اخبار اخبار ورزشی

پرش توکلی از روی طلسم طلا

تبلیغات بنری


به گزارش توژال، حسین توکلی یکی از قهرمانان ملی ایران است که همواره در رفتار و کردار خود متفاوت از دیگر بزرگان ورزش ایران عمل کرده است. این همان محمودآبادی 22 ساله ای است که با کسب مدال طلای وزن 105 کیلوگرم در سرزمین کانگورو به ناکامی ایران در کسب مدال طلای وزنه برداری در المپیک پایان داد.

حسین توکلی اولین وزنه بردار ایرانی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی موفق به کسب مدال طلای المپیک شد. پیش از توکلی تنها محمد نصیری مدال طلای المپیک 1968 مکزیکوسیتی را کسب کرده بود.

وزنه برداری در ایران دومین ورزش پرافتخار محسوب می شود که ایران در دوران المپیک 9 مدال طلا در آن کسب کرده است و می توان گفت مدال توکلی سرآغاز 7 مدال طلای دیگر ایران در المپیک بود که توسط قهرمانانی از جمله کسب شد. به عنوان حسین رضا زاده و دو مدال سهراب مرادی، کیانوش رستمی، نواب ناصر شلال، سعید محمدپور و بهداد سلیمی ادامه یافت.

نبغا محمودآبادی از تیم ملی وزنه برداری ایران در المپیک 2000 سیدنی با مهار وزنه 190 کیلوگرم در یک ضرب و 235 کیلوگرم در دوضرب بالاتر از همه رقبا به مدال طلا دست یافت. در آن دوره حسین رضازاده در وزن اضافه وزن به مدال طلا دست یافت و کوروش باقری نیز در رده چهارم قرار گرفت. شاهین نسری نیا یکی از شانس های مدال طلا نیز به دلیل مصدومیت و برخی مشکلات دیگر از دور مسابقات حذف شد.

پرش توکلی از طلسم طلا

توکلی همیشه خاص بوده و فعالیت های ورزشی او مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. مرد طلایی سیدنی پس از 32 سال موفق شد در المپیک 2000 سیدنی به عنوان قهرمانی دست یابد و در مجموع وزنه 425 کیلوگرم را با بازوهای قدرتمند خود به ثبت رساند. اما این پایان کار فوق‌العاده توکلی نبود، بلکه او با حضورش در تریبون جوایز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. پرش او بر روی اولین سکوی المپیک 2000 سیدنی یکی از خاطره انگیزترین تصاویر دوران مختلف المپیک است.

داستان مربیگری او و همچنین زندگی او در مسابقات متفاوت بود. او از معدود مربیانی است که در پاورلیفتینگ، پاورلیفتینگ و دو و میدانی تجربه دارد. توکلی در دوران ریاست بهرام افشار زاده در فدراسیون وزنه برداری در کادر فنی تیم ملی جوانان فعالیت می کرد اما پس از روی کار آمدن حسین رضا زاده به سمت ریاست فدراسیون، این مربی از سمت خود برکنار شد.

توکلی در سال 2016 رسما سرمربی تیم احسان الحدادی، نایب قهرمان المپیک 2012 لندن و رئیس فعلی فدراسیون دوومیدانی شد.

پرش توکلی از طلسم طلا

یکی از نکات عجیب در مورد رکورد قهرمان المپیک سیدنی این است که او هرگز در مسابقات جهانی مدال یا عنوانی کسب نکرده است. او بین سال های 1999 تا 2002 در این مسابقات شرکت کرد و عنوان پنجمی بهترین نتیجه ثبت شده اوست. او مدال برنز بازی های آسیایی 2002 بوسان کره جنوبی را به دست آورد.

شهر ووهان چین به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان شهرت دارد، زیرا اولین علائم این بیماری مهلک از آنجا شروع شد و به سایر نقاط جهان سرایت کرد. اما این شهر بیشتر به خاطر توکلی اش شناخته می شود تا ویروسش. وی در سال 1378 در حالی که 21 سال سن داشت در مسابقات قهرمانی آسیا که در این شهر برگزار شد توانست در دسته 105 کیلوگرم مقام اول را از آن خود کند.

پرش توکلی از طلسم طلا

توکلی همیشه تصمیمات خاصی می گیرد و حتی برای تمرین از تهران راهی فیجی شد تا بتواند هدایت تیم ملی وزنه برداری آن کشور را بر عهده بگیرد. در میان تظاهرکنندگان، آیلین ککامتانا، زن سال فیجی و یکی از بهترین وزنه برداران جوان جهان نیز حضور داشت.

بدون شک اراده و پشتکار وزنه بردار سرشناس کشورمان می تواند مسیری نو برای موفقیت روزافزون وزنه برداری ایران در دو رده المپیک و پارالمپیک باشد چرا که دارنده مدال طلای المپیک 2000 سیدنی یک برند در ورزش ایران محسوب می شود.

حسین توکلی به عنوان سرمربی تیم ملی وزنه برداری این روزها در حال آماده سازی تیم ملی برای حضور در بازی های پارالمپیک پاریس است.

پرش توکلی از طلسم طلا

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال