اخبار اخبار فرهنگی

چیزی به عنوان روز و عدد نحس یا شانس نداریم

تبلیغات بنری


حجت الاسلام ایمان الضرابی وی به مناسبت میلاد امام هادی (علیه السلام) در گفت و گو با خبرنگار روزنامه معارف اقتصادی ایران، ماجرای آن حضرت را نقل کرده و می گوید: داستان در کتاب تحف العقول، ص 482. امام هادی (علیه السلام) مردی را دید که مشکل داشت و می گفت روزگار بدی است. پیامبر فرمود: «ما گناهان روزگاریم که اگر از اعمال خود در آن ها عادل شوید، از آنها شرم دارید؟» روزهایی که کیفر اعمالت در روز می رسد، روزها را نحس می دانی و لعنت می کنی، چه گناهی دارند؟!

بر اساس باورهای اسلامی، ما روزهای خوش شانسی و اعداد خوش شانسی نداریم. بلکه این موضوع حاصل توهمات ماستوی افزود: بر اساس اعتقادات اسلامی ما نه روز شانس داریم، نه عدد شانس و نه عدد خوش شانس. بلکه این موضوع حاصل توهمات ماست. عقایدی که متأسفانه دهان به دهان منتقل می کنیم در بین برخی افراد نوعی تلقین ایجاد می کند و بر اساس همین تلقین کاستی ها و کاستی های خود را به بخت و اقبال و روز قدر و عدد تقدیر نسبت می دهند در حالی که چنین مسائلی دلیلی ندارد. برای آنها در زمینه فکری قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) منطقی و عملی نیستند.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: اساساً ذهن ما این گونه است که در برابر تلخی ها به دنبال پاسخی است و وقتی پاسخی نمی یابد، آن را به چیزی نسبت می دهد تا ذهنش را قانع کند. این روش ساده ترین و سریع ترین راه برای ساکت کردن ذهن پرسشگر است. این مشکل در واقع همان پاک کردن صورت مشکل است. زیرا اگر به جای پاک کردن صورت مسئله، ریشه واقعی مشکل را در وجود خود جستجو کنیم و آن را برطرف کنیم تا دیگر تکرار نشود، به این ترتیب خود را درگیر پاسخ های بی اساس و تفکر اشتباه می کنیم.

ما چیزی مثل روزهای خوش شانس و اعداد نداریم
حجت الاسلام ایمان الضرابی، محقق دینی

وی تاکید کرد: اگر در این دنیا اتفاق بدی برای ما بیفتد، ممکن است نتیجه اعمال ما در زندگی باشد. زیرا این عالم در واقع عالم اسباب است. در آیه 41 سوره روم آمده است که اگر در دنیا فساد و تباهی پیش آمد به خاطر اعمال شماست که این امر پژواک اعمال ماست. بنابراین، هر جا به مشکل برخوردیم، نباید روزهای بد را مقصر بدانیم، بلکه باید به کارهایی که انجام دادیم که باعث دردسر شدیم، توجه کنیم.

ضرابی افزود: گاهی مردم می گویند: چه روز غم انگیزی، چه شب بدی، چه آفتاب عجیبی، چه هفته ای هدر رفته، چه بارانی بی فصل، در حالی که روز و شب بد نیست. اگر انسان بدی کند بد می بیند و اگر نیکی کند خیر می بیند و آیه هفتم سوره اسراء می فرماید: اگر نیکی کنی به خود نیکی کرده ای و اگر بد کنی. ، کار خوبی کردی با خودت بد کردی

وی ادامه داد: اگر به کسی ظلم کنیم، ظلم را می بینیم و اگر نیکی کنیم، قطعا نتیجه را در زندگی خواهیم دید. اگر در حق مردم ظلم کنیم، طبیعی است که دیگران هم حق ما را ضایع کنند و به قول معروف: «هر کاری می کنی با خودت می کنی، اگر به همه نیکی کنی یا بدی».

روز دوم تیرماه 15 ذی الحجه مصادف با سالروز ولادت امام هادی (علیه السلام) است. امام دهم و دوازدهم معصوم فرزند امام جواد علیه السلام است که خداوند او را برای رهبری بندگان و اداره امور و اصلاح آنها برگزید.

امام هادی (علیه السلام) معروف به ابوالحسن سوم در نیمه ذی الحجه سال 212 در اطراف مدینه چشم به جهان گشود و در دوران حیات خود با خلفای متعددی از خاندان عباسی زندگی کرد. المعتصم و الواثق و متوکل و منتصر و مستان و معتز. امامت او از سال 220 تا 254 ادامه داشت و زندگانی امام علی النقی (علیه السلام) سرشار از استواری در راه حق و استواری در حوادث پرتلاطم عصر خود بود.

امام هادی (علیه السلام) در زمان خلافت معتز بر اثر مسمومیت درگذشت و بنابر روایتی در روز سوم رجب سال 254 هجری قمری در سن 42 سالگی به شهادت رسید. و شهر سامرا زیارتگاه شیعیان و دوستداران اهل بیت و طهارت و برائت در وجود آن حضرت شد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال