اخبار اخبار اقتصادی

پیشنهاد «افزایش دوبار در سال» دستمزد کارگران

تبلیغات بنری


فتح الله بیات در گفت و گو با مجله توژال با اشاره به طرح اصلاح ماده 41 قانون کار از سوی نمایندگان مجلس اظهار داشت: با توجه به اینکه نمایندگان مجلس ابتکار جدیدی برای اصلاح ماده 41 در راستای معیشت و پرورش کارگران واقعی انجام داده اند. دستمزد، ما پیشنهاد می کنیم که قانون اجازه دهد حقوق و دستمزد کارگران را دو بار در سال تعیین کند.

وی در توضیح بیشتر افزود: ماده 41 قانون کار مقرر می دارد شورای عالی کار به این امر متعهد است. هر سال میزان حداقل دستمزد کارگران را با در نظر گرفتن شرایط تعیین کنید، اما تعبیر کلمه سالانه این است که دستمزد سالی یک بار تعیین و تصویب می شود، در حالی که قانون به صراحت بیان نمی کند که دستمزد کارگران فقط یک بار در سال تعیین شود لذا از نمایندگان تقاضا داریم در روند اصلاح اصل 41 توضیح دهند که در صورت نامساعد و بحرانی بودن شرایط اقتصادی و یا افزایش تورم، در نیمه دوم سال دستمزد کارگران بررسی و احیا خواهد شد.

رئیس اتحادیه کارگران پیمانی و پیمانی با یادآوری افزایش چند برابری دستمزد نیروی کار در ترکیه گفت: در اطراف خود و در کشور ترکیه در سال های اخیر شاهد افزایش دستمزدهای متعدد بوده ایم. وقتی دولت ترکیه دید که تورم بیش از دستمزد و حقوق است، حقوق نیروی کار را افزایش داد. حتی اخیراً حقوق بازنشستگان را دوباره افزایش داد زیرا قدرت خرید بازنشستگان و مستمری بگیران در ترکیه به شدت کاهش یافت.

بیات اضافه کرد: اکنون که بحث اصلاح اصل 41 در مجلس در حال انجام است و تبدیل به قانون شده است، پیشنهادی را نیز ارائه کردیم که در اصل 41 بند شود تا اگر شرایط تورمی از دستمزد بیشتر شد، شورای عالی کار و شورا اعمال این اختیار در طول انجام مذاکرات دستمزد و به نظر همه شرکای اجتماعی و بازنگری دستمزد در نیمه دوم سال برای حفظ قدرت خرید خانواده های کارگری.

به گفته این مقام کارگری این پیشنهاد در قانون الزامی نیست، اما در مواقع ضروری و بحرانی با افزایش نرخ تورم قابل اجرا خواهد بود.

تبلیغات بنری