اخبار اخبار سیاسی

وفاق ملی نباید فقط برای انتخاب وزرا باشد

تبلیغات بنری


محسن رحیمی در گفت و گو با مجله توژال درباره ضرورت اجماع ملی برای کشور گفت: در این زمینه باید به سه نکته مهم اشاره کرد. ابتدا باید به مفهوم اقتدار در دولت و نظام سیاسی توجه کرد. قدرت مفهومی پیچیده و چند بعدی است نه یک مفهوم ساده. اقتدار در دولت و نظام سیاسی کثرت گرایانه است و نمی توان آن را در دست یک نهاد یا مرجع واحد جمع کرد. در هر نظام سیاسی و با توجه به تقسیمات و ویژگی های بارز آن نظام سیاسی، نوعی تقسیم قدرت به وجود آمده است و این تقسیم قدرت در واقع تبلور بسیاری از ویژگی های درونی آشکار و پنهان فرهنگ سیاسی و سیاسی است. سیستم آن سیستم ملت

وی ادامه داد: دومین نکته مهم تحلیل وضعیت کنونی کشور است که در جای خود بحث مفصلی را می طلبد. در این تحلیل باید وضعیت اقتصادی و نظامی و سیاست خارجی و همچنین وضعیت سیاست داخلی و وضعیت اجتماعی کشور، روندها و احزاب سیاسی آن روشن شود و البته باید تحلیلی کلی از وضعیت سیاسی کشور نیز صورت گیرد. وضعیت سیاسی داخلی و وضعیت اجتماعی کشور، روندها و احزاب سیاسی آن. وضعیت کلی معادلات جهانی که گفتم نیاز به بحث بسیار مفصلی دارد، اما از نتیجه کلی این تحلیل می توان اینگونه خلاصه کرد که شرایط کنونی کشور ما نیازمند نوعی اتحاد همه نیروهای ملی برای پیشبرد ملی است. اهداف و علایق

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: قصد من از بیان این نیاز ملی بیان یک موضوع سرنوشت ساز یا یک موقعیت خاص نیست، بلکه هر کشوری فراز و نشیب های مختلفی دارد، مثلاً سیاسی، نظامی، اقتصادی یا اجتماعی و حتی این هم نیست. مخصوص کشورهای در حال توسعه است، اگرچه به عنوان مثال، گاهی اوقات شاهد این هستیم که کشور توسعه یافته ای مانند ژاپن در مقطعی دچار رکود یا بحران اقتصادی می شود. طبیعی است در این شرایط همه نیروهای ملی خود را به این موضوع اختصاص دهند و در این بعد آن کشور به نوعی ادغام ملی نیاز دارد یا مثلاً در دوره الحاق یونان به اتحادیه اروپا که با اصلاحات اقتصادی ارائه شده از سوی نهادهای اقتصادی اتحادیه به نوعی نارضایتی اجتماعی منجر شد و در این شرایط خاص، طبیعی است که گذر از این مرحله در این کشور نیازمند برنامه ریزی ملی است.

رهامی افزود: نکته سومی که نباید از نظر دور داشت و شاید مهمتر از نکته قبل باشد، تحلیل مفهوم وحدت ملی است. برای ایجاد اجماع ملی ابتدا باید نسبت به مفهوم اجماع ملی موضع گیری جامعی داشته باشیم. مثلاً اگر قرار باشد توافق ملی چیزی ساده و در محدوده ائتلاف های مشترک و رویه فشاری باشد که در سراسر دنیا مرسوم است، مثلاً وزرا در مجلس رای بیاورند، فقط با تعامل دولت. گروه ها در مجلس توافق شده است، مثلاً در مجلس، چهار گروه سیاسی وجود دارد و باید به پنج وزیر رأی داد، یک وزیر باید معرفی شود که مورد تأیید هر گروه سیاسی باشد و یک وزیر که دولت بخواهد. خب، ممکن است یک نفر این را اجماع بنامد، البته این یک اجماع ملی نیست، اما این یک تعامل ساده تا لحظه رأی گیری است و حتی با فرض اینکه همه شرکت کنندگان به وعده های خود پایبند باشند و هر یک از آنها صرفا به انتخاب دلخواه خود پایبند باشند، رای ندهید، این یک تعامل ساده است و پس از آن اگر وزرا مستقیما رای دهند، این اتحاد به هم می ریزد.

وی ادامه داد: اگر بر روی سیاست ها و اهداف کلی ملی اجماع ملی تعیین کنیم این یک نوع اجماع ملی و راهگشاست. در این ائتلاف ملی، بحث به تعداد وزرایی که باید رای دهند محدود نمی شود، بلکه نوعی اجماع بین تصمیم گیران در امور کلان، سیاست گذاران و صاحبان قدرت واقعی سیاسی برای دستیابی به اهداف ملی و رای گیری وجود دارد. وزرا تنها بخش کوچکی از آن و نشانه ای از آن است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: شرایط کنونی کشور نیازمند اجماع حداکثری ملی بر روی سیاست ها و اهداف بلندمدت ملی بر اساس منافع ملی و به نفع میهن و ملت است بر توان داخلی ملت قرار گیرد و بتوان به اهداف خود دست یافت و امنیت و پیشرفت کشور را قویاً پیش برد. .

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که شورای اسلامی چه نقشی در تکمیل دیدگاه رئیس جمهور در راستای وحدت ملی دارد؟ وی گفت: مجلس در قانون اساسی جایگاه حقوقی مشخصی دارد که با توجه به نقش قانونی آن در برخورد با دولت طبیعی است. در حال حاضر بحث رای اعتماد به وزرا مطرح است و در مراحل آتی این تعامل در تصویب قوانین نیز نقش خواهد داشت. نشانه های اجماع واقعی ملی و تعامل و همکاری واقعی مجلس نمایندگان و دولت در رای اعتماد به وزرا و تصویب قوانین نمایان خواهد شد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال