسی در طول فعالیت سه ساله خود موفق به ساماندهی مصوبات معلق و ایجاد تحول جدی در زمینه آموزشی شد. مصوباتی مانند «افزایش ظرفیت جذب پذیرش پزشکی»، «ماده واحد در خصوص تکمیل و اصلاح خطمشیها و استانداردهای تنظیم ارزشیابی و پذیرش متقاضیان تحصیلات عالی (پس از پایان دوره متوسطه)»، «قانون آموزش» هیئت مدیره متولیان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی» و «تشکیل گروه برنامه ریزی برای مراکز و مؤسسات تخصصی آموزشی و پژوهشی» اما تصمیمی که در دوره ریاست ابراهیم رئیسی مطرح شد «تصمیم تشکیل مرجع ملی سنجش» است. و ارزیابی نظام آموزشی کشور» که در آینده نزدیک می تواند سهم بسزایی در ارتقای کیفیت آموزش در نظام آموزش عالی کشور داشته باشد.
تبیین پیشرفت های علمی ایران در دانشگاه های خارجی
یکی از مهم ترین موضوعاتی که شهید آیت الله رئیسی در سخنان خود به ویژه در دیدار با سایر کشورها و مقامات ذیربط خارجی به آن اشاره کرد، برشمردن پیشرفت های کشور در عرصه علم و فناوری بود. حضور در دانشگاه های کشورهایی که رئیسی به آن سفر کرده بود از برنامه های همیشگی وی بود تا جایی که از نمایشگاه دستاوردهای علمی دانشگاه ها در برخی از دانشگاه های کشور بازدید کرد.
وی در اولین سفر خارجی خود به تاجیکستان دکترای افتخاری را از دانشگاه ملی این کشور، بزرگترین و معتبرترین دانشگاه این کشور دریافت کرد و یا عنوان استاد افتخاری دانشگاه پکن را دریافت کرد. رئیس دانشگاه کراچی نیز در مراسمی با حضور مقامات ایالت سند، نمایندگان پارلمان ایالتی و برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه، مدرک دکترای افتخاری این دانشگاه را به رئیس جمهور کشورمان تقدیم کرد.
آخرین حکم رئیس جمهور شهید در حوزه آموزش عالی
آخرین مصوبه ای که توسط شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی امضا و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد، تصمیمی مربوط به واگذاری یک مأموریت بزرگ به دانشگاه تهران بود. مصوبه شماره 3418 شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در هشتصد و نود و نهمین جلسه این شورا در تاریخ 21 اردیبهشت 1403 با عنوان «سپردن سند، احیا و بزرگداشت». به موجب ابلاغیه شماره 3883 به امضا و ابلاغ رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 9 اردیبهشت 1403 به تصویب رسید.
در این راستا و به منظور احیا و ارائه این تاریخ ارزشمند فرهنگی و تمدنی ایران و اسلام در عرصه آموزش عالی، به دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی و میراث دار تاریخ کهن علم، دانش و نظام آموزش عالی کشور؛ این وظیفه ضمن تدوین و مستندسازی گذشته تاریخی سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی در ایران و مراحل رشد و تداوم این سنت در بستر زمان است. با توجه به طراحی و اجرای برنامه عملیاتی احیای این سابقه تمدنی شگرف و ترویج سنت های دانشگاهی در ایران و تبیین و گفتمان سازی و تجلیل از این پیشینه دیرینه تاریخی و تمدنی و اقدام در راستای نقش اصلی. جمهوری کشور دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در تمدن سازی؛ ارائه پیشنهادات لازم به شورای عالی انقلاب فرهنگی با فعال سازی، همکاری و استفاده از توانمندی سایر دانشگاه ها.
قدم های عتف در 3 سال
استقرار سیستم های بسیاری در زمینه تحقیقات، تحقیقات و فناوریسامانه نان جان ثبت 7500 محصول در سامانه جان و لینک با توانیران )
ارائه بیش از 10 میلیون خدمت در سامانه جامع امور دانشجویی (سجاد) بر اساس خروجی های پنل های اداری الکترونیک
مقررات تسهیل جذب دانشجوی بین المللی و صدور مجوز برای 150 شرکت جذب کننده دانشجوی بین المللی
72 هزار شغل دانش بنیان در شرکت های دانش بنیان و مراکز فناوری
ایجاد سمت معاونت فناوری و نوآوری ریاست جمهوری و ایجاد نظام جدید ارزیابی و انگیزش
کنترل برای ارتقای اعضای هیئت علمی. 60 قانون انگیزشی برای اعضای هیئت علمی و 60 قانون انگیزشی برای کارکنان و معاونان علمی
تدوین و ابلاغ دستورالعمل های انتخاب دانش آموزان ممتاز برای اولین بار
ایجاد ردیف ویژه حمایت مالی از یک درصد دانشمندان ملی و بین المللی و ایجاد ردیف ویژه مرجع علمی و دیپلماسی علمی.
بهره برداری از 5600 واحد مسکونی برای زوجین
تصویب سامانه جامع اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان ایرانی
نمایه سازی بین المللی 172 نشریه
– اختصاص بودجه 100 میلیون یورویی از صندوق توسعه ملی برای تجهیز و نوسازی زیرساخت های پژوهشی دانشگاه ها.
رشد 2.5 برابری اشتغال و فروش محصولات فناورانه در دولت سیزدهم
رشد 66 درصدی شرکت های دانش بنیان در پارک های علم و فناوری
پارک های علم و فناوری دولت سیزدهم از 48 پارک علم و فناوری به 56 پارک افزایش یافت
افزایش استقرار شرکت های دانش مستقر در پارک های علم و فناوری از 1543 شرکت به 2556 شرکت
افتتاح شعبه های دانشگاه تهران در آفریقای جنوبی، گرجستان و دهلی نو و 600 دانشجو از عراق مشغول به تحصیل در دانشگاه تهران
اختصاص جدول بودجه جداگانه برای اولین بار به مبلغ 1500 میلیارد تومان برای فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها
ثبت بیش از 7 هزار محصول دانش در نظام جدید جریان اقتصادی
حضور 9 دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی جهانی QS 2025
khabarfarsi به نقل از توژال