اخبار اخبار فرهنگی

هستی‌شناسی حقوق کودک و ادبیات و نقش آن در برقراری حاکمیت قانون

تبلیغات بنری


امروزه برخی بر این باورند که حقوق دانشی پیچیده و حساس است و بسیاری از اصطلاحات آن را نمی توان ساده کرد و به زبان مشترک بیان کرد. اما برخی دیگر از لزوم جهانی شدن آموزش حقوق با در نظر گرفتن الزامات اجتماعی شرایط فعلی صحبت می کنند. در واقع، آموزش حقوق جهانی نیازی است که حکایت از نحوه آگاهی از جنبه های حقوقی مسائل، مهارت ها و فنون برای زندگی بهتر در جامعه امروزی دارد. همچنین تجربه نشان می دهد که افرادی که در زمینه حقوق شهروندی توانمند هستند، مسائل زندگی خود را بهتر درک می کنند و توانایی بیشتری در حل آن دارند. این توانایی چیزی بیش از دانش اولیه قوانین جاری است.

آموزش جامع حقوق، نیازی است که حکایت از راه آگاهی بخشی به ابعاد حقوقی مسائل، مهارت ها و فنون برای زندگی بهتر در جامعه امروز دارد.

ادبیات و فقه همواره از حوزه‌های جدایی‌ناپذیر علوم انسانی بوده‌اند که مطالعات میان‌رشته‌ای زیادی در آن‌ها انجام شده است. ادبیات حقوقی ما مملو از آثار جاودانه حاصل از ترکیب خلاقیت و ادراک مبهم از کلمات است که تحلیل آنها حکایت از محتوای زیبا و اصول محکم و ایجاز و پرهیز از محدودیت و در ترکیب آراء یا تألیف دارد. اتخاذ هر نوع تصمیم قضایی یا طرح قانون، دفاع و تنظیم اسناد در ادارات دادگستری به دنبال تحقق اهدافی است که شامل برقراری، توزیع و گسترش عدالت در جامعه، ارتقای حقوق مردم و حفظ مصالح و نظم عمومی در جامعه است. جامعه.

نویسندگان و شاعران در دوره های پیشین تاریخ مدافع مبارزه با بی عدالتی بودند و زمانی که جامعه در اعماق خفقان و سکوت ناشی از ظلم و ستم قرار داشت و هیچکس جرات گفتن از عدالت و آزادی را نداشت، این شاعران و نویسندگان ظلم ستیز بودند. شاعرانی که با قلم خود حرف زدند و جنگیدند. در دورانی که کودکان از حداقل حقوق برخوردار نبودند، نویسندگان نیز از جمله آنها بودند جلال آل احمد، سیمین دانشور، هوشنگ مرادیکرمانی، داود غفارزاده و… همانهایی هستند که پیام خود را در ادبیات کودک خطاب کردند و حقوق کودک را با مثال و نماد تبیین کردند.

هستی شناسی حقوق کودکان، ادبیات و نقش آنها در برقراری حکومت قانون
محمدمهدی سید نصری، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حقوق بین‌المللی کودکان

ادبیات به طور گسترده و عمیق در واقعیت اجتماعی ریشه دارد

بیشتر نوشته های ادبیات کودک بیانگر ظلم و ستمی است که در ادوار مختلف بر آسیب پذیرترین گروه های جامعه یعنی کودکان وارد می شود، مانند داستان های در سایه و شب، نان آوران جوان، خنده های خاموش و غیره و در در بسیاری از موارد، ادبیات کودکان به زبان خشن جامعه تبدیل شده است که با فقر، تبعیض و فساد مبارزه می کند. مانند داستان گل طلایی و کلاه قرمزی که در آن نویسنده به وضوح تفاوت های بین فرزندان بالاشهر و پایین شهر را بیان می کند و سعی می کند تفاوت زندگی سرمایه داری و زندگی کارگری را در چارچوب آن بیان کند نویسنده در ادبیات کودک به بیان بی‌عدالتی‌ها و تناقضات مبارزه طبقاتی می‌پردازد، به تصویر فقر می‌پردازد و نظام سرمایه‌داری را محکوم می‌کند یا در داستان «بچه‌های کارخانه فرش» نوشته هوشنگ مرادی‌کارمانی می‌نویسد که زندگی قالی‌بافان پر است. . از فقر، رنج، محرومیت و شرایط ظالمانه کاری که هرگز جنبه خوب زندگی را ندید. همان هایی که زیر پای ثروتمندان شهرهای بزرگ دنیا با نور چشم و چنگال گل کاشتند و کف و دیوار تالارهای باشکوه جلال را آراستند و جیب تاجران و دلالان را پر کردند و خود را مشغول کردند. در کارگاه های خفه کننده، تاریک و مرطوب.

ادبیات واقع گرایانه به حقایق روشن و آشکاری که در متن جامعه وجود دارد اشاره دارد و به آن توجه دارد

ادبیات به طور گسترده و عمیق در واقعیت اجتماعی ریشه دارد. ادبیات رئالیستی به حقایق روشن و آشکاری که در متن جامعه یافت می شود اشاره دارد و به آن توجه دارد. اینها حقایقی است که به صورت تلخ و تلخ رخ می دهد و ارتباط مستقیمی با شرایط زمانه خود دارد. در میان مکاتب ادبی، مکتب رئالیست اجتماعی با تمرکز بر درگیری ها و انقلاب ها به این موضوع توجه ویژه ای دارد و بسیاری اساس این مکتب را تمرکز بر کنش می دانند.

در ایران با وجود عظمت و قوت تاریخ ادبی، ادبیات کودک و نوجوان به معنای امروزی آن سابقه قابل توجهی ندارد و این کمبود در حوزه ادبیات مکتوب مشهود است و صحبت از اسطوره های ملل و عامیانه مناسب نیست. ادبیات کودک و نوجوان در دوره های گذشته از نوع ادبیات پرمحتوا و عامه پسندی بود که در سراسر ایران نقش مهمی ایفا کرده است، حتی اگر برای کودکان نباشد، زمینه ای دارد که می تواند. به راحتی برای خردسالان بازگو شود.

یکی از عوامل قانون شکنی عدم آگاهی مردم از قوانین و مقررات است

همانطور که گفته شد، کودکان همواره یکی از آسیب پذیرترین اقشار جامعه به حساب می آیند که به دلایل مختلف از جمله سن کم و نداشتن مهارت کافی قادر به محافظت و حمایت کامل از خود نیستند و نیاز به حمایت بزرگسالان نیز دارند. به خصوص پدر و مادرشان. اغلب کودکان از حقوق خود آگاه نیستند و نمی توانند از خود در برابر انواع سوء استفاده ها در خانواده و جامعه به ویژه در مدرسه محافظت کنند. در این میان آموزش حقوق به کودکان بسیار مهم است و باید از سنین پایین شروع شود زیرا این امر می تواند در روند بهبود زندگی آنها و آینده کشور موثر باشد.

آموزش حقوق کودکان امر بسیار مهمی است که باید از سنین پایین شروع شود، زیرا این امر می تواند در روند بهبود زندگی آنها و آینده کشور موثر باشد.

کودکان آینده هر کشوری هستند و هر کشور و شهری قوانین و مقررات خاص خود را دارد. همانطور که می دانید هیچ انسانی با حقوق به دنیا نمی آید و این دولت ها و جوامعی هستند که حقوق اعطا شده به شهروندان خود را تعیین می کنند. عدم آگاهی مردم از حقوق فردی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خود به ویژه دانش آموزان عامل مهمی در عقب ماندگی جامعه و ایجاد مشکلات اجتماعی خواهد بود. در عصر ما یکی از عوامل قانون شکنی عدم آگاهی مردم از قوانین و مقررات است که اولین گام برای برقراری حاکمیت قانون برای آگاهی جامعه از قانون است.

جامعه توسعه یافته جامعه ای است که در آن پایبندی به قانون یک ارزش است و افرادی که حقوق خود را از راه های قانونی مطالبه می کنند افراد پیشرفته ای هستند. آگاهی از قوانین و مقررات نقش مهمی در مشروعیت، توسعه، مسئولیت و نظم اجتماعی دارد و باید به زبان و درک حقوق و سپس حقوق کودک و کودک و پیوند آنها با ادبیات کودک و نوجوان توجه شود. خیلی مهم؛ زیرا با حذف و کاهش خشونت علیه کودکان، سلامت روان کل جامعه در وضعیت مطلوبی قرار می گیرد و فراموش نکنیم که هر تغییری با آموزش آغاز می شود.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال