اخبار اخبار سیاسی

واقعه‌ای که غبار فراموشی بر آن نمی‌نشیند

تبلیغات بنری


به گزارش توژال، ایران نوشت: انعکاس وقایع عاشورا در متون کهن فارسی اهمیت این موضوع را در دوره های مختلف تاریخی نشان می دهد، به طوری که در هر دوره زمانی، با توجه به ادبیات رایج آن زمان، زبان فارسی. ترویج فرهنگ عاشورا و ارکان واقعه و بازتاب کربلا، آثار ادبی آنان بود.

رمان گل سرخ: گزیده داستان های امام حسین (علیه السلام)
تعداد کتب و متون کهن فارسی که به واقعه عاشورا پرداخته اند نسبتاً زیاد است و در عین حال از مرور نمونه های مهم خالی از لطف نیست. در این زمینه، مطالعه کتاب «قصه گل سرخ: منتخبی از قصص امام حسین علیه السلام در متون کهن فارسی» تألیف مهدی الماسی، شایان ذکر است.
در ابتدای این کتاب اشاره می کنیم که آنچه در متون کهن فارسی در مورد امام حسین (علیه السلام) آمده است، غالباً از منابع عرب زبان نقل شده است. اما در میان کتب فارسی، روایاتی وجود دارد که از برخی جهات از اهمیت خاصی برخوردار است. از جمله: روایت الطبری، ترجمه بلمی، الفتوح بن عثم، ترجمه کوفی، روضات الشهداء، جلاع العیون ملامحمدباقر مجلسی، فیض المموح. کتاب و قمقام زخر. نویسنده کتاب معتقد است که روایت تاریخ طبری، علیرغم ایجاز و اجمال، چه به دلیل قدمت و چه به لحاظ تصاویر زنده ای که از واقعه عاشورا ترسیم کرده، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کتاب الفتوح ابن عثمان یکی از آثار برجسته روایت عاشورا است.
کتاب الفتوح ابن اثم کوفی نیز به دلیل کلام و خطبه های امام حسین (علیه السلام)، ترسیم هنرمندانه واقعه از ابتدا تا انتها، یکی از بهترین نمونه های متون کهن فارسی به شمار می رود. و شیوایی ترجمه کتاب در اصالت تاریخی و صحت محتوای آن است که تأثیر و نفوذ کتاب در مجالس و منابر و ایجاد ادبیاتی خاص در روایت ماجراهای عاشورا است. ادبیاتی که بعد از مدتی باعث شد تا کتاب ها و کتاب های زیادی به همین سبک نوشته شود. همچنین آنچه کتاب «جلاء العیون» را متمایز می کند به نویسنده معروف آن ملا محمد باقر مجلسی برمی گردد که در واقع می توان آن را روایت یا قرائت رسمی علمای عصر صفوی از قیام امام دانست. الحسین (علیه السلام). رمان رز بر اهمیت دو کتاب آخر تأکید دارد. فایز الممومو و قمقام زخر نیز به تلاش نویسندگان این کتاب ها در ارائه تصویری منقح و اصلاح شده از اخبار و شواهد کذب و بی اساس وقایع عاشورا در عصر قاجار بازمی گردند. تلاش، صرف نظر از نتیجه اش، پاسخی به نیاز زمانه است.

گزیده ای از داستان های امام حسین (علیه السلام)
نویسنده این کتاب قصد دارد گزیده ای از حکایات امام حسین (علیه السلام) را از متون کهن فارسی ارائه دهد. داستان هایی که طیف رنگارنگی از داستان های تاریخی و سنت های اساطیری را تشکیل می دهند. از آنجایی که محور اصلی همه داستان ها زندگی و شخصیت امام حسین (علیه السلام) است، بسیاری از مطالب نقل شده از کتب مختلف از نظر مضمون شباهت های زیادی دارند. به همین دلیل سعی شده تا حد امکان از هر کتاب حکایت هایی نقل شود که حاوی نکات جدید باشد و یا از بین تمامی کتاب ها حکایت هایی انتخاب شود تا مثلاً با وجود مضمون مشترک همه حکایت های دو کتاب، یکی از حکایت ها به گونه ای انتخاب شده است که موضوع آن با منتخبی که از کتاب دیگر انتخاب شده است متفاوت باشد. کتاب‌ها بر اساس تاریخ تألیف یا بر اساس زمان زندگی و مرگ مؤلفان تنظیم شده‌اند و به همین دلیل می‌توان سیر تحول و تکامل نثر فارسی را از قرن چهارم تا عصر قاجار دنبال کرد. برای خوانندگان و علاقه مندان به چنین موضوعاتی.

اتفاقی که هرگز فراموش نخواهیم کرد
به طور کلی این کتاب به واقعه کربلا و شهادت امام حسین (علیه السلام) و یارانش، 60 سال پس از هجرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و در اوج گسترش اسلام پرداخته است. در سرتاسر جهان و همچنین زخم بر بدن کسانی که پیام معنویت اسلامی را تبلیغ می کردند. خبر این حادثه به سرعت در سراسر جهان اسلام پخش شد و روز به روز ابعاد جدیدی به خود گرفت و تأثیر زیادی در اذهان مسلمانان عرب و غیر عرب بر جای گذاشت.
این رویداد به زبان‌ها، روش‌های روایی و از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی، تحلیل و تفسیر قرار گرفته است. کتاب ها بر اساس تاریخ نگارش یا طول عمر و مرگ نویسندگان آنها تنظیم می شوند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال