اخبار اخبار عمومی

چک تضمین‌شده جایگزین چک رمزدار می‌شود

تبلیغات بنری


چک ایمن جایگزین چک رمز شده می شود

به گزارش مجله توژال؛ بانک مرکزی در راستای رعایت شرایط صدور و استفاده از چک های وثیقه، با هدف جلوگیری از استفاده غیرعادی از چک های مذکور، شناسایی دقیق ذی نفعان و جلوگیری از پولشویی از سال 1396، علاوه بر اقدامات اجرایی تکمیلی بر اساس آن. در مورد ابلاغیه شماره 20962 رئیس جمهور در تاریخ 28/1/1400 هجری شمسی در خصوص اصلاح و الحاق موادی به قانون «اصلاح قانون صدور چک» (بخشنامه شماره 77419/00 مورخ 17/03/1300 شمسی) عمومی اداره مقررات بانکی و صدور مجوز و مبارزه با پولشویی) از جمله تخصیص هویت اعتباری برای چک تضمین شده و ایجاد حداکثر شفافیت در صدور و گردش چک اعتباری از طریق سامانه ویچک (بخشنامه شماره 278944). مورخ 24/09/ (شماره 1400 از اداره نظام های پرداخت) شبکه بانکی در دستور کار قرار گرفت.

بانک مرکزی با توجه به مزیت‌های چک‌های مطمئن نسبت به چک‌های رمزدار پس از اجرای قانون، شباهت عملکردی با چک‌های رمزدار را که می‌توان جایگزین آن کرد و لزوم شفاف‌سازی و ایجاد امکان کنترل مرکزی بر آن را انتظار داشت. روش و حجم مبادله چک توسط افراد و همچنین کاهش هزینه های عملیاتی بانک ها با انحلال چک روال سنتی پذیرش و رسیدگی به چک های رمزدار در نتیجه اعلام ممنوعیت صدور چک های رمزدار شبکه بانکی بنابراین لازم است آمادگی لازم برای اجرای تصمیم ممنوعیت صدور چک رمزدار به تدریج و مرحله به مرحله در شبکه بانکی فراهم شود.

اقدامات اجرایی در نظر گرفته شده توسط بانک مرکزی برای اجرای این طرح به شرح زیر است:

1 آگاهی، آموزش و تشویق مردم به اخذ چک تضمینی:

چک وثیقه دارای شناسه صیادی ۱۶ رقمی بر اساس موازین قانونی صدرالاشاره و به موجب بخشنامه شماره ۲۷۸۹۴۴/۰۰ مورخ ۲۴۰۰/۹/۱۳۰۰ از اداره نظام‌های پرداخت از طریق سید (بیشک) صادر شده است. ) سامانه ثبت نام صدور چک تضمین شده خارج از مفاد قانون «اصلاح قانون صدور چک» و مبادله چک تضمین شده بین بانک های بدون هویت صیاد از تاریخ 17/3/1301 طبق بخشنامه شماره 32481/01 مورخ 02/02 ممنوع است. 11/1401 در سامانه خروج ممنوع است.

لذا از آنجایی که کلیه چک های وثیقه فعلی مجهز به شناسه صیاد بوده و از طریق سامانه صیاد ثبت و صادر می شود، قابل استعلام می باشد و ذینفع پس از دریافت می تواند از شناسه 16 رقمی استفاده و برای استعلام چک به کلیه منابع مراجعه نماید. . از صحت چک صادره به نفع خود از طریق درگاه های جدید بانکی (اینترنت بانک و موبایل بانک)، اپلیکیشن های موبایلی و شماره تلفن 4040701701 (به صورت پیامکی) آگاه باشید. ایجاد امکان استعلام چک امن، مزیت قابل توجهی نسبت به چک رمزدار ایجاد می کند، در حالی که چک رمزدار قابل استعلام نیست و ذینفع می تواند با مراجعه به بانک صادرکننده، صحت چک را تایید کند.

ضمناً چک های امن برخلاف چک های رمزدار محدودیت جغرافیایی در محل صدور و وصول ندارند و در سراسر کشور قابل صدور و مبادله می باشند.

از سوی دیگر، عملکرد چک وجهی مشابه چک رمزدار است. بنابراین، افراد می توانند چک رمزدار را با چک امن در معاملات تجاری خود جایگزین کنند.

لذا با عنایت به موارد فوق الذکر لازم است مدیران شعب مشتریان در هنگام مراجعه به مشتری با شفاف سازی مزایای مذکور و ارائه درخواست صدور چک رمزدار نسبت به صدور چک مطمئن اقدام نمایند. همچنین شایسته است در جهت اطلاع رسانی و فرهنگ سازی اقدامات موثری از قبیل تهیه برنامه های آموزشی، بروشورها و اطلاعات در سایت بانک ها و سایرین صورت گیرد.

2- یکسان سازی روش پرداخت چک امن با روش پرداخت چک رمزدار:

در حال حاضر شبکه بانکی پس از دریافت چک رمزدار از ذینفع، چک را پس از تایید اصالت چک بررسی و پرداخت می کند و قبل از تسویه بین بانکی وجوه چک رمزدار به ذینفع پرداخت می کند. از آنجایی که چک های وثیقه مانند چک های رمز دار وضعیت برگشتی ندارند، بانک ها می توانند رویه فوق را در مورد چک های مطمئن نیز اجرا کنند.

بدیهی است از آنجایی که صدور چک وثیقه در سامانه صیاد (پیچک) به ثبت رسیده است، بانک می تواند صحت چک وثیقه صادره را از طریق سامانه تشخیص دهد و این امر می تواند در راستای راهنمایی مشتری و استانداردسازی آن انجام شود. مراحل پرداخت مربوط به پرداخت چک وثیقه در زمان درخواست. از آنجایی که واریز وجوه نزد ذینفع مابه التفاوت چک به صورت امن و رمزدار است، اجرای این مرحله در جایگزینی کامل چک وثیقه بسیار حائز اهمیت است.

3- اطلاعیه ممنوعیت صدور چک رمزدار از سوی بانک مرکزی و عدم امکان تعویض چک رمزدار در سامانه دسته چک:

در صورتی که مقدمات اجرایی ممنوعیت صدور چک از طریق مراحل 1 و 2 توسط شبکه بانکی فراهم شود، ممنوعیت صدور چک رمزدار و عدم تبادل بین بانکی در سامانه دسته چک تسهیل می شود و چالش ها ایجاد می شود. اجرای این امر کاهش خواهد یافت. بدیهی است این بانک با بررسی و نظارت بر رویه‌های اجرایی توسط بانک‌ها، زمان‌بندی مرحله نهایی را برنامه‌ریزی و برای اجرای یکسان در شبکه بانکی اعلام خواهد کرد.

بر این اساس بانک ها موظفند در خصوص مراحل اجرایی 1 و 2 تمهیدات لازم را به عمل آورند و همچنین به منظور کاهش ملاحظات اجرایی، شبکه بانکی باید دقت داشته باشد که چک های رمزدار با تاریخ امروز تا زمان حذف کامل آن صادر شود تا بستر مناسب فراهم شود. برای اجرای طرح ارائه شده است. / اسنا

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال