اخبار اخبار تکنولوژی

پدیده ی علمی که گیاهان را در برابر شوری خاک مقاوم می کند

تبلیغات بنری


پدیده ای علمی که گیاهان را در برابر شوری خاک مقاوم می کند

به گزارش مجله توژال؛ مطالعات اخیر محققان نشان می دهد که استفاده از نانومواد در غلظت های کم می تواند به گیاهان در مقاومت در برابر شوری کمک کند. آنها با تجزیه و تحلیل نزدیک به 500 آزمایش به این نتایج رسیدند.

در مقاله ای که در Physiologia Plantarum منتشر شد، محققان امکان استفاده از نانومواد برای حل این مشکل را کشف کردند. در طول دهه گذشته، نانومواد به عنوان ابزاری امیدوارکننده برای کاهش تنش شوری مورد توجه دانشمندان بوده است.

به گفته ستاد توسعه فناوری نانو، نانومواد می توانند از طریق مکانیسم های مختلفی پاسخ گیاه به تنش شوری را اصلاح کنند، به عنوان مثال با تأثیرگذاری بر بیان ژن های مربوط به تحمل به نمک یا با افزایش فرآیندهای فیزیولوژیکی مانند فعالیت های آنتی اکسیدانی، می توانند این مشکل را حل کنند. برای کمک کردن

هنگامی که محققان 495 آزمایش از 70 مقاله را در مورد نحوه تعامل نانومواد مختلف با گیاهان تحت تنش شوری ارزیابی کردند، دریافتند که نانومواد عملکرد گیاه را افزایش داده و تنش شوری را در صورت استفاده در دوزهای پایین‌تر کاهش می‌دهد. با این حال، در دوزهای بالاتر، نانومواد برای گیاهان سمی هستند و ممکن است تنش شوری را تشدید کنند.

واکنش گیاهان به نانومواد نیز بین گونه‌های گیاهی، خانواده‌های گیاهی و انواع نانومواد متفاوت است. دامیانو کسواسالما، محقق دانشگاه کشاورزی سوکین در تانزانیا گفت: «تحلیل ما نشان داد که گیاهان در شرایط تنش شوری به نانومواد پاسخ مثبتی نشان می‌دهند، که نشان می‌دهد نانومواد برای حل مشکل تنش شوری مناسب هستند». این یافته ها راه را برای در نظر گرفتن نانومواد به عنوان گزینه ای در آینده برای مدیریت تنش شوری هموار می کند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال