اخبار اخبار اقتصادی

پاسخ قانع کننده‌ای به پرسش‌های اقتصادی داده نشد

تبلیغات بنری


وی در گفتگو با آلبرت بگزیان، اقتصاددان ایرانی با اشاره به امکان دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی در برنامه هفتم گفت: بدون شک دستیابی به رشد 8 درصدی غیرممکن و قابل دستیابی است. کشوری که دوره های متعددی از رکود اقتصادی و رشد منفی را تجربه کرد، به این معنی بود که شرایط به گونه ای بود که نمی توانست تولید قبلی را تولید کند. یعنی می توانست این تولید را انجام دهد اما شرایط و بسترهای لازم برای این کار وجود نداشت. بنابراین بازگشت به رشد اقتصادی و رسیدن به رشد 8 درصدی بی دلیل نیست.

باید گفت برنامه رشد 8 درصدی چیست؟

وی ادامه داد: اما نکته ای که باید به آن توجه شود این است که این دو نامزد در انتخابات چه برنامه ای برای رسیدن به این رشد 8 درصدی ارائه کردند. به عنوان مثال در حوزه نفت بدون شک می توانیم به این رشد و حتی بیشتر از آن دست پیدا کنیم و حتی در صورت اعمال تحریم نیز با برنامه ریزی صحیح شاهد رشد در حوزه نفت هستیم.

باید به تولید داخلی تکیه کنیم

این کارشناس اقتصادی گفت: در بخش صنعت و کشاورزی باید به همت بومی و توان بازار داخلی کشور تکیه کرد. یعنی بازار داخلی تا چه حد می تواند محصولات را خریداری کند. به عبارت دیگر، قدرت و قدرت خرید بازار پایین است، در حالی که به نظر می رسد بخش صنعت و کشاورزی در مقایسه با قدرت خرید بازار از قدرت و ظرفیت تولید بیشتری برخوردار است.

بزیان ادامه داد: شاید بتوان در شرایط فعلی رشد را در بخش صنعت و کشاورزی حفظ کرد، اما به عنوان مثال در حوزه مسکن این امکان وجود ندارد و چون درآمدزایی نمی تواند اقساط مسکن را پرداخت کند، نمی توانیم شاهد باشیم. رشد بخش مسکن در شرایط کنونی: در صورت کاهش قیمت مسکن و با ساخت و ساز دولتی و کاهش اجاره بهای مسکن، می‌توان تورم این بخش را کنترل کرد و سپس به سمت تامین مسکن اقشار مختلف جامعه رفت، شاید شاهد رشد مسکن باشیم. بخش

نامزدها پاسخ روشنی به سؤالات ارائه نکردند

وی در خصوص پاسخ کاندیداهای ریاست جمهوری به سوالات اقتصادی گفت: در مناظره ای که شب گذشته انجام شد، انتظار می رفت دو نامزد به موضوع خانه های شلوغ و خالی در رابطه با موضوع مسکن و در رابطه با موضوع مسکن اشاره کنند. اقدامات پیش بینی شده برای ورود این بخش از مسکن و املاک به بازار مسکن برای کاهش قیمت و افزایش … عرضه مسکن در بازار، نه پاسخ تخصصی به سوالات داده اند و نه به موضوع مورد نظر اشاره کرده اند. .

این کارشناس اقتصادی افزود: نامزدهای انتخاباتی در خصوص حرکت خود برای رسیدن به رشد اقتصادی اشاره مهمی نکردند. به عنوان مثال یکی از کاندیداها به رونق رشد اقتصادی بروس اشاره کرد و دیگری به افزایش تجارت خارجی و توسعه صادرات و مبادلات ارزی اشاره کرد که نظرات کلی است و پاسخ های دو طرف در مورد مسائل اقتصادی قانع کننده نبود.

برنامه ها باید بر اساس شرایط نوشته شوند

بزیان خاطرنشان کرد: اما باید توجه داشت که در شرایط فعلی داشتن برنامه در اولویت نیست چرا که برنامه باید با توجه به شرایط موجود و شرایط موجود نوشته شود و هر برنامه اقتصادی با توجه به شرایط فعلی متفاوت است. و وضعیت فعلی.

وی گفت: در حال حاضر موضوع حول محور رویکرد طرف هایی است که حتی در این حوزه هم نتوانستند پاسخ قانع کننده ای بدهند. به عنوان مثال در بحث واردات خودرو هیچ یک از طرفین پاسخ قانع کننده و روشنی به سوال مجری ارائه نکردند. مثلاً به صراحت پاسخ داده نشد که آیا با واردات خودرو موافقت کرده اند یا نه و اگر موافق هستند تا چه اندازه با واردات موافقت کرده اند. مثلاً گفته نشد که با دعوت از خودروساز خارجی و تولید خودرو در قالب بازار مشترک موافقت کرده اند. به عبارت دیگر پاسخ مشخص و روشنی به سوالات حوزه خودرو داده نشده است.

این کارشناس اقتصادی در خصوص موضوع بازار ارز و برنامه کاندیداها افزود: در این مناظره گفته نشد که اگر روی تک نرخی شدن ارز توافق کردند، روی چه قیمتی توافق کردند. در این زمینه باید دیدگاه خود را بگویند، مثلاً می گویند ما قصد داریم با دنیا تعامل داشته باشیم، اما نمی توانیم بگوییم که چه برنامه ای است. چون باید ابتدا با دنیا تعامل کرد، گفت و گو کرد و با گفت و گو و تعامل می توان به توافقاتی رسید و گفت که برنامه مورد نیاز چیست.

بزیان افزود: از سوی دیگر در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک و توافق رفع تحریم ها گفته می شود که ابتدا باید به آمریکا بیایید. در این شرایط و با این رویکرد نمی توانیم بنشینیم تا آنها بیایند. هر دو طرف باید برای مذاکره حرکت کنند.

وی در پایان تاکید کرد: برای رسیدن به رشد 8 درصدی ذکر شده در برنامه هفتم توسعه باید گفت اقداماتی که می تواند برنامه ها را موفق کند، تلاش برای رفع تحریم ها بر اساس بازی برد-برد است. که باید مبتنی بر ناهماهنگی بانک ها و تسهیلاتی باشد که به سمت … تولید متمرکز شود، بازار ارز مدیریت شود، کسری بودجه دولت حل شود و حتی اگر دولت به بانک مرکزی متوسل شود، منابع آن باید به سمت تولید، توسعه زیرساخت ها و پروژه های تولیدی هدایت شود.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال