اخبار اخبار اقتصادی

کالای خوراکی، کالای تورم‌ساز قشر کم‌درآمد جامعه در مهر 1403

تبلیغات بنری


کالاهای خوراکی، کالاهای تورم زا برای اقشار کم درآمد در مهریه 1403

به گزارش مجله توژال؛ سبد مصرفی خانوار از اقلام مختلفی تشکیل شده است. یکی از مقوله های استاندارد و متداول در محاسبه قیمت سبد خانوار، تقسیم اقلام این سبد به «خوراکی، نوشیدنی و دخانیات» و «غیرخوراکی و خدمات» است. این کالاها در هر خانواده بر اساس سطح مخارج و درآمد خانوار به مقدار متفاوتی مصرف می شوند و به همین دلیل در محاسبه قیمت سبد خانوار در هر سطح هزینه، وزن متفاوتی دارند.

برای این منظور ابتدا جمعیت کشور به 10 بخش هزینه ای تقسیم می شود تا قیمت سبد مصرفی برای هر بخش به طور جداگانه محاسبه شود. دهک بالا شامل 10 درصد جمعیت با کمترین سطح هزینه می شود. در مقابل دهک دهم گران ترین 10 درصد خانوارها را تشکیل می دهد.

گزارش جدید مرکز آمار حاکی از آن است که در مهرماه 1403 تورم ماهانه برای همه دهک ها عمدتاً به دلیل افزایش قیمت اقلام غیرخوراکی افزایش یافت. با این حال، اقلام خوراکی بیشترین سهم تورم را در دهه اول ثبت کردند.

کالاهای خوراکی، کالاهای تورم زا برای اقشار کم درآمد در مهریه 1403

سهم 71 درصدی اقلام غیرخوراکی در تورم ماهانه کل کشور

بررسی گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار نشان می دهد که نرخ تورم ماهانه کل کشور در مهرماه امسال به 2.67 درصد رسیده است. 71 درصد این رقم به دلیل افزایش قیمت اقلام غیرخوراکی و 28 درصد افزایش قیمت اقلام خوراکی است. به عبارت دیگر از تورم 2.67 درصدی مهرماه امسال 0.75 درصد مربوط به خوراکی ها و 1.92 درصد مربوط به اقلام غیرخوراکی بوده است.

در مجموع سهم اقلام غیرخوراکی در ایجاد تورم ماهانه بیشتر از سهم اقلام خوراکی در تمامی دهک ها بوده است. اما هر چه از دهک اول به دهک دهم نزدیک شویم این درصد بیشتر می شود. به عنوان مثال سهم اقلام غیرخوراکی از تورم ماهانه دهک اول 56 درصد است در حالی که این درصد در دهک دهم به 81 درصد می رسد. افزایش سهم کالاهای غیرخوراکی عمدتاً ناشی از «مسکن» است که ضریب بالایی در سبد مصرف خانوار دارد و نرخ تورم آن همچنان بالاست.

از سوی دیگر، سهم اقلام خوراکی در تورم ماهانه طایفه‌ها در قبایل ثروتمند کمتر از قبایل فقیر است. بالاترین میزان این درصد نیز در دهه اول مشاهده شد. این سهم در دهه اول به 43 درصد و در دهه دهم تنها 18 درصد می‌رسد که نشان می‌دهد خانواده‌های فقیر در مقایسه با خانواده‌های ثروتمند در برابر تغییرات قیمت مواد غذایی آسیب‌پذیرتر هستند. / صدا ایران

تبلیغات بنری