اخبار اخبار اقتصادی

پیوست عدالت و انصاف برای تامین اجتماعی

تبلیغات بنری


به گزارش «توژال»، علی حیدری، کارشناس امور رفاهی و تامین اجتماعی در یادداشتی که به دست توژال رسیده است، اظهار داشت: عدالت یعنی «در نظر گرفتن شرایط، اوضاع و احوال و شرایط هر پدیده و دخیل در آن. در تصمیم‌گیری می‌توان گفت تهیه پیوست «امنیت اجتماعی» برای طرح‌ها و برنامه‌های کشور، مبنای تحقق عدالت و انصاف و انجام جراحی‌های اقتصادی بدون در نظر گرفتن شرایط طبقات پایین و متوسط ​​جامعه است. جامعه می تواند به عدالت و انصاف منجر شود و به کیفیت زندگی آنها لطمه بزند که رئیس جمهور محترم بارها از این بابت عذرخواهی کرده است.

سیاست های کلی تامین اجتماعی در تاریخ 31 فروردین 1401 هجری شمسی ابلاغ شد و در متن و پاورقی ابلاغیه بر لزوم اجرای سیاست های کلی مذکور بر اساس «سند الزامات اجرای سیاست های کلی نظام» تاکید شد. و مشخص شده است. سند مذکور که به تبیین مراحل چهارگانه تدوین، ابلاغ، اجرا و نظارت و بر اساس اصل 110 قانون اساسی مشمول کلیه اجزا و ارکان نظام می باشد و مقرر می دارد که مسئول اجرای هر یک از سیاست ها باید مسئول تدوین و اجرای برنامه جامع آن خط مشی که شامل تشریفات قانونی و اجرایی است و حداکثر ظرف مدت شش ماه (مهلت مذکور در مهر 1401 ه. شورای عالی نظارت انجمن که متاسفانه برنامه جامعی برای تحقق سیاست های کلی تامین اجتماعی دارد و یا لایحه قانون اجرای سیاست های کلی تامین اجتماعی ارائه و تصویب نشده است و جبران این تاخیر را به چهاردهم واگذار کرده است در حالی که دولت قبل طرح جامع اجرای سیاست های کلی توسعه دریایی را ظرف شش ماه تصویب کرد و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

در شرایط معاصر، تسریع در اجرای سیاست‌های عمومی تامین اجتماعی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، زیرا بر اساس آمار و اطلاعات موجود در گزارش‌های منتشر شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی وضعیت فقر در سال 1401 شماره مسلسل 19655 اسفند 1402 مرکز نظارت بر فقر و شناسایی نیازمندان کمیته امداد (گزارش بازرسی ادواری فقر در ایران در پاییز 1402) حاکی از آن است که بخش بزرگی از جامعه از فقر رنج می برد افرادی که در معرض فقر نسبی و چندبعدی قرار دارند یا از آن رنج می برند و بر اساس بندهای 5 و 18 سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه در زمینه ریشه کنی و کاهش فقر و آسیب های اجتماعی و تشکیل امنیت اجتماعی چند لایه و فراگیر. سیستم و در دستور کار دبیران ذیربط قرار گیرد.

اهمیت اجرای سیاست های کلی تامین اجتماعی به همان سرعتی دوچندان می شود که می دانیم تحقق برنامه های دولت چهاردهم برای رفع تعارضات کشور به ویژه در حوزه کسری بودجه، کسری سیستم بانکی، آب، برق، گاز و… حامل های انرژی و… کشور دارای سیستم تامین اجتماعی جامع، فراگیر و چندلایه برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه است تا سیستم های تصمیم گیری و تصمیم گیری در کشور وجود الف شبکه ایمنی و حمایت از اقشار پایین جامعه با سرعت، سهولت و شجاعت بیشتر در تصمیم گیری برای انجام اعمال جراحی اقتصادی و اداری که در بند 9 سیاست های کلی تامین اجتماعی (با توجه به لزوم تهیه مکمل تامین اجتماعی) آمده است. برای بخش خصوصی (طرح ها و برنامه های دولتی).

