اخبار اخبار تکنولوژی

پژوهشی جدید؛ هر روز یک پوست جدید

تبلیغات بنری


جستجوی جدید؛ هر روز پوست جدید

به گزارش مجله توژال؛ به تازگی تیمی از محققان موفق به رشد پوست انسان در محیط آزمایشگاهی با استفاده از سلول های بنیادی شده اند. این تحقیق می تواند تا حد زیادی به کاهش سرعت بروز علائم پیری مانند چین و چروک پوست در آینده کمک کند.

چگونه می توانیم سرعت ظاهر شدن علائم پیری را کنترل کنیم؟

پروژه اطلس سلول انسانی یک تحقیق بلندپروازانه است که شامل یک تیم بین المللی از محققان با همکاری موسسه ولکام سانگر در کمبریج است. آنها به دنبال راهی برای تبدیل سلول های بنیادی به سلول های پوستی در بدن انسان هستند و اخیراً توانسته اند مقدار کمی از پوست انسان را در محیط آزمایشگاهی رشد دهند. سرپرست این پژوهش معتقد است چنین کشفی می تواند در آینده به درمان بهتر بیماری ها کمک کند و حتی روش های جدیدی برای سلامت طولانی تری ارائه دهد.

نمایی از روند تشکیل روده کوچک در جنین

پروفسور مظلیفه حنیفه که سرپرستی این تحقیق را بر عهده دارد، در مورد موفقیت اخیر تیم خود گفت:

“اگر می توانستیم پوست (انسان) را فریب دهیم و از پیری جلوگیری کنیم، انتظار چروک های کمتری را داشتیم.” برای این منظور، ما باید بررسی کنیم که چگونه پروتوسل‌ها به شکل بالغ تبدیل می‌شوند تا بتوانیم نحوه بازسازی اندام‌ها از جمله پوست را بررسی کنیم.

تحقیق در مورد چگونگی تشکیل بافت های جنینی انسان یکی از محورهای اصلی این تحقیق است که در مراحل اولیه رشد و تکامل سلول های جنینی صورت می گیرد. هنگامی که تخمک تشکیل می شود، همه سلول ها یکسان هستند که به آنها سلول های بنیادی می گویند. پس از حدود سه هفته، ژن های دخیل در تمایز سلولی فعال شده و فرآیند تبدیل آنها به بافت ها و اندام های مختلف آغاز می شود. محققان شناسایی کرده‌اند که کدام ژن‌ها در زمان و مکان بدن فعال می‌شوند تا پوست، بزرگترین اندام ما را تشکیل دهند.

تمایز سلول های جنینی به پوست

در تصویر بالا سلول های نارنجی رنگ پوست را تشکیل می دهند و سلول های زرد رنگ پوست را تعیین می کنند. از سلول های دیگر نیز برای ایجاد ساختارهای پوستی مانند مو و غدد عرق استفاده می شود. این سلول ها توانایی بسیار بالایی برای بازسازی دارند. بنابراین آنها می توانند آسیب را بدون ایجاد اسکار از بین ببرند. نتایج آخرین تحقیقات در مجله معتبر Nature منتشر شده است.

تبلیغات بنری