اخبار اخبار سیاسی

کانادا به دنبال محلول ایرانی برای جلوگیری از پیشروی آتش در جنگل‌ها

تبلیغات بنری


محمود طرابی نژاد مدیرعامل این شرکت فناوری در گفت و گو با مجله توژالوی گفت: محصول این شرکت Promacoat نام دارد و در سال 1384 موفق به اخذ 6 گواهی ثبت اختراع داخلی شد و سال گذشته این محصول به ثبت بین المللی رسید.

وی این محصول را محصولی در حوزه آتش نشانی و اطفای حریق معرفی کرد و افزود: آتش سوزی یکی از خطراتی است که جان شهروندان را در ساختمان ها و همچنین صنایع تهدید می کند و هر ساله باعث تلف شدن میلیاردها ریال می شود. پایتخت کشور

ترابی نژاد خاطرنشان کرد: مصالح مورد استفاده در ساختمان ها و صنایع در دماهای 250 تا 300 درجه سانتی گراد مقاومت خود را از دست می دهند به طوری که نقطه ذوب فولاد از 1300 تا 1400 درجه سانتی گراد است اما در دمای حدود 400 درجه سانتی گراد مقاوم است. . درجه سانتیگراد

مدیرعامل این شرکت افزایش دود ناشی از احتراق مواد قابل اشتعال، ریزش ساختمان و خروج غیرایمن به ساختمان هنگام حریق را از دیگر پیامدهای آتش سوزی عنوان کرد و اظهار داشت: پس از حادثه آتش سوزی شهریور 1380 در برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی و همچنین حوادثی مانند پلاسکو در کشور به دلیل عدم مقاومت سازه های فولادی در برابر … آتش سوزی این سوال مطرح شد که آیا استفاده از محصولات مقاوم در برابر حریق می تواند مانعی باشد. برای جلوگیری از آتش سوزی تخریب کامل سازه ها یا نه.

وی با بیان اینکه طبق بررسی های انجام شده بیشترین آتش سوزی در ساختمان ها ناشی از دکوراسیون داخلی و اتصالات برق است، خاطرنشان کرد: در این راستا مطالعات گسترده ای در زمینه دستیابی به نصب پوشش های مقاوم در برابر حریق انجام داده ایم. نتیجه آن تولید پوشش های مقاوم در برابر آتش است که نه تنها از گسترش آتش جلوگیری می کند، بلکه از انتشار دود و تولید گازهای مضر و سمی ناشی از احتراق مواد قابل اشتعال نیز جلوگیری می کند.

طرابی نژاد با بیان اینکه این پوشش ها قادر به حفظ شعله در یک نقطه و جلوگیری از گسترش آن هستند، اضافه کرد: این پوشش مقاوم در برابر آتش با انواع اسپری، پوشش، خمیری و ژل تولید می شود. محلول اسپری اطفاء حریق به ضخامت یک میلیمتر آتش را تا 4 ساعت در یک مکان مهار کرده و تا رسیدن نیروهای آتش نشانی از گسترش آتش جلوگیری می کند.

به گفته وی، این مواد می توانند تا دو ساعت آتش را مهار کنند.

آتش سوزی در روستای امامزاده ابراهیم

این محقق با اشاره به آتش سوزی در روستای امامزاده ابراهیم در استانداری گیلان گفت: بازدید میدانی از این منطقه نشان داد در مدت 3 دقیقه 250 منزل مسکونی چوبی در این روستا در آتش سوخت. زیرا ماشین های آتش نشانی قادر به پیشروی در جنگل ها نبودند و مجبور بودند تانک های خود را خالی کنند تا به محل آتش سوزی برسند. برای تسلیح این منازل مسکونی با این پوشش با فرماندار این منطقه وارد مذاکره شدیم.

این کارشناس فنی افزود: می توانید آبپاش هایی که کشاورزان برای سمپاشی زمین های خود استفاده می کنند را با این محلول پر کنید و در صورت بروز آتش سوزی از آن برای جلوگیری از گسترش آتش استفاده کنید.

وی تولید پوشش های مقاوم در برابر آتش برای مصالح تزئینی و اتصالات برق را از دیگر دستاوردهای این شرکت دانست و گفت: سال ها مشکل اصلی پایتخت آتش سوزی در بازار بزرگ بود. زیرا اطفای حریق در بازار برای آتش نشانان بسیار سخت است اما با استفاده از این پوشش ها می توان با حفظ سازه های قدیمی آن از آتش سوزی های بزرگ در این منطقه جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه با این فناوری می توان حتی فروشگاه های بازار بزرگ را از یکدیگر جدا کرد تا از سرایت آتش به فروشگاه های همجوار جلوگیری شود، ادامه داد: با این فناوری اگر مغازه ای آتش بگیرد آتش شعله ور می شود. به مغازه های دیگر سرایت نمی کند.

وی افزود: این فناوری در هتل ها، ساختمان های مسکونی، مجتمع های مسکونی، فرودگاه ها، اتاق های سرور، انبار مهمات و آشیانه هواپیما قابل استفاده است.

افزایش مقاومت سازه های فلزی در برابر آتش

ترابی نژاد افزود: روکش سازه های فولادی سازه ای و صنعتی را تامین کردیم که به تاخیر در آتش سوزی و ریزش فولاد در زمان آتش سوزی کمک می کند.

وی تصریح کرد: فولاد در دمای 400 تا 600 درجه سانتیگراد سختی خود را از دست می دهد و با قرار دادن لایه های مقاوم در برابر آتش بر روی سازه های فلزی، این پوشش ها به فوم مقاوم در برابر حرارت تبدیل می شود که چندین برابر لایه خشک خود و این فوم می شود. خنک کردن گاز در دمای بالای 220 درجه سانتیگراد باعث به تاخیر افتادن ناپایداری سازه های فلزی می شود.

مدیرعامل این شرکت با تایید اینکه تمامی فرمولاسیون رنگ های ضد حریق این شرکت بر پایه آب است، خاطرنشان کرد: این محصول دارای مواد معدنی مانند میکا، سیلیس، کربنات کلسیم و اکریلیک است. این پوشش های مقاوم در برابر آتش در کارگاه و پس از نصب اجرا خواهند شد. این محصول در حال حاضر در انگلستان مورد توجه ویژه قرار گرفته است، اما در ایران برای تجاری سازی آن با چالش های زیادی روبرو هستیم و ضروری است جامعه مهندسی ما با این فناوری ها آشنا شود.

ترابی نژاد خاطرنشان کرد: متأسفانه درخواست های زیادی از کشورهای خارجی مانند کانادا، استرالیا و روسیه دریافت کرده ایم و درخواست خرید پتنت این محصول را دارند اما می خواهیم این محصول را در کشور توسعه دهیم.

تولید پوشش برای جلوگیری از پیشرفت آتش سوزی جنگل

این تکنسین از تولید درب های ضد حریق خبر داد و گفت: در صورت بروز حریق در ساختمان، این درب ها اجازه سرایت آتش به بیرون را نمی دهند.

طرابی نژاد همچنین از تولید راه حلی برای جلوگیری از گسترش آتش سوزی در جنگل ها و مراتع خبر داد و افزود: سال گذشته جنگل های بزرگی در آمریکا و کانادا در آتش سوخت و به فرمولی رسیدیم که بتوان از گسترش آن در جنگل ها سمپاشی کرد. از آتش سوزی ها آتش انجام داد

وی با اشاره به اینکه این محصول تولید شده است، گفت: کانادا درخواست دریافت این محصول را به ما ارسال کرد. از آنجایی که این محلول کاملاً سازگار با محیط زیست است، امکان پرورش گیاهان با این محلول وجود دارد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال