اخبار اخبار عمومی

چرا بانک مرکزی روسیه، ریال می‌خرد

تبلیغات بنری


چرا بانک مرکزی روسیه ریال می خرد؟

به گزارش مجله توژال؛ کامبیز میرکریمی درباره امکان تشکیل بستر برای تسویه پرداخت های فرامرزی بین کشورهای عضو بریکس گفت: پیش از این روسای جمهور چین، برزیل و روسیه به عنوان اعضای تاثیرگذار برجام پیشنهاد حذف دلار و یورو در مبادلات تجاری بین دو کشور را مطرح کرده بودند. کشورهای عضو و ایجاد واحد پولی جدید به جای این دو کشور و در این راستا گزینه هایی مانند ایجاد واحد پولی جدید بین کشورها و یا ثبات بیشتر واحد پولی یک کشور نسبت به کشور دیگر مطرح شده است. استاندارد کار در معاملات.

وی افزود: البته در تجارت ایران و روسیه نیز کم و بیش معاملات با ارز دو کشور انجام می شود و اکنون بخشی از معاملات به روبل تسویه می شود و بانک مرکزی ایران نیز در حال خرید روبل است. در آینده، بانک مرکزی روسیه نیز ریال را خریداری و نگهداری خواهد کرد.

اما تعدادی از شرکت های ایرانی از سیستم بانکی موجود بین روسیه و ایران در معاملات خود با روس ها استفاده نمی کنند و از طریق شرکتی مستقر در کشور ثالث، معمولاً امارات متحده عربی تسویه حساب می کنند و دلیل آن تفاوت بین دو کشور ارزش رسمی ارزها در سامانه نیما، قیمت ارز در بازار آزاد ایران است، در حالی که مانده روبل در ایران بیشتر از مانده ریال در روسیه است، زیرا صادرات ایران به روسیه کمتر از ایران است. واردات از روسیه

میرکریمی ادامه داد: معاملات روبلی تنها بین ایران و روسیه انجام نمی شود و هند و روسیه نیز به روبل و روپیه معاملات دارند. روسیه حتی بانک‌های کوچکی را در چین انتخاب کرده است و شرکت‌های روسی در این بانک‌های چینی حساب‌های غیر مقیم باز کرده‌اند و تجار از طریق این بانک‌ها تسویه‌های تجاری خود را بر اساس پول ملی روسیه انجام می‌دهند.

امکان ایجاد یک ارز مشترک بین اعضای بریکس وجود دارد

یکی از اعضای هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: بنابراین ایجاد واحد پولی مشترک بین اعضای بریکس امکان پذیر است و می توان آن را اتفاقی مثبت تلقی کرد، اما شرایط حاکی از اراده جدی کشورهای عضو است. و بر اساس این اراده می توان به توسعه تجارت منطقه ای و ایجاد بستری برای تسویه پرداخت ها در آن سوی مرزها امیدوار بود.

واکنش آمریکا به ضعف دلار

وی در پاسخ به اینکه واکنش آمریکا به تضعیف واحد پولی خود در کشورهای عضو بریکس چه خواهد بود، گفت: به هر حال وقتی آمریکا از ارز قوی خود به عنوان ابزار سیاسی استفاده می کند، دور از انتظار نیست که کشورها سعی کنند از خطرات دوری کنند. یک ابزار جدید برای تسویه حساب های تجاری آنها، و چین برزیل و تا حدودی هند، روسیه و ایران کاتالیزور اصلی برای این ریسک گریزی هستند.

میرکریمی خاطرنشان کرد: اگر کشورهای بریکس ارز مشترکی بین خود ایجاد کنند، تجار ایرانی می توانند از مخاطرات معامله با بورس و گرانی مبادلات دوری کنند، اما شرط تحقق این امر در ایران، نبود ارز غیررسمی است. بازار، به عبارت دیگر تک قیمت واحد پول کشور است.

منبع: ایلانا

تبلیغات بنری