اخبار اخبار تکنولوژی

کشف ۲ نشانه مهم از حیات در جو سیاره زهره

تبلیغات بنری


دو نشانه مهم حیات در جو زهره کشف شد

به گزارش مجله توژال؛ گروه های جداگانه شواهدی از فسفین و آمونیاک، نشانگرهای زیستی بالقوه حیات، در سیاره ای با دمای سطحی 450 درجه سانتیگراد یافته اند.

به گزارش گاردین، زهره آنقدر داغ است که فلز را ذوب کند و در فضایی سمی و مخرب پوشیده شده است. زهره یکی از متخاصم ترین مکان ها در منظومه شمسی است. اما ستاره شناسان از کشف دو گاز خبر دادند که می تواند نشان دهنده وجود اشکال حیات در ابرهای زهره باشد.

نتایج ارائه شده در نشست ملی نجوم در روز چهارشنبه شواهدی را ارائه کرد که نشان می‌دهد وجود گاز داغ باعث افزایش فسفین در جو زهره می‌شود که حضور آن در زهره به شدت مورد بحث قرار گرفته است.

گروهی جداگانه همچنین کشف آمونیاک را فاش کردند که عمدتاً بر روی زمین توسط فعالیت های بیولوژیکی و فرآیندهای صنعتی تولید می شود و دانشمندان گفتند که حضور آن در زهره را نمی توان به راحتی با پدیده های جوی یا زمین شناسی شناخته شده توضیح داد.

این گازها شواهد قطعی از وجود حیات فرازمینی به حساب نمی آیند، اما این مشاهده علاقه به زهره را افزایش می دهد و احتمال ظهور و حتی رشد حیات در گذشته معتدل این سیاره را افزایش می دهد، که آثاری از آن تا به امروز در جو وجود دارد. .

دمای سطح زهره به حدود 450 درجه سانتیگراد می رسد که به اندازه کافی گرم است تا سرب و روی را ذوب کند. فشار اتمسفر 90 برابر فشار سطح زمین است و ابرهایی از اسید سولفوریک وجود دارد. اما حدود 50 کیلومتر (31 مایل) بالاتر از سطح، دما و فشار به دمای زمین نزدیک‌تر است و حتی برای مقاوم‌ترین میکروب‌ها نیز قابل سکونت است.

در زمین، گاز فسفین توسط میکروب ها در محیط های بدون اکسیژن تولید می شود. منابع دیگر، مانند فعالیت های آتشفشانی، آنقدر بی اثر هستند که گاز را نشانه حیات در سیارات سنگی می دانند.

ادعای تاریخی کشف فسفین در زهره در سال 2020 پس از آنکه مشاهدات بعدی نتوانست نتیجه را تکرار کند، جنجال برانگیخت. جدیدترین مشاهدات با استفاده از تلسکوپ جیمز وب با هدف حل این بحث انجام شده است. با ردیابی فسفین در طول زمان، محققان توانستند شواهدی را پیدا کنند که حضور این گاز را تقویت می‌کند و دریافتند که به نظر می‌رسد کشف آن از چرخه روز و شب سیاره پیروی می‌کند.

دیو کلمنتز، یکی از محققان این مطالعه گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که وقتی جو در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، فسفین از بین می‌رود. تنها چیزی که می توانیم بگوییم این است که فسفین وجود دارد. ما نمی دانیم چه چیزی آن را تولید می کند. ممکن است این یک فرآیند شیمیایی باشد که ما درک نمی کنیم. یا شاید شکل زندگی.

در سخنرانی دوم، پروفسور جین گریوز، ستاره شناس دانشگاه کاردیف، اولین مشاهدات تلسکوپ گرین بانک را ارائه کرد که نشان می دهد آمونیاک روی زمین از طریق فرآیندهای صنعتی یا توسط باکتری های تثبیت کننده نیتروژن ساخته می شود.

گریوز گفت، حتی اگر این دو یافته را تأیید کنیم، هیچ مدرکی دال بر یافتن این میکروب‌های جادویی و اینکه آنها امروز در آنجا زندگی می‌کنند وجود ندارد و افزود که هنوز هیچ “حقیقت اساسی” وجود ندارد.

دکتر رابرت ماسی، معاون مدیر اجرایی انجمن سلطنتی نجوم می‌گوید: این نتایج بسیار هیجان‌انگیز هستند، اما باید تاکید کرد که نتایج اولیه هستند و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وجود این دو نشانگر زیستی بالقوه به کار بیشتری نیاز است. این هیجان انگیز است که فکر کنیم این اکتشافات می توانند به نشانه های احتمالی حیات یا برخی فرآیندهای شیمیایی ناشناخته اشاره کنند، و جالب است که ببینیم در ماه ها و سال های آینده چه تحقیقات دیگری کشف می شود.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال