اخبار اخبار تکنولوژی

پیروزی تاریخی آمریکا علیه گوگل

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، قاضی آمیت مهتا در واشنگتن گفت: گوگل با پرداخت 26 میلیارد دلار عملا از موفقیت هر رقیب دیگری در بازار جلوگیری کرده است تا موتور جستجوی خود را به انتخاب پیش فرض گوشی های هوشمند و مرورگرهای وب تبدیل کند.

مهتا در حکم 286 صفحه ای خود گفت که قراردادهای توزیع گوگل بخش قابل توجهی از بازار خدمات جستجوی عمومی را در انحصار خود درآورده و فرصت های رقابت رقبا را با مشکل مواجه می کند.

به گزارش مهتا، گوگل با انحصار توزیع بر روی گوشی ها و مرورگرها توانسته است قیمت تبلیغات آنلاین را بدون عواقب به طور مستمر افزایش دهد.

قاضی در حکم خود نوشت: «شواهد این محاکمه به وضوح نشان می‌دهد که قدرت انحصاری Google، که توسط قراردادهای توزیع انحصاری حفظ می‌شود، به شرکت اجازه می‌دهد تا قیمت تبلیغات متنی را بدون هیچ گونه محدودیت رقابتی معنی‌داری افزایش دهد.»

قانونگذاران ضد تراست ادعا می کنند که گوگل به طور غیرقانونی انحصار جستجوی آنلاین و تبلیغات مرتبط را حفظ کرده است.

دولت ایالات متحده اعلام کرد که گوگل طی چند دهه میلیاردها دلار به اپل، سامسونگ الکترونیکس و سایر شرکت ها پرداخت کرده است تا موتور جستجوی پیش فرض گوشی های هوشمند و مرورگرهای وب باشند. این پیش‌فرض به گوگل کمک کرده است تا به پرمصرف‌ترین موتور جستجوی جهان تبدیل شود و سالانه بیش از 300 میلیارد دلار درآمد ایجاد کند که بیشتر آن از تبلیغات جستجو به دست می‌آید.

پس از اعلام این حکم، سهام آلفابت (شرکت مادر گوگل) در پایان معاملات روز دوشنبه در بازار نیویورک تقریباً 4.5 درصد کاهش یافت و به 159.25 دلار رسید. اپل که با خطر از دست دادن میلیاردها دلار در پرداخت به گوگل برای تبدیل شدن به موتور جستجوی پیش فرض در مرورگر آیفون مواجه است، شاهد کاهش 4.8 درصدی سهام خود به 209.27 دلار بود.

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا گفت: این پیروزی بر گوگل یک پیروزی تاریخی برای مردم آمریکاست. هیچ شرکتی، مهم نیست که چقدر بزرگ یا تأثیرگذار باشد، فراتر از قانون نیست. وزارت دادگستری به اجرای قوانین ضد تراست قوی ادامه خواهد داد.

گوگل اعلام کرد که قصد دارد به این تصمیم اعتراض کند. کنت واکر، رئیس امور جهانی گوگل در بیانیه‌ای گفت: “در حالی که این روند ادامه دارد، شرکت به تمرکز خود بر تولید محصولات مفید و آسان برای استفاده برای مردم ادامه خواهد داد.”

قاضی آمریکایی به این نتیجه رسید که گوگل انحصار بازار تبلیغات جستجوی عمومی را ندارد و رقبایی مانند آمازون، والمارت و سایر خرده فروشان شروع به ارائه تبلیغات مرتبط با جستجو در وب سایت های خود کرده اند. اما گوگل انحصار تبلیغات متنی در شبکه جستجو را دارد که در بالای صفحه نتایج جستجو ظاهر می شود تا کاربران را به وب سایت ها هدایت کند.

تصمیم قاضی مهتا تنها بر مسئولیت قانونی گوگل متمرکز است. قاضی مهتا جلسه ای را در ماه آینده برای بحث در مورد زمان برگزاری دادگاه جداگانه در مورد درمان تعیین کرد.

وزارت دادگستری ایالات متحده هنوز تغییرات مورد نظر خود را اعلام نکرده است، اما شواهدی ارائه کرده است که نشان می دهد تلاش های تنظیم کننده های اروپایی برای وادار کردن گوگل به ارائه انتخاب موتورهای جستجو به کاربران باعث شده است که تعداد کمی از موتورهای جستجو تغییر کنند.

وزارت دادگستری ممکن است بخواهد تجارت جستجوی گوگل از سایر محصولاتش مانند اندروید یا مرورگر کروم جدا شود، که اگر به دستور قاضی صادر شود، بزرگترین فروپاشی اجباری یک شرکت آمریکایی از زمان انحلال AT&T در سال 1984 خواهد بود.

قاضی ممکن است دستور انحلال کامل Google را صادر نکند و ممکن است تصمیم بگیرد که فقط معاملات جستجوی انحصاری را باطل کند. گزینه دیگر این است که از گوگل بخواهید تا مجوز فهرست جستجوی خود را صادر کند، داده هایی که برای تولید نتایج جستجوی شرکت استفاده می شود.

بلومبرگ گزارش داد، در یک مورد جداگانه، تنظیم کننده های ضد انحصار از گوگل به دلیل داشتن انحصار در فناوری مورد استفاده برای خرید، فروش و نمایش تبلیغات نمایشی آنلاین شکایت کرده اند. در این پرونده که قرار است ماه آینده در دادگاه فدرال ویرجینیا بررسی شود، دولت به دنبال مجبور کردن گوگل به فروش برخی از محصولات فناوری تبلیغاتی خود است.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال