اخبار اخبار اقتصادی

کارت ملی هوشمند کارآیی ندارد

تبلیغات بنری


به گفته محمدجواد آذری جهرمی، اقتصاددان ایرانی، وی در مراسم رونمایی از «گزارش عملیات ایران 1402» اظهار داشت که بدون رشد اقتصادی نمی توان به پیشرفت دست یافت و یکی از راهکارهای رشد اقتصادی، توسعه بهره وری است.

وی افزود: در انتخابات گذشته یکی از نامزدهای ریاست جمهوری در مورد بهره وری صحبت کرد که برای اولین بار در همه انتخابات به این موضوع توجه شده است. معمولا زمانی به بهره وری توجه می کنیم که جیبمان خالی است و دیگر بچه زائر نیستیم. این شرایط ایجاب می کند که ساختارهای کشور را اصلاح کنیم.

وزیر ارتباطات در دولت دوازدهم سهولت در کسب و کار را یکی از شاخص های اصلی ارتقای بهره وری دانست و گفت: رتبه ایران در بهبود کسب و کار در دنیا 128 است و این یعنی وضعیت خوبی نداریم. در کشورهای دیگر حدود 4-5 روز طول می کشد تا شرکت ثبت شود اما در ایران چندین ماه طول می کشد.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: ظاهراً برای توسعه الکترونیک کارت ملی کاغذی را به کارت هوشمند تبدیل کرده ایم اما چندان کارساز نیست و گاهی سوژه طنز فضای مجازی شده است. آخرین کاری که با کارت ملی هوشمند انجام می دهیم این است که یک نسخه از آن را برای ارائه به سازمان ها می بریم، اما تغییری در روند کار ایجاد نشده است.

وی تاکید کرد: رفتار را در الکترونیکی شدن کارها دیدیم اما هدف رفتار را دنبال نکردیم. حدود 40 درصد از مدیران ما علاقه ای به بهبود عملیات ندارند و تنها 60 درصد گفته اند که علاقه مند هستند، اما مشخص نیست که واقعاً به بهره وری علاقه مند هستند.

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه هر تغییری دارای اینرسی است که معمولا با مخالفت بدنه و کارکنان سازمان مواجه می شود، گفت: گزارش اصلاح فرآیند نشان می دهد که امسال تغییر عمده ای نسبت به سال گذشته نداشته ایم هرچند که ما با شکست بزرگی مواجه نشد

آذری جهرمی گفت: اگر بخواهیم جبهه مقاومت را تقویت کنیم، سلطه غرب را بشکنیم و پیشروی کنیم، کلید خدمت به مردم است و بخشی از آن بهبود فضای کسب و کار است. بسیاری از ما دوست داریم در برابر جنایات اسرائیل بایستیم و قدمی برداریم. گام ما این است که آشتی و دلسوزی ملی را بالا ببریم تا دشمن اجازه این اقدامات شرم آور را ندهد.

وی با بیان اینکه سازمان ملی بهره وری در سه سال گذشته کارهای خوبی انجام داده است، گفت: ممکن است با دولت قبل اختلافات سیاسی داشته باشیم اما این مانع از بیان مطالب خوب نیست. از جمله اقدامات خوبی در زمینه ساماندهی بهره وری در دو سال گذشته انجام شده است.

تبلیغات بنری