اخبار اخبار عمومی

کجای بازار خودرو درد می‌کرد!

تبلیغات بنری


کجای بازار خودرو آسیب دیده است؟

به گزارش مجله توژال؛ در شش ماهه اول سال 1403 هجری قمری بیش از 22000 خودرو در کشور وارد و ترخیص شد. این آمار نشان دهنده روند افزایشی واردات خودرو به کشور در سال جاری است که می تواند به عنوان راه حل اساسی برای عبور از وضعیت فعلی بازار خودرو باشد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی در گزارشی رسمی اعلام کرد که طی شش ماهه اول سال ۱۴۰۳ هجری قمری بیش از ۲۲ هزار دستگاه خودروی سواری وارد کشور و ترخیص شده است. این آمار نشان دهنده روند افزایشی واردات خودرو به کشور در سال جاری است.

بر اساس این گزارش، مجموع خودروهای وارداتی در این مدت به 22 هزار و 264 خودرو رسید و ارزش کل این خودروها تقریباً 439 میلیون دلار برآورد شده است. این خودروها با تعرفه 8703 خودروهای سواری وارد کشور شدند.

سید کریم معصومی نماینده مردم فومن و چاو در شورای اسلامی در خصوص وضعیت بازار خودرو و تاثیر واردات بر آن گفت: واردات خودرو می تواند به عنوان راه حل اولیه برای عبور از وضعیت فعلی بازار خودرو باشد. در عین حال، خودروسازان محلی را به سمت تولید رقابتی سوق دهد.

چالش در قیمت خودرو و بنزین

وی به چالش‌های پیش روی قیمت‌گذاری خودرو و بنزین اشاره کرد و افزود: قیمت بنزین زمانی آزاد می‌شود که خودرو با قیمت مناسب‌تر و منطبق بر قیمت‌های بین‌المللی به دست مصرف‌کننده برسد باید عوارض گمرکی برای خودروها برداشته شود و در این صورت بازار خودرو از مازاد تقاضا و بازرگانان آزاد شود.

نماینده مردم فومن و شفت در شورای اسلامی نیز انتقاداتی را نسبت به سیاست های فعلی واردات خودرو مطرح کرد و گفت: واردات خودرو به صورت فعلی و تدریجی نه تنها باعث بهبود وضعیت بازار شده، بلکه راه را برای تجار و ذی نفعان باز کرده است. عرضه محدود خودروهای وارداتی، بازار واسطه گری مالی را ایجاد کرد و شرایط را برای مصرف کنندگان واقعی دشوارتر کرد، در واقع این وضعیت نه تنها به رقابتی شدن بازار کمک کرد، بلکه انحصار و مشکلات آن را نیز تقویت کرد.

تاثیرات مثبت واردات خودرو بر بازار و اقتصاد کشور

معصومی تصریح کرد: در صورت واردات گسترده خودرو و لغو عوارض سنگین گمرکی، خودروسازان داخلی نیز مجبور به رقابت خواهند شد. خودروسازان داخلی با توجه به انحصار بازار، نیازی به ارتقای کیفیت و رقابت با محصولات خارجی نمی بینند، اما با واردات خودرو و ایجاد رقابت، مجبور به افزایش کیفیت و مناسب سازی قیمت ها می شوند.

وی با اشاره به تاثیرات مثبت واردات خودرو بر بازار و اقتصاد کشور افزود: واردات خودرو علاوه بر ایجاد رقابت در بازار، می تواند باعث افزایش کیفیت تولیدات داخلی نیز شود و موجب توسعه صنعت خودروسازی کشور شود از سوی دیگر، زمانی که قیمت خودرو معقول‌تر شود، آزادسازی قیمت بنزین قابل قبول‌تر خواهد بود و فشار بر مردم کمتر می‌شود.

نماینده اهل فومن و شف در شورای اسلامی نیز بر لزوم بازنگری در سیاست های واردات خودرو و تعرفه های مربوطه تاکید کرد و گفت: زمان آن فرا رسیده است که سیاست گذاران و مسئولان در حوزه خودرو به جای تمرکز بر انحصار و محدودیت ها اقدام کنند. برای ایجاد رقابت و آزادی تردد در بازار باید با رویکردی سازنده به دنبال تقویت خودروسازی داخلی باشیم و این امر جز با ورود رقبای خارجی و ایجاد فضای رقابتی واقعی امکان پذیر خواهد بود.

با اختصاص یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو در سال جاری پیش بینی می شود در نیمه دوم سال حدود 50 هزار خودرو وارد کشور شود. این میزان واردات می تواند منجر به کاهش بیشتر قیمت ها در بازار خودروهای وارداتی شود. اگر انتظارات تورمی و کنترل نرخ ارز بالا نرود، بازار خودروهای وارداتی در نیمه دوم سال در معرض افت قیمت ها قرار خواهد گرفت.

تبلیغات بنری