رهبری رژیم همواره بر ضرورت برابری و استفاده از «پیشرفت» و «عدالت» تاکید کرده و تحقق عدالت را خواست خود می‌دانست و به همین دلیل در سال ۱۳۹۶ با تشکیل برجام موافقت کرد. شورای هماهنگی اقتصادی سران کشورها در جلسه 23 آذر 1303 هجری شمسی با اعضای این شورا موضوع «حمایت از اقشار ضعیف جامعه» را به عنوان یکی از وظایف پنج گانه شورای مذکور صادر می کند در آن زمان بر لزوم تشکیل نظام مرکزی تامین اجتماعی از طریق یکپارچه سازی و تمرکز حمایت های اجتماعی و ایجاد پوشش 100 درصدی بیمه های درمانی، بازنشستگی و بیکاری تاکید شد. وی با بیان اینکه متاسفانه در دولت های گذشته هیچ اقدام منسجم و موثری صورت نگرفته و در دولت سیزدهم تنها بخشی مربوط به پوشش 100 درصدی بیمه پایه (بهداشت) تا حد زیادی محقق شده است.

علاوه بر موارد فوق، وضعیت صندوق های بازنشستگی کشور و عدم هماهنگی آنها نیز از مهمترین ضرورت ها و الزامات اجرای هر چه سریعتر سیاست های کلی تامین اجتماعی است که در بندهای 1 تا 5 این موارد آمده است. سیاست گذاری ها، با دقت و راهکارهای صحیح برای عبور از این چالش، تبیین شد و در بند 2 آن، دستور ایجاد سازوکار یا نهاد نظارتی تخصصی فرابخشی در حوزه تامین اجتماعی صادر شد که باید انجام شود. قبل از هر اقدام دیگری تا نهاد یا سازوکار مذکور بتواند سایر مفاد سیاست های برنامه ریزی و بسترسازی موارد فوق را محقق سازد که به نظر می رسد از نظر تعارض سازمانی، تضاد منافع و تضاد نقش ها متأسفانه این امر است. نیاز اصلی و مهم معرفی هنوز کامل نشده است.

بهانه کسری بودجه یا کمبود منابع مالی دولت برای تاخیر دو ساله در اجرای سیاست های کلی تامین اجتماعی نیز شنیده نشد چرا که اولاً ایجاد سازوکار یا نهاد نظارتی هزینه زیادی در مقایسه با سایرین ندارد. هزینه های جاری دولت و ثانیاً طراحی نظام تامین اجتماعی چند لایه با ترتیبات مندرج در بندهای 1 و 5 سیاست های کلی تامین اجتماعی بر اساس قشربندی (امدادی، حمایتی، بیمه ای) و قشربندی (پایه، مازاد، تکمیلی) امسال نه تنها هزینه چندانی ندارد، بلکه می تواند باعث تخصیص منابع و اعتبارات به این بخش شود زیرا پر واضح است که راه اندازی این سامانه چندین سال طول می کشد و تعیین بسته خدمات و. جامعه هدف و اینکه دولت و نظام مهمتر از شناسایی و قرار دادن اقشار آسیب پذیر جامعه بر اساس خانواده و با سه ویژگی کد ملی، کد پستی و کد شغلی (معیشت، کسب و کار و درآمد) است. وضعیت) بر اساس اطلاعات و داده های ثبت شده و با بررسی های میدانی و عملیاتی و برداشتن گام در جهت رفع مشکلات و مشکلات آنها از طی یک رویکرد توانمندساز و جامعه محور، به عنوان مثال، در سال 2000، چین شروع به طراحی و اجرای یک امنیت اجتماعی جامع کرد. تا سال 2020 و در سال 2025 به طور کامل و جامع محقق شد.

همچنین در حال حاضر منابع، اعتبارات و بودجه های زیادی در کشور به صورت غیر هدفمند و غیرهوشمندانه در حوزه مراقبت و تامین اجتماعی برای کشور هزینه می شود و بسیاری از ساختارها و سازمان های دولتی در این زمینه فعالیت می کنند و کافی است. طراحی یک سیستم تامین اجتماعی چندلایه برای سازماندهی و مدیریت بهینه این منابع و اطمینان از هدف‌گذاری موثر و دستیابی به ذینفعان واقعی و یا حداقل ایجاد یک سیستم تامین اجتماعی و الگوی مطلوب برای افراد جدید. به عبارت دیگر نمی توان کسری بودجه دولت را بهانه ای برای عدم ارائه برنامه جامع برای تحقق سیاست های کلی تامین اجتماعی یا طراحی نظام تامین اجتماعی چندلایه دانست، زیرا بر اساس تجربیات موفق علمی و عملی در دنیا شکل گرفته است. ابتدا باید اطلاعات اعضای جامعه در قالب یک ثبت نام جمع‌آوری شود و سپس با هدف‌یابی مؤثر و نیاز یابی فعال، اطلاعات اقشار آسیب‌پذیر جامعه مورد بررسی میدانی قرار گرفته و سپس حداقل و حداقل پوشش اولیه به آنها ارائه شود. بخش های واجد شرایط با رویکرد توانمندسازی و جامعه محوری و در چارچوب زمان و ارتقای این خدمات با توجه به منابع موجود.

