اخبار اخبار تکنولوژی

کوچک‌ترین کامپیوتر کوانتومی جهان

تبلیغات بنری


تایوان کوچکترین کامپیوتر کوانتومی جهان را تولید کرده است

به گزارش مجله توژال؛ بر اساس گزارش دیجیاتو، گروهی از محققان دانشگاه ملی Tsing Hua در تایوان در یک کنفرانس مطبوعاتی از کوچکترین کامپیوتر کوانتومی جهان رونمایی کردند. این رایانه که به اندازه یک جعبه است در اولین آزمایش خود توانست با استفاده از «الگوریتم Shore» یک مسئله ریاضی مربوط به اعداد اول را حل کند.

تایوانی ها کوچکترین کامپیوتر کوانتومی جهان را ساخته اند

توسعه رایانه ای با این اندازه و ابعاد از این نظر قابل توجه است که گروه توسعه توانست بر موانع مهمی در توسعه محاسبات کوانتومی، مانند نیاز به شرایط دمای پایین و نیاز به توان بالا، غلبه کند. این تیم تایید کرد که دستگاه کوانتومی کوچک مبتنی بر فوتون می تواند بدون نیاز به سیستم های خنک کننده عظیم کار کند. به گفته محققان، این کشف نشان دهنده یک پیشرفت بزرگ در زمینه فناوری های کوانتومی است.

  • اما نکته جالب در مورد این کامپیوتر کوانتومی این است که تنها از یک فوتون برای حل مسائل استفاده می کند. این کامپیوتر کوانتومی می‌تواند حداکثر یک فوتون با ابعاد بالا (ذره‌ای اساسی که در برهمکنش‌های الکترومغناطیسی دخیل است) را به‌عنوان یک بسته موج حاوی 32 سطل زمانی یا ابعاد اطلاعات رمزگذاری کند.

تایوان کوچکترین کامپیوتر کوانتومی جهان را تولید کرده است

از دست دادن اطلاعات و خطاهای محاسباتی ناشی از ارتعاشات یا میدان های مغناطیسی از مشکلات رایج در محاسبات کوانتومی هستند. اما فوتون‌ها می‌توانند نقش بسیار کلیدی در توسعه رایانه‌های کوانتومی تجاری به دلیل گستره انتقال گسترده و حساسیت کم به تداخل داشته باشند. بر خلاف کامپیوترهای سنتی که از بردهای مدار برای انجام محاسبات استفاده می کنند، محاسبات کوانتومی از فوتونیک برای انتقال داده ها و از فیزیک کوانتومی برای پردازش استفاده می کند.

کوچکترین کامپیوتر کوانتومی جهان

یک بیت که فقط می تواند صفر یا یک را نشان دهد، کوچکترین واحد اطلاعات در یک کامپیوتر معمولی است، اما برهم نهی کوانتومی به بیت کوانتومی یا کیوبیت اجازه می دهد که هم زمان به صورت صفر و یک وجود داشته باشد. به همین دلیل، رایانه‌های کوانتومی می‌توانند پردازش پیچیده‌ای را تا ۱۰۰ میلیون برابر سریع‌تر از رایانه‌های کلاسیک انجام دهند.

تبلیغات بنری