اخبار اخبار فرهنگی

هشدارها، امیدها و تاسف‌های امیر کربلایی‌زاده درباره تئاتر

تبلیغات بنری


این بازیگر که این روزها مشغول بازی در آخرین اجراهای نمایش «دایره گچی قفقازی» است، درباره وضعیت این روزهای تئاتر به توژال گفت وگو کرد و تاکید کرد دولت باید حمایت خود را از این هنر افزایش دهد.

وی که از سال 84 همکاری های زیادی با امیر دیژاکام داشته است، درباره تجربه همکاری جدید خود با این کارگردان در نمایش دایره گچی قفقازی توضیح داد: همکاری ما با نمایش رویای خلیج فارس در سال 84 آغاز شد و تا اینکه اکنون، نمایش هایی که چندین بار با هم کار کرده ایم. آقای دژاکام مدام در حال آزمایش است و تجربه کار با چنین فردی زیباست.

کربلایی زاده با ارزیابی تجربه بازیگری خود در این نمایش گفت: همانطور که در این نمایش بیان شد می گوییم راز موفقیت را نمی دانم اما راز شکست میل به جلب رضایت همه است. به همین دلیل ممکن است برخی از بینندگان این تجربه را دوست داشته باشند و برخی دیگر آن را دوست نداشته باشند، اما خوشبختانه درصد بالایی از بینندگان آن را دوست دارند.

هشدارها، امیدها و حسرت های امیر کربلا زاده روی صحنه

این بازیگر درباره نظر برخی از هنرمندان تئاتر مبنی بر اینکه ذائقه عموم مردم نسبت به این هنر در چند سال گذشته تغییر کرده است، گفت: متاسفانه به دلیل عدم نظارت و مدیریت صحیح و به دلیل پول نادرستی که وارد تئاتر شد، آب تئاتر به وضوح گل آلود شده است.

کربلا زاده تصریح کرد: متأسفانه سال هاست که شیوخ تئاتر نسبت به این خطر و خطر هشدار می دهند و هرکسی می تواند شیوه تئاتر را امتحان کند، اما تئاتر در کوچکی دارد که باید استعمار شود و برای ورود باید مجوز گرفت. . یعنی کنترل کیفیت. همانطور که گوته گفت، تئاتر برای طناب‌بازان مانند طناب است. به امید روزی که دیگر تئاتر به افراد نالایق جرأت راه رفتن مانند طناب زنی ها را ندهد.

وی افزود: متأسفانه می بینیم که ذائقه مردم به دلیل عدم سانسور و حضور برخی سالن های خصوصی به جایی رسیده است که خواننده، خواننده رپ یا فردی که شاید با تئاتر آشنایی نداشته باشد وارد تئاتر می شود. تا مورد توجه قرار گیرند.» این را بگیرید و به همین دلیل شاهد آثاری روی صحنه هستیم که نه کارگردان و نه بازیگران آن ریشه زیادی ندارند، اما ممکن است همان کار با استقبال مخاطب مواجه شود.

هشدارها، امیدها و حسرت های امیر کربلا زاده روی صحنه

این مدرس تئاتر با ابراز تأسف از ایجاد برخی روابط در عرصه هنر نمایش در سال های اخیر تصریح کرد: متأسفانه در سال های اخیر گاهی شاهد هستیم که مدیران تئاتر مانند کارگردانان سینما و تلویزیون به دنبال حفظ محصول، سرمایه گذار هستند. ، و محصول بازگشت سرمایه او برایشان مهم است و حاضرند با افرادی همکاری کنند که حضورشان سالن را به هر قیمتی پر کند، حتی اگر به این معنی باشد که نام و اعتبارشان لطمه بخورد.

وی با یادآوری اینکه تئاتر با توجه به شرایط عمومی کشورمان هرگز اولویت اصلی مردم نبوده است، افزود: اگرچه در این سال ها شرایط تئاتر کمی بهتر شده است، اما این شرایط توسط خود هنرمندان، مردم و بخش خصوصی ایجاد شده است. . ما هنوز نمی بینیم که دولت و ارکان اصلی آن برای اولویت بندی فضای نمایشگاه تلاش کنند. متأسفانه در این سال ها برخی از انواع نمایش ها به دلیل غم نان از بین رفته است.

کربلایی زاده تاثیر شرایط اقتصادی بر وضعیت تئاتر را مورد تاکید قرار داد و افزود: وقتی در وضعیت اقتصادی خوبی نیستیم، تئاتر از این قاعده مستثنی نیست. علاوه بر این، تئاتر یکی از اولین مکان هایی است که به هر مناسبتی تعطیل می شود و این بر سختی شرایط آن می افزاید. و اگر خوش شانس باشد ممکن است در دنیای عکس ببیند و اگر نه حضور مداوم در تئاتر برایش سخت است و این هنر را می توان پیشه او دانست. در حالی که وضعیت در سراسر جهان برعکس است.

هشدارها، امیدها و حسرت های امیر کربلا زاده روی صحنه

وی با مقایسه شرایط تئاتر در کشورهای مختلف اضافه کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته با این جمله از مقامات ارشد و مدیران کشور مواجه می شوید که به همان اندازه که ما غذای بدن هنرمندان را تامین می کنیم، آنها نیز تامین می کنند. غذا برای آنها روح ما بنابراین اگر به سلامت و بقای روح خود اعتقاد داریم، باید بتوانیم نیازهای جسمانی هنرمندان را تامین کنیم تا بتوانند در آرامش و آرامش، تغذیه روح ما را تامین کنند. اما متاسفانه در این سال ها ندیدیم که این موضوع دغدغه مسئولان ما باشد و برای آن برنامه ریزی کنند. به این معنی که هنرمندان از حمایت های متفاوتی برخوردار می شوند.

کربلایی زاده بر لزوم تخصیص حمایت های دولتی از سالن های نمایش تاکید کرد و خاطرنشان کرد: در همه کشورها حمایت های دولتی از بلیت تئاتر انجام می شود که به تئاتر و تماشاگر کمک می کند. اما اکنون قیمت بلیت تئاتر به گونه ای شده است که اعضای خانواده نمی توانند یک نمایش را با هم تماشا کنند و اگر بخش دولتی نتواند وارد این عرصه شود، شرایط سخت تر می شود.

وی در عین حال با تاکید بر ویژگی های ذاتی تئاتر در طول قرن ها خاطرنشان کرد: معتقدم هنر نمایش ناب قرن ها به راه خود ادامه داده است، مانند گیاهی که از دل سنگ می روید، مانند آبی که سرانجام یافته هایی که می تواند به بقای جامعه کمک کند و به یک جریان تبدیل شود و این هنری که هزاران سال است به حیات خود ادامه داده است، با وجود اینکه تکنولوژی پیشرفت کرده و به مردم نزدیک شده است، همچنان می تواند یکی از تاثیرگذارترین هنرها باشد. هنرها به خصوص در عصر تکنولوژی.

هشدارها، امیدها و حسرت های امیر کربلا زاده روی صحنه

کربلایی زاده تصریح کرد: امروز هوش مصنوعی به جایی می رسد که مطمئنم تا 10 سال دیگر سالن ها مملو از مردم می شوند زیرا مردم به دنبال چیزی واقعی هستند زیرا همه چیز مجازی و غیرواقعی می شود و پس از آن ما دوباره این تئاتر را خواهیم دید احساس راحتی کنید

وی در پایان گفت: امیدوارم اتفاقات خوبی برای انواع نمایش ها بیفتد و شاهد اجرای انواع نمایش باشیم که مخاطبان مختلف از آن لذت ببرند.

نمایش دایره گچی قفقازی هر شب ساعت 19 در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می رود.

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری iraneconomist