با توجه به اینکه بر اساس سند الزامات تحقق سیاست های کلی نظام، دولت محترم اجرای سیاست های کلی تامین اجتماعی را بر عهده دارد، لازم است در اسرع وقت نسبت به ارائه و اجرای سیاست های کلی تامین اجتماعی اقدام شود. امنیت «برنامه جامع اجرای سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی» شامل رویه‌های قانونی، نظارتی و اجرایی که در آن ترجمه سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی استخراج و به‌عنوان مدل مفهومی با استفاده از سیاست‌های گزارش‌شده و استخراج و هدف‌گذاری ارائه می‌شود. مدل عمومی «نظام تأمین اجتماعی جهانی» که در مقدمه سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی در قالب یک سیستم تأمین اجتماعی چندلایه ذکر شده است. این سند (برنامه جامع اجرای سیاست های کلی تامین اجتماعی یا پیش نویس قانون اجرای سیاست های کلی تامین اجتماعی) سندی است با اجماع همه دستگاه های اجرایی کشور و به صورت متقابل تهیه می شود. شیوه دپارتمان بدیهی است پس از ارائه طرح جامع اجرای سیاست های کلی تامین اجتماعی با تصویب هیات وزیران در مقام متولی اجرای سیاست های کلی فوق الذکر، مراتب در حوزه نظارتی و اجرایی اجرا خواهد شد. اختیارات و حوزه ها در دستور کار قوه مجریه قرار می گیرد و در حوزه تقنینی نیز پیش نویس قوانین مربوطه در اسرع وقت به تصویب دولت رسیده و به شورای اسلامی شهر تقدیم می شود.

به طور کلی، بزرگترین نقص در سیستم اداری دولت، به ویژه در زمینه حمایت از اقشار ضعیف جامعه، این است که رویکرد غالب «دستگاه محوری» است و نه «ذینفع محوری». اقشار پایین جامعه دانش و دسترسی کمتری به خدمات و پوشش توضیح داده شده در بالا دارند و در نتیجه این اقشار که از نابرابری های قبلی رنج می برند، از نابرابری های پیشینی رنج می برند همچنین ضمن اینکه متولیان امر باید از طریق جمع آوری اطلاعات مربوط به شناسایی و نیازسنجی و تعیین اولویت ها و تعیین بسته خدمات مورد نیاز، این کار را به طور کامل و با بررسی های میدانی و عملیاتی و هم با «تعیین نیازهای فعال» و هم «فعال سازی» انجام دهند. توانمندسازی ذینفعان» باید مورد توجه قرار گیرد تا با توانمندسازی مددجویان و یکسان سازی فرصت های اقتصادی و اجتماعی به ویژه جامعه پذیری (ایجاد زمینه ای برای کاهش فقر و آسیب های اجتماعی و جلوگیری از ایجاد فقر و آسیب در خانواده ها). بازگشت افراد مبتلا به فقر و آسیب های اجتماعی به محیط خانواده، کار و اجتماع) چهره خشن فقر و آسیب اجتماعی در کشور از بین رفته است.

اکنون که دولت و دولت بر سر رفع نارضایتی های کشور به توافق رسیده اند و به دنبال جراحی های اقتصادی هستند، لازم است قبل از هر اقدامی «پیوست اجتماعی» برای هر عملیات اقتصادی تهیه و تدوین شود، این آیین نامه مالی و اداری تهیه شود. و اجرا می شود و ولی ذی صلاح باید یعنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر تدوین و اجرای این آیین نامه نظارت داشته باشد تا انصاف و عدالت در روند انجام این اعمال جراحی تضمین شود. به ویژه اینکه تصویب و اجرای این آیین نامه با توجه به سیاست های کلی تامین اجتماعی یک مطالبه سیاسی است و دولت قبل در این زمینه سهل انگاری و تعلل کرد و دولت چهاردهم این کمبود را به ارث برد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال