اخبار اخبار تکنولوژی

ورود سیاه‌چاله‌ی سرگردان به منظومه شمسی

تبلیغات بنری


رابرت مک‌نیز، دانشیار فیزیک در دانشگاه لویولا شیکاگو، می‌گوید سیاه‌چاله‌هایی که ما از آنها می‌شناسیم قطعاً بسیار بزرگ‌تر از خورشید هستند. گرانش خورشید بر رفتار اجرام منظومه شمسی در فواصل زیاد تأثیر می گذارد، بنابراین هر جرمی بزرگتر از خورشید که در نزدیکی ما سرگردان باشد، تأثیرات عمده ای خواهد داشت.

سیاهچاله هایی که می شناسیم یا سیاهچاله هایی با جرم ستاره ای هستند (سیاهچاله هایی با جرم تا 100 برابر خورشید) یا به عنوان سیاهچاله های پرجرم با جرم 100000 تا میلیاردها برابر جرم خورشید طبقه بندی می شوند. و عموماً در مراکز کهکشان ها یافت می شوند. اما احتمالات دیگری نیز وجود دارد.

به عنوان مثال، ممکن است بتوان سیاهچاله های کوچکی را در یک شتاب دهنده ذرات ایجاد کرد که جرم آنها از یک گرم تا جرم انسان متغیر است و اندازه میکروسکوپی دارند. ووگل می گوید: «حتی اگر چنین سیاه چاله ای مستقیماً از مقابل من عبور کند، هیچ اتفاقی نمی افتد زیرا در کمتر از یک ثانیه تبخیر می شود.

سیاهچاله های اولیه ای وجود دارند که ممکن است در نتیجه نوسانات جرم و چگالی در کیهان اولیه شکل گرفته باشند. مک‌نیس می‌گوید این احتمال وجود دارد که سیاهچاله‌های اولیه با جرم چندین برابر زمین را نتوان رد کرد، در جهان اطراف شناور است، اگرچه چیزی با جرم چندین برابر جرم زمین، تأثیر گرانشی قابل‌توجهی نخواهد داشت.

اگر سیاهچاله ای با جرم ستاره ای یا بزرگتر به دور منظومه شمسی می چرخد، بسته به نزدیکی و سرعت آن می تواند ویران کند. به گفته ووگل، اگر این سیاهچاله از ابر اورت (دورترین منطقه منظومه شمسی) عبور کند، می تواند باعث حرکت دنباله دارها و سیارک ها در آن منطقه به سمت زمین شود.

یک سیاهچاله سرگردان که وارد منظومه شمسی می شود

یک سیاهچاله بسته به موقعیت آن در بین سیارات، تأثیرات متفاوتی بر منظومه شمسی خواهد داشت

مبارزه سهام

اگر سیاهچاله کمی نزدیک‌تر شود (مثلاً 100 واحد نجومی و از مدار پلوتون بگذرد)، می‌تواند مدار اورانوس، نپتون و پلوتون را تغییر دهد، اما زمین احتمالاً تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

هنگامی که سیاهچاله بین مدار اورانوس و پلوتون قرار می گیرد، زمین کم کم اثرات آن را احساس خواهد کرد. به گفته ووگل، اگر اورانوس و پلوتون از نزدیکی آن عبور کنند، می توانند توسط سیاهچاله جذب شوند و سپس به دور سیاهچاله بچرخند. در این صورت، مدار زمین نیز تغییر خواهد کرد. این می تواند فصول زمین را تغییر دهد، ما را وارد عصر یخبندان کند، یا دما را به حدی افزایش دهد که حیات روی زمین را نابود کند.

منبع: زومیت

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال