اخبار اخبار تکنولوژی

همکاری ترامپ و ایلان ماسک؛ حاکمیت سایبری کشورها تهدید می‌شود؟

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی جهان خواهد بود، قرار است روز سه شنبه 14 آبان 1393 (24 آبان 1393) برگزار شود. در این انتخابات پس از کناره گیری جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا از رقابت، کامالا هریس از حزب دموکرات و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از حزب جمهوری خواه با هم رقابت می کنند.

این در حالی است که با نزدیک شدن به انتخابات، چهره های سرشناسی مانند ایلان ماسک از نامزدهای این انتخابات حمایت کرده اند. در واقع، تشکیل احتمالی دولت دوم دونالد ترامپ از زمانی که رئیس جمهور سابق آمریکا سومین تلاش خود را برای ورود به کاخ سفید آغاز کرد، موضوع مورد توجه بوده است، اما به نظر می رسد که چنین دولتی ممکن است شامل چهره هایی مانند ایلان ماسک نیز باشد.

این ماجرا در ماه های گذشته در مورد این موضوع منتشر شده است، زیرا برخی اخبار حاکی از آن بود که ماسک به عنوان مالک شبکه های اجتماعی تسلا و درباره نقش مشاور در کاخ سفید و در دولت دوم ترامپ

ماسک چندین بار تصاویر ترامپ را در وب سایت X (توئیتر سابق) منتشر کرد و به نوعی دومین دوره ریاست جمهوری خود را تبلیغ کرد و از پیروانش درباره ترامپ پرسید. مدتی بعد، وال استریت ژورنال گزارش داد که ماسک که رسماً از ترامپ پس از سوء قصد نافرجام حمایت کرد، قصد دارد ماهانه 45 میلیون دلار به ستاد انتخاباتی ترامپ بدهد تا او را به کاخ سفید بازگرداند. دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری 2024، پیش از این گفته بود که اگر رئیس جمهور شود، به ایلان ماسک یک پست دولتی در زمینه مشاوره می دهد.

ماسک در واکنش به اظهارات ترامپ، عکسی از خود در ایکس منتشر کرد که پشت تریبون ایستاده بود و نوشت: می‌خواهم خدمت کنم. اما علیرغم تمایل ایلان ماسک برای همکاری، احتمال حضور وی در دولت ترامپ اندک به نظر می رسد، زیرا ترامپ اخیرا تمایل خود را برای ایجاد یک کمیسیون کارایی دولت اعلام کرده است که ممیزی های مالی و اجرایی کامل کل دولت فدرال را انجام دهد. ارائه توصیه هایی برای انجام اصلاحات لازم.

وی همچنین در ادامه سخنان خود گفت: ایلان ماسک از آنجایی که مشغله زیادی دارد پذیرفت در صورت داشتن فرصت کافی، این کارگروه را هدایت کند.

پس از طرح چنین موضوعی، کارشناسان و تحلیل گران به اظهار نظر و گاه تحلیل و تحقیق در مورد پیامدهای این بحث پرداختند. محمد اصولی هیلان پژوهشگر حوزه حکمرانی فضای مجازی در گفت وگو با مجله توژال نظر خود را در این خصوص بیان کرده و معتقد است انتشار اخباری با محتوای اعلام شده از سوی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان برای انتخابات 2024 آمریکا، گفت که در صورت و پس از پیروزی ایلان ماسک، رئیس کمیته ویژه ای را برای بهبود کارایی دولت منصوب خواهد کرد، جایی که همکاری بین غول های فناوری و دولت از مقاومت اولیه به دخالت مستقیم در ساختار مدیریت تغییر کرده است. زمانی، بسیاری از این شرکت ها در برابر پروژه های جاسوسی مانند PRISM که توسط آژانس امنیت ملی ایالات متحده (NSA) در سال 2007 راه اندازی شد، مقاومت کردند.

وی افزود: طرح پریسم با هدف جمع آوری اطلاعات کاربران اینترنت با همکاری شرکت های بزرگ فناوری با دولت آغاز شد. در نهایت، شرکت هایی مانند مایکروسافت، گوگل، یاهو و فیس بوک با وجود برخی اعتراضات اولیه، اطلاعات کاربری خود را در اختیار آژانس های امنیتی ایالات متحده قرار دادند. به عنوان مثال، یاهو به دلیل مقاومت در برابر همکاری با Project Prism به جریمه 250000 دلاری تهدید شد.

به گفته وی، افشاگری های ادوارد اسنودن در سال 2013 نیز نشان داد که این شرکت ها علیرغم تلاش های اولیه برای حفظ حریم خصوصی کاربران، تحت فشار دولت قرار گرفتند و با مشارکت در پروژه های نظارتی موافقت کردند. نتیجه این همکاری این بود که دولت آمریکا حجم عظیمی از داده های کاربران را از سراسر جهان به دست آورد که در تحلیل ها و استراتژی های سیاسی و اقتصادی خود از آنها استفاده کرد، اما امروز این همکاری وارد مرحله جدیدی شده است.

اصولی تصریح کرد: به نظر می رسد غول های فناوری نه تنها به صورت پنهانی، بلکه آشکارا به دنبال ایفای نقش مستقیم در ساختار دولت هستند. ایلان ماسک که به شرکت های بزرگ خود مانند X (توئیتر سابق)، اسپیس ایکس و تسلا متکی است، حجم عظیمی از داده های کاربران سراسر جهان را در اختیار دارد. این داده ها شامل اطلاعات شخصی، موقعیت مکانی، ارتباطات و حتی الگوهای رفتاری کاربران است. حضور مستقیم ماسک در دولت ترکیبی قدرتمند از سیاست و فناوری ایجاد می کند که می تواند به عنوان یک تهدید جدی برای حاکمیت داده ها و امنیت سایبری کشورها تلقی شود.

وی ادامه داد: ایکس به عنوان یکی از سیاسی ترین بسترهای آنلاین نقش مهمی در شکل دهی و جهت دهی افکار عمومی دارد. این پلتفرم که میزبان بسیاری از سیاستمداران ارشد، صاحبان قدرت، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی در جهان است، به ابزاری قدرتمند برای تجزیه و تحلیل داده ها و انجام عملیات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی تبدیل شده است. تجزیه و تحلیل و بهره برداری از داده های گسترده موجود در این پلت فرم، جریان های هدفمند در مناطق حساس را ممکن می سازد.

به گفته این کارشناس، به نظر می‌رسد این هماهنگی و همراهی کامل پلتفرم‌هایی مانند X نه تنها می‌تواند منجر به نقض حاکمیت سایبری کشورها شود، بلکه حریم خصوصی کاربران را در سطح جهانی تهدید جدی کند. ترکیب بی سابقه تکنولوژی و سیاست در دست افرادی مانند ایلان ماسک ممکن است سیستم های سیاسی و اجتماعی را به چالش بکشد و در عین حال امنیت داده های کاربران را به طور جدی تهدید کند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال