اخبار اخبار ورزشی

وزنه‌برداری ایران در جوانان جهان: مدعی ناکام اما پرحاشیه

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، مسابقات وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان در اسپانیا که امتیازات زیادی برای تیم ملی ایران داشت، سرانجام به پایان رسید. تیم پسران ایران با چهار وزنه بردار و تیم دختران با پنج وزنه بردار در این مسابقات شرکت کردند که نتیجه آن کسب دو مدال نقره و دو مدال برنز بود و ایران تنها در یک وزن در مجموع مدال آور شد.

ایران در مسابقات قبلی 5 طلا، 9 نقره و 1 برنز کسب کرده بود و در رده بندی تیمی قرار بود با تیمی متشکل از 10 نفر برای دفاع از عنوان قهرمانی خود در این مسابقات شرکت کند. در سال 2024 جایگاهی بهتر از آن دارد و مقام یازدهمی را کسب نکرده و حتی خبری از کسب مدال طلا هم نبود. تیم دختران در رده دوازدهم جدول رده بندی تیمی قرار گرفت.

در این دوره از رقابت ها تیم وزنه برداری ایران بیشتر در حاشیه حضور داشت و شاهد انواع اتفاقات عجیب بود. البته خود اتحادیه مسئول برخی از این حواشی بود.

در ابتدا مشخص شد که 6 نفر از تیم 10 نفره پسران ایران نمی توانند در مسابقات قهرمانی جوانان جهان شرکت کنند زیرا قانون مهمی در خصوص انجام تست دوپینگ از سوی فدراسیون ایران رعایت نشده است. بر اساس قوانین مبارزه با دوپینگ فدراسیون جهانی وزنه برداری، کشورهای شرکت کننده در مسابقات قهرمانی جوانان و بزرگسالان جهان باید 6 ماه قبل از شرکت در این رقابت ها دو تست دوپینگ انجام دهند و فاصله بین این دو تست نباید کمتر از دو هفته باشد. فدراسیون ایران در آستانه مسابقات از وزنه برداران تست دوپینگ انجام داد و برای برخی افراد فاصله این دو تست کمتر از دو هفته یعنی 12 روز بود و همین عامل باعث شد 6 نفر از آنها نتوانند در مسابقات شرکت کنند. جهان قهرمانی جوانان.

این حاشیه هنوز به پایان نرسیده بود که لیست اولیه و البته جامع فدراسیون وزنه برداری منتشر شد. آن لیست برای ویزای اسپانیا بود و اسامی افراد غیر مرتبط با عناوین عجیب و غریب از جمله ماساژور زنان، تحلیلگر مردانه و تحلیلگر تیم زنان وجود داشت. حضور همسر و پسر بهداد سلیمی نایب رئیس فدراسیون وزنه برداری در این سفر حواشی را دوچندان کرد. اگرچه گفته می شد هزینه ها شخصاً پرداخت شده است، اما انتقادها همچنان باقی است.

فدراسیون وزنه برداری در واکنش به این لیست گسترده اعلام کرد که این لیست بازنگری شده و در نهایت 20 نفر راهی اسپانیا شدند و عده ای با هزینه شخصی رفتند. این در حالی است که انتقادات زیادی به اتحادیه وارد شد که چرا از ابتدا چنین لیستی تهیه کرد که حالا حواشی زیادی ایجاد کرده است.

سومین حاشیه در این مسابقات ناپدید شدن وزنه بردار ایرانی بود. فاطما کاسورز که در وزن 71 کیلوگرم و هشتم شد، یک روز پس از بازی خود از هتل تیم ملی خارج شد و خبری از وی نیست. به گفته رئیس فدراسیون وزنه برداری، سرمربی تیم ملی کیفش را خراب کرد و پاسپورت و تعدادی لباس از او گرفت و از هتل خارج شد.

شاید پایان مسابقات قهرمانی جوانان جهان بهترین خبر برای فدراسیون بود و پایان این سفر عجیب به اسپانیا نیز به پایان رسید. هر چند این مسابقات به پایان رسیده است، اما فدراسیون نباید از کنار آن بگذرد و تمام جوانب ایجاد شده را فراموش کند.

کمیته فنی فدراسیون وزنه برداری که مشاهیرانی چون حسین توکلی و حسین رضازاده در آن حضور دارند باید پیگیر این اشتباه فاحش باشند و از کادر فنی این مقام بین المللی سوال کنند که چرا این قانون زودتر اجرا نشد. از طرفی نتایج هنری نیز نباید در میان این حواشی گم شود. در تیم پسران از سه وزنه بردار گروه اول تنها یک مدال کسب شد و این سوال پیش می آید که چرا دو نفر دیگر نتوانستند به مدال برسند؟

ایران هم در این تورنمنت به مدال طلا دست نیافت، در حالی که فدراسیون اعلام کرده بود که جوانان خوبی در تیم ملی حضور دارند.

حتی عملکرد تیم دختران هم باید بررسی شود زیرا قبلا گفته شده بود که برای کسب مدال باید سرعت داشته باشند اما به مدال هم نزدیک نیستند.

رسوایی های متعددی که پیرامون لیست اولیه به وجود آمده باید درس عبرتی باشد برای فدراسیون وزنه برداری که دست از جستجوی ویزا برای افراد غیرمرتبط بردارند، حتی اگر خودشان هزینه آن را پرداخت کنند! اتحاد یک آژانس مسافرتی نیست و هرکسی که تصمیم به سفر دارد باید خودش این کار را انجام دهد. بهتر است رئیس فدراسیون وزنه برداری تقابل با برخی دوستان را کنار بگذارد و اجازه ندهد چنین حاشیه ای دوباره گریبان ورزش وزنه برداری را بگیرد.

نتایج پسران در مسابقات قهرمانی جوانان جهان:

– دسته 89 کیلوگرم: علیرضا عباسپور، دو مدال نقره و یک برنز

– دسته 102 کیلوگرم: محمد اسفندیاری به مقام پنجم دست یافت.

– دسته 109 کیلوگرم: حسن عمادی در رده چهارم قرار گرفت و مدال برنز را از آن خود کرد.

دسته بالای 109 کیلوگرم: امیررضا آقایی به مقام دهم دست یافت.

عملکرد وزنه برداران زن در مسابقات قهرمانی جوانان جهان:

– دسته 64 کیلوگرم: غزل حسینی در جایگاه شانزدهم قرار گرفت.

دسته 71 کیلوگرم: فاطمه کاشاورز در رده هشتم و ریحانه کریمی در رده سیزدهم قرار گرفتند.

– دسته 76 کیلوگرم: مقام نهم: هانیه الشریفی.

– دسته 87 کیلوگرم: کیگان مقصودی به مقام پنجم دست یافت.

تبلیغات بنری