اخبار اخبار فرهنگی

پرسشی که ۲۵۰۰ سال بی‌جواب مانده است

تبلیغات بنری


فصل کاوش ابریشم، مرحله سوم طرح بازنگری در این تپه باستانی است که در سال 1401 با نظارت دو باستان شناس به نام های گابریل نوکنده (از موزه ملی ایران) و جواد حسین زاده (از دانشگاه کاشان و رئیس دانشگاه کاشان) آغاز شد. پایگاه میراث فرهنگی ابریشم). طرح بازنگری ابریشم ابتدا توسط دکتر روانشاد دکتر صادق ملک شاه میرزادی، باستان شناس باسابقه و استاد دانشگاه تهران، به منظور ساماندهی مجدد این محوطه که پس از کاوش های انجام شده توسط باستان شناس فرانسوی متروک شده بود، پیشنهاد و پایه گذاری شد. رومین گریشمن

گرشمن در سال های 1933، 1934 و 1937 سه فصل پژوهشی را در زمینه ابریشم انجام داد و طرح مروری که توسط دکتر ملک شهمیرزادی تهیه شد، در پی پاسخگویی به سؤالات پژوهشی مطرح شده با رویکردهای جدیدتر از 70 سال پیش است. دکتر ملک شهمیرزادی فاز اول این پروژه را از سال 1380 تا 1384 اجرا کرد که فاز دوم آن زیر نظر حسن فضلی نشلی در سال های 87 و 88 ادامه یافت و هم اکنون فاز سوم این پروژه در حال اجراست.

سوالی که 2500 سال است بی پاسخ مانده استنمایی از کارگاه اکتشاف Tiyesilk

جواد حسین زاده چیزی که او با گابریل نوکانده به اشتراک می گذارد او مسئول جستجوی ابریشم استوی به خبرنگار توژال درباره مرحله سوم طرح بازنگری که هم اکنون با حضور جمعی حدود 20 نفره از دانشگاه های کاشان، تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی، هنر اصفهان و دانشگاه در حال اجراست، توضیح داد. نیشابور: سال گذشته و امسال در جلسه ششم روی ابریشم (از سال 2800 تا 2600) کار کرده ایم که آخرین دوره استقرار در این منطقه است و امیدواریم در آینده نیز بتوانیم در این زمینه کار کنیم. سه سال

وی با اشاره به اینکه آثاری که در این مدت از زیرزمین بیرون آورده می شود برای نمایش عمومی باقی می ماند، ادامه داد: آثار قابل نمایش از باد و باران محافظت می شود و بعداً سقف ثابت احداث و نورپردازی می شود. و تابلوهای راهنما برای بازدید عموم آماده می شود.

سوالی که 2500 سال است بی پاسخ مانده استآثار کشف شده در حفاری های ابریشم

وی تصریح کرد: از 8 هزار سال تا 2 هزار و 500 سال پیش در ابریشم تداوم خوبی وجود دارد و ما از یافته های خود برای پاسخ به سؤالات جدید با کمک روش ها و آزمایش هایی که قبلاً وجود نداشت، برای بازسازی شرایط اقتصادی، معیشت و فناوری استفاده کردیم. و همچنین صنعت، و بازسازی شرایط تجاری و تجاری و همچنین ساختارهای سیاسی و اجتماعی را بررسی می کنیم. در صورت امکان، باورها، جهان بینی ها و آنچه را که به عنوان فرهنگ از گذشته مردم می شناسیم، بازسازی خواهیم کرد. امیدواریم در مرحله سوم طرح بازنگری به دو هدف (تحقیق و شفاف سازی) که داریم برسیم.

حسین زاده در پاسخ به این سوال که آیا در این کاوش ها علل رها شدن و مهاجرت جمعیت سیلک بررسی می شود؟ او گفت: مهم ترین سوالی که برای ما وقتی روی دوره ششم ابریشم کار می کنیم این است که چرا ابریشم کنار گذاشته شد؟ این امر دلایل مختلفی دارد، از مسائل اقلیمی و طبیعی گرفته تا مسائل فرهنگی. البته در سیلک نشانه‌ای از وخامت و بدتر شدن شرایط اقتصادی مردم مشاهده نمی‌کنیم. از سوی دیگر شواهد اقلیمی نشان می دهد که بحران خاصی در منطقه وجود نداشته است، زیرا 100 سال بعد هخامنشیان ظهور کرده و حدود 200 سال در اوج زندگی خود بوده اند. ابریشم در دوره ششم بسیار پررونق بود. کارگاه داشتند، وضعیت قبور و سفال ها خوب است و مردم گویا در مضیقه نبوده اند و حتی کارهای عام المنفعه انجام می دادند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم شاید برخی مسائل سیاسی و اجتماعی باعث رها شدن ابریشم شده یا این منطقه دیگر ظرفیت ادامه سکونت را نداشته است. در حال حاضر نمی توان برای جمع آوری تمامی اطلاعات به این سوال پاسخ دقیق داد. نظر من این است که در این دوره ممکن است یک اتفاق سیاسی باعث کنار گذاشته شدن ابریشم شده باشد.

سوالی که 2500 سال است بی پاسخ مانده استآثار کشف شده در حفاری های ابریشم

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان شواهدی از وقایع سیاسی را در نتایج کاوش جستجو کرد؟ وی بیان کرد: این نشانه ها را نمی توان مستقیماً در کاوش پیدا کرد، اما با کمک نتایج می توان آنها را استنباط کرد که به عنوان مثال می توان دید که رونق منطقه تا حدود 2500 سال پیش ادامه داشته است. که کشور شاهد ناآرامی های سیاسی بود، زمانی که پادشاهی آشور از… بین النهرین به ایران نقل مکان کرد و به کوروش و خاندان هخامنشی حمله کرد و در فکر گسترش قلمرو خود بودند. شاید بتوان بین متروک شدن بسیاری از اماکن در این دوره و فتوحات منطقه ای ارتباط برقرار کرد.

سوالی که 2500 سال است بی پاسخ مانده استبقایای یک کارگاه صنعتی

به گزارش توژال، در کاوش های ابریشم سال گذشته و امسال مجموعه ای از کارگاه های صنعتی مربوط به دوره ابریشم ششم (حدود 2800 تا 2600 سال پیش) از جمله محل دفن کارگاه ها، ابزار و تجهیزات مربوط به فعالیت های صنعتی کشف شد. . . صنعت فلزکاری در این دوره تاریخی در ایران بسیار رونق داشت و در کشور آثاری از خنجر تا زیور آلات، زیور آلات و وسایل حیوانات در آبادی ها و مقبره ها یافت شده است.

حسین زاده درباره اهمیت آثاری که در آخرین کاوش های ابریشم به دست آمده است، گفت: تاکنون آثار کمی در ارتباط با فعالیت های صنعتی داشته ایم که منجر به تولید آثار شده است. سال گذشته و امسال برای اولین بار در ابریشم مکان هایی را پیدا کردیم که در آن فعالیت های صنعتی انجام می شود و شگفت انگیز است.

وی ادامه داد: امسال دو کارگاه صنعتی پیدا کردیم که حاوی کوره یا کوره بود. ابزارهای سنگی مربوط به فعالیت متالورژی، لوله های دمنده کوره و سرباره باقی مانده از این فعالیت مهم ترین یافته های ما در این فصل است. پس از ثبت این یافته‌های میدانی و تهیه گزارش، به سراغ متون و تولیدات فکری به جا مانده از قبل می‌رویم و این یافته‌ها را در روایت‌های موجود در تاریخ ایران در آن زمان وارد می‌کنیم تا بینشی عمیق‌تر و جدیدتر در این باره به دست آوریم.

سوالی که 2500 سال است بی پاسخ مانده استبقایای یک کارگاه صنعتی

مدیر کاوش های ابریشم: آیا طبقات تاریخی پس از بررسی، مانند قسمتی از تپه که توسط گرشمن کاوش شد، تخریب می شود یا هر لایه حفظ می شود؟ گفت: این آهنگری را نگه می داریم و از قسمت کناری پایین می رویم. می خواهیم از بالا به پایین برویم. در تپه ای که روی آن کار می کنیم، قدمت لایه های بالایی به 2500 سال پیش برمی گردد و اگر یک پله پایین بیاییم به 6300 سال پیش می رسیم. در نهایت، یکی از اهداف ما این است که تکامل معماری و مصنوعات را برای نمایش عمومی همانطور که روی تپه بودند حفظ کنیم.

سوالی که 2500 سال است بی پاسخ مانده است

به گفته باستان شناسان، محوطه باستانی سیلک که حاوی لایه های فرهنگی مربوط به دوران پیش از تاریخ و آغاز دوران عیلام و عصر آهن است، میراثی ارزشمند و گنجینه ای از اطلاعات است که می تواند به باستان شناسان کمک کند تا تحولات را ردیابی و پیگیری کنند. جوامع انسانی با وجود تحقیقات انجام شده، اطلاعات محققان در مورد این دوره هنوز محدود و ناقص است. باستان شناسان همچنان در تلاش برای یافتن شواهدی از وضعیت سیلک در دوران پنجم و ششم (آخرین مراحل استقرار این تپه) هستند.

تپه سیلک در کاشان در استان اصفهان قرار دارد و به شماره 38 در فهرست آثار ملی مورخ 24 شهریور 1310 به ثبت رسیده است. از هزاره هفتم قبل از میلاد تا اوایل دوران هخامنشی، به استثنای عصر مفرغ، و در بسیاری از موزه‌های بزرگ به نمایش درآمده است.

*عکس و فیلم: شهیدا یوسفی خبرنگار توژال

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال