اخبار اخبار تکنولوژی

پژوهش‌های دانشگاهی باید تقاضامحور و کاربردی باشند

تبلیغات بنری


علی رضا بهرامیان وی در گفت و گو با خبرنگار علمی مجله توژال در خصوص مشکلات پژوهش دانشگاهی گفت: بسیاری از پژوهش های انجام شده توسط دانشجویان و اساتید دانشگاه ها در کتابخانه ها و سایت های دانشگاه ثبت شده و در جامعه کاربردی ندارد. مهمترین چالشی که پژوهش دانشگاهی با آن مواجه است تقاضا محور بودن، نامناسب بودن با نیازهای جامعه و صنعت و غیرعملی بودن آن است.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه فنی همدان گفت: اگر به دنبال تأسیس دانشگاه نسل چهارم در کشور هستیم، باید تحقیقاتی که در دانشگاه ها انجام می شود با نیاز جامعه و صنایع همخوانی داشته باشد و پژوهش های علمی در دانشگاه ها باید انجام شود. سازگار با نیازهای جامعه و صنایع. جامعه باید آنها را راه حلی برای حل مشکلاتشان بداند.

وی تصریح کرد: اگر هدف پژوهش رفع نیازهای صنعت و جامعه باشد، می توان گفت چرخه علم و فناوری به جایگاه اصلی خود یعنی دستیابی به سرمایه های اقتصاد و ایجاد شور و نشاط و امید در جامعه بازگشته است.

بهرامیان با اشاره به راه اندازی سامانه ایده ها و نیازها با نام اختصاری NAN در وزارت علوم گفت: ایجاد این سامانه بر اساس نیازها، مطالبات و مشکلات کشور گام خوبی بود.

تحقیقات دانشگاهی باید تقاضا محور و عملی باشد
علی رضا بهرامیان، معاون رئیس دانشگاه صنعتی همدان

وی با اشاره به مشکلات سامانه نان گفت: این سامانه فراگیر نبود و شرکت ها با این سامانه آشنایی نداشتند. همچنین نیازهای واقعی در این سیستم بارگذاری نمی شوند. بنابراین فرهنگ سازی لازم ضروری است و در این زمینه رسانه ها می توانند به بهبود وضعیت چرخه علم و فناوری کمک کنند.

معاون آموزشی و علمی دانشگاه صنعتی همدان بر اهمیت پژوهش دانشگاهی تاکید کرد و گفت: از موازی کاری در دانشگاه ها پرهیز شود و دو دانشگاه در یک موضوع تحقیق نکنند و منابع را هدر دهند.

وی تاکید کرد: نظام نان می تواند با تمرکز نیازها و مطالبات از هدر رفت منابع جلوگیری کند.

تبلیغات بنری