اخبار اخبار فرهنگی

وقتی که کودکان با اقیانوسی از مهملات در فضای مجازی مواجه‌اند!

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال. مجید ابهری (جامعه‌شناس و متخصص رفتار) وی در خصوص چالش های ورود اینترنت و فضای مجازی به جوامع می گوید: سبک زندگی ابزارهای مربوط به زندگی هر فرد را تعیین می کند. یکی از محورهای مهم و مهم در سبک زندگی امروزی، فضای مجازی و بسترهای مرتبط با آن به ویژه در ارتباط با کودکان و نوجوانان است. از آنجایی که این فرآیند بدون آموزش و فرهنگ مانند یک ویروس وارد زندگی ما شد، ناگهان خانواده ها و مؤسسات آموزشی را با چالش بزرگی مواجه کرد.

وی درباره لزوم تریبون های ایرانی برای آموزش کودکان و نوجوانان و رسیدگی به انحرافات آنها گفت: ممنوعیت نوجوانان و جوانان تنها راه مقابله با مضرات و آثار این فضای ناخوشایند نیست، بلکه باید به این موضوع توجه کرد. بلکه باید آمادگی لازم را برای رقابت با این گونه ابزارها داشته باشیم تا کودکان، نوجوانان و جوانان ما به جاهای غیرمجاز دست و پا نزنند و وارد نشوند.

ابهری ادامه داد: در حال حاضر بسترهای خوبی برای دانش آموزان طراحی شده است که می تواند در حوزه آموزشی کاربرد داشته باشد. حقیقت این است که هر چقدر از ورود نوجوانان و جوانان به تریبون های خارجی جلوگیری کنیم، بدون اینکه ما بدانیم کار خود را انجام می دهند. بنابراین با تولید و طراحی نرم افزارهای مناسب با فرهنگ اسلامی و ایرانی و یا افزایش حمایت و نظارت بر بسترهای موجود می توان با بسترهای موجود رقابت کرد و تا حدودی از انحراف جوانان جلوگیری کرد. نهادهای مسئول مرتبط با آموزش و پرورش باید وارد میدان شوند و اجازه ندهند دشمنان از غفلت ما سوء استفاده کنند و جامعه را به فساد بکشانند.

این آسیب شناس اجتماعی با اشاره به تاثیراتی که فضای مجازی بر زندگی کودکان می گذارد، گفت: متاسفانه در خصوص مزایای این فضا به کودکان و بزرگسالان آموزش داده نشده است. اکثر مردم از گوشی های هوشمند برای بازی کردن یا حضور در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. هنگام ورود به این فضا، دیگر نمی توان شخصی را در برابر محتوای غیرقانونی و غیراخلاقی محدود یا محافظت کرد.

وی ادامه داد: فرزندان ما امروز با اقیانوسی از زباله و تبرهای غیراخلاقی روبرو هستند که آنها را در معرض خطر انحراف شدید قرار می دهد. اولین قدم برای بهبود این وضعیت آموزش است که ما هیچ توجهی به آن نکرده ایم.

ابهری با تشریح نقش خانواده در آشنایی کودکان و نوجوانان با خطرات فضای مجازی گفت: خانواده ها با وجود تلفن های هوشمند کمتر قادر به آموزش و راهنمایی فرزندان خود هستند. خانواده برای اینکه بتواند به طور مؤثر بر فرزندان خود نظارت کند، ابتدا باید از این محیط و دام های غیراخلاقی آن آگاه باشد. سپس آنها می توانند فرزندان خود را در برابر آن کنترل کنند. خانواده ای که بدون اطلاع از این فضا برای فرزندش گوشی هوشمند یا کامپیوتر فراهم می کند، او را با دستان خود به چاله های غیراخلاقی انداخته است.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال