اخبار اخبار تکنولوژی

پذیرش ۳۲۰ دانشجوی ارشد و دکتری در پژوهشگاه‌های کشور

تبلیغات بنری


به گزارش روز شنبه گروه علمی کارشناسان اقتصادی ایران از پژوهشکده اقیانوس شناسی، سی و دومین نشست انجمن پژوهشگاه های ملی کشور با حضور پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: علی باقر طاهری دبیر انجمن پژوهشگاه های کشور، رئیس پژوهشگاه و برنامه ریزی آموزش عالی و سایر روسای پژوهشکده های عضو انجمن در خصوص برخی مصوبات قبلی و آموزشی بحث و تبادل نظر کردند. ، مسائل پژوهشی و دانشجویی برای موسسات و مراکز تحقیقاتی.

اگرچه پژوهشگاه ها جایگاه قانونی جذب دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری از پژوهشگاه های وابسته به وزارت علوم را نداشتند، اما اعضای هیئت علمی در این پژوهشگاه ها دیدند که عدم پذیرش این دانشجویان در فضای پژوهشگاه ها باعث کندی می شود. روند تحقیق و آنها باید کارهای بیشتری را بدون دستیار تحقیقاتی خود انجام دهند.

از سال 1401 هجری شمسی این موضوع در دستور کار معاونت پژوهشی وزارت علوم قرار گرفت و با حضور معاون آموزشی و معاونت علمی در انجمن پژوهشگاه های کشور مطرح شد. برای تحقیق صالحی پیش از این جلسه و با اشاره به جلساتی که با معاون وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، ادامه پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را از موارد مهم و ضروری پژوهشگاه ها برشمرد.

ادامه مطلب

پذیرش 320 دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در پژوهشکده های کشور

دعوت از دانشجویان برای بازدید از نمایشگاه هفته پژوهش

صالحی در خصوص پذیرش دانشجو توسط پژوهشکده ها گفت: پژوهشگاه هایی که در هر مرحله درخواست پذیرش دانشجو دارند، ابتدا باید عنوان پروژه را از طریق سامانه نیاز و ایده به اختصار NAN اعلام کنند تا در دفترچه ثبت شود. همچنین گزارش ها حاکی از آن است که پژوهشکده ها در سال جاری 320 دانشجو دارند من قبول کردم

وی خواستار تهیه گزارشی از توانمندی پژوهشکده ها برای ارائه به وزیر علوم شد و از روسای پژوهشگاه ها خواست افزایش دقیق و کامل بودجه را جز با ارائه گزارش اثربخشی و هر مورد درخواستی پیگیری کنند. با گزارش

معاون پژوهشی وزارت علوم در خصوص بیست و پنجمین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فناوری بازار (لازاروس 23-26) گفت: نمایشگاه امسال بسیار مفصل است. بنابراین با توجه به حضور مقامات عالی رتبه در اولین روز افتتاحیه، پژوهشگاه ها باید در سال جاری قوی و توانمند ظاهر شوند و دستاوردهای خود را به اطلاع عموم برسانند.

وی دعوت از دانشجویان در غرفه پژوهشگاه ها را از برنامه های دیگر پژوهشگاه ها برشمرد و افزود: برای ترویج و ارتقای علم و فناوری، بازار باید با حوزه های آموزشی تعامل و هماهنگی داشته باشد تا دانش آموزان از پژوهش بیاموزند. گالری هفته برای استفاده

علی باقر طاهری نیا همچنین گزارشی از برنامه ها و فعالیت های این مجموعه ارائه کرد و همچنین به بخشنامه وزارت علوم مبنی بر تعیین تکلیف برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه ارتقای دانش مدیران آموزش عالی به این موسسه در سال 1396 اشاره کرد. از آمادگی مؤسسه برای برگزاری کارگاه آموزشی و به اطلاع روسا و اعضای هیأت مدیره دانشگاه ها و پژوهشگاه ها رساند.

درخواست ارسال گزارش دوم به پژوهشکده ها

همچنین از اعضای انجمن خواسته شد تجربیات خود را در زمینه تعاملات بین المللی و سیاست های تامین مالی خوداتکایی در جلسات آتی ارائه دهند.

معاون وزیر علوم و رئیس پژوهشکده و برنامه ریزی آموزش عالی همچنین خواستار ارسال دومین گزارش عملکرد به پژوهشگاه های عضو انجمن شد و گفت: پس از دریافت گزارش عملکرد پژوهشگاه ها، هدف گذاری می کنیم ارائه دومین گزارش عملکرد به پژوهشکده های عضو انجمن. گزارش عملکرد پژوهشکده نسبت به گزارش اول بهتر و با کیفیت تر است

طاهرینی با اشاره به وضعیت جمعیتی کشور و بحث های بحث برانگیز در فضای مجازی، پیشنهاد کرد تصویری از وضعیت جمعیتی کشور و افق آن توسط محمودی در دستور کار جلسه بعدی قرار گیرد و گفت: طبیعی است که این افق جمعیتی متفاوت است. معانی برای رشته‌های مختلف به عنوان مثال، برای رشته‌های مؤسسه، پیش‌بینی‌های جمعیت دانش‌آموزی و در سایر زمینه‌ها پیش‌بینی نیروی کار را دنبال می‌کند.

حامد عمیذر در این جلسه رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی نیز گزارشی از فعالیت های انجام شده از جمله: نهایی شدن سند مواد پیشرفته در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ارسال آن به شورای منصوب شده ارائه کرد. و بیشتر در مورد جمعیت گفت که مسئله جمعیت نباید مورد بحث قرار گیرد.

پذیرش 320 دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در پژوهشکده های کشور

10 موضوع مهم در علم و فناوری

مرتضی توکلی رئیس پژوهشگاه ملی علوم اقیانوسی و جوی نیز گزارشی از ظرفیت های تحقیقاتی، آزمایشگاهی و میدانی و توانمندی ها و فعالیت های پژوهشگاه ارائه کرد.

هفت نفر از اعضای هیأت علمی را دانشیار کردند، مرکز رشد را تأسیس کردند، بدهی 96 میلیارد تومانی شهرداری را پرداخت کردند، مرکز ملی توسعه مرکزی دریا را تأسیس کردند و…وب سایت پژوهشکده رتقا به سه زبان (انگلیسی، فارسی و عربی)اخذ دانشجوی دکتری، طراحی اپلیکیشن سواد اقیانوسی با همکاری یونسکو، فعالیت در زمینه ناوبری قطب جنوب، پیگیری راه اندازی ایستگاه اقیانوس شناسی در جزیره ابوموسی، استخدام 7 هیات علمی جدید و اعزام 5 هیات علمی جهت فرصت های تحصیلی به خارج از کشور به عنوان موضوعات کلیدی در عملکرد پژوهشکده گنجانده شده است.

توکلی در ادامه به معرفی کاوشگر خلیج فارس پرداخت و نکاتی را در رابطه با پرونده، فعالیت ها و برنامه های کاوشگر و تامین و استفاده از توانمندی های ملی (کاوشگر خلیج فارس) برای همکاری مشترک با اعضای پژوهشگاه های ملی کشور اعلام کرد.

صمد نژادابراهیمی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری در امور پژوهشی: احمد شعبانی رئیس موسسه شیمی و مهندسی شیمی ایران محمدرضا نوابی رئیس پژوهشکده هوانوردی و فضایی محمد باقر سعیدی روشن رئیس پژوهشگاه دانشگاه و منطقه سعید غیاثی ندوشن رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، جواد محمدی رئیس موسسه ملی مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی و محمد حسن زاده رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در خصوص پذیرش دانشجو در پژوهشکده ها، قانون جهش تولید، قوانین مناطق محروم و موانع تولید، انتقال منابع در پژوهشگاه ها، پیشنهاد طرح مشترک بحث و تبادل نظر کرد. نظام ارزیابی عملکرد موسسات تحقیقاتی، نظارت بر علم ایران و مشارکت پژوهشکده ها در اصلاحات را مطرح کردند.

سروش قاضی نوری رئیس پژوهشکده سیاست علمی کشور همچنین درباره اهداف و محورهای برنامه هفتم در حوزه علم و فناوری گفت: در برنامه هفتم دو دسته کار برای نظام علم و فناوری دیده شد، یکی از نظر قواعد و اهدافی که مرجع علمی هستند و دیگری مجموعه ای از وظایف است که مشکلات و نیازهای کشور را برطرف می کند.

وی افزود: با توجه به مرجعیت علمی، رتبه چهاردهم از نظر میزان تولیدات علمی، رتبه 50 جهانی از نظر تعداد اختراعات ثبت شده و قرار دادن 20 دانشگاه ایرانی در نظام طبقه بندی زیر 500 در اولویت قرار دارد. اهداف بزرگ در زمینه قدرت علمی و فناوری.

قاضی نوری 10 موضوع در حوزه علم و فناوری از جمله نظام ارزشیابی علم و فناوری، ساختار حاکمیتی و مدیریتی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، نظام تامین مالی علم و فناوری، نظام آموزش عالی، توسعه مهارت محور در دانشگاه ها، جذب، توانمندسازی و حفظ سرمایه انسانی، دیپلماسی علم و فناوری، تحول و ارتقا علوم انسانی و علوم پایه، کاربرد دانش و بازاریابی اقتصاد دانش بنیانآنها را برشمرد و گفت این ده موضوع باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری iraneconomist