اخبار اخبار اقتصادی

نگاهی به دیدگاه‌های اقتصادی جلیلی برای ورود به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، پس از اعلام نتایج چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و انتخاب مسعود مازیکیان و سعید جلیلی به عنوان بهترین نامزدهای دور دوم انتخابات، برنامه ها و سیاست های مدعیان نهایی ریاست جمهوری تغییر کرد. . صندلی ریاست جمهوری در مرکز توجه اکثریت مردم قرار دارد. اینکه هر نامزد برای مدیریت شرایط اقتصادی کشور چه نوع برنامه ای را دنبال می کند و تفکر و نگاه اقتصادی او در بین جامعه چگونه است، بی شک در شرایط کنونی و وضعیت اقتصاد کشور نقش مهمی در انتخاب رأی دهندگان دارد.

دو برنامه اقتصادی مسعود مازیکیان و سعید جلیلی از کلیدواژه های متفاوتی تشکیل شده است اما هر دو بر واقعیت تورم در اقتصاد کشور و تلاش برای کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی در کشور تاکید دارند. اما برنامه‌های رقبا برای کاهش تورم و رشد اقتصادی، رفع تحریم‌ها و روش‌های کاهش آن متفاوت است و در اکثر موارد می‌توان روندهای کاملاً متضادی را بین برنامه‌های آنها برای یک هدف مشاهده کرد. در این گزارش دیدگاه های اقتصادی و برنامه های اقتصادی سعید جلیلی تشریح شد.

دولت ایفای نقش برای رشد اقتصادی ضروری است

سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معتقد است که دولت ادوار برای رشد اقتصادی لازم است و معتقد است که دولت ادوار می تواند زمینه رشد اقتصادی را فراهم کند و رشد اقتصادی تنها با سرمایه گذاری خارجی محقق نمی شود. رسیدن به رشد 8 درصدی به شرط جدی گرفتن و تلاش برای اجرای آن از فردای انتخابات امکان پذیر است. در این راستا توجه به موضوع نیروی انسانی و سرمایه در کنار آموزش بسیار حائز اهمیت است

دستیابی به رشد اقتصادی بیش از 8 درصد امکان پذیر است.

این کاندیدای انتخابات اخیرا در یک برنامه تلویزیونی گفت: رشد هشت درصدی و بیشتر امکان پذیر است. وی گفت: شعار «یک جهان، فرصت ما واقعی است». می توان به رشد هشت درصدی دست یافت و ایران می تواند جهش کند. اما لازمه آن این است که رشد صرفاً از طریق جذب سرمایه صورت نگیرد. برای جهش کشور، دولت باید نقش آفرینی کند و بستر رشد اقتصادی را برای همه افراد جامعه فراهم کند. این با برنامه ریزی محقق می شود.

وی همچنین برای دولت خود برنامه هایی از جمله تعامل فشرده با کشورهای خارجی، توسعه ارتباط با کشورهای دارای نقاط مشترک، از کار انداختن دائمی اهرم فشار اقتصادی دشمن و حل مشکل تورم با اقتصاد مقاومتی دارد.

رفع ناهماهنگی شبکه بانکی با انضباط مالی

سعید جلیلی به جای خالی انضباط مالی در اقتصاد اشاره می کند و یکی از عوامل نارضایتی را در نبود انضباط مالی می داند. به طوری که تنها یک بانک خصوصی با خلق پول 6 درصد تورم در کشور ایجاد می کند.

این کاندیدای انتخاباتی بر لزوم شفافیت مالی در بستر سیستم های تقویت کننده حاکمیت ریال تاکید می کند و معتقد است در شرایط حاکمیت ریال و شفافیت ملی می توان عدم تعادل در بانک ها را کاهش داد. وی همچنین معتقد است که باید سطح خلق پول بانک ها مشخص شود و مشخص شود که خلق پول بانک ها به کدام سمت می رود.

اعتقاد بر این است که به دلیل عدم اشراف و انضباط، سالانه حدود هفت میلیارد دلار از منابع خود را هدر می دهیم. دولت دقیقاً نمی داند چقدر نفت تولید، توزیع و فروخته شده است. بعضی ها می گویند حدود چهار درصد انحراف طبیعی است! این یعنی حدود هفت میلیارد دلار در سال! آیا این عدد طبیعی است؟ چرا برای کشورهای دیگر عادی نیست؟ با هزینه ای حدود یک میلیارد دلار طی چند ماه از سال هفت میلیارد دلار به منابع دولتی اضافه می شود. البته پس از تلاش های فراوان در دولت سایه این موضوع در برنامه هفتم گنجانده شد و باید تکمیل شود.

این کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری می گوید: داشتن برنامه و اعتقاد به آن لازمه جهش کشور است. دولت یازدهم به برنامه ششم اعتقادی نداشت و آقای روحانی هم این برنامه را قبول نداشت. بنابراین فقط 30 درصد این برنامه اجرا شد و رشدی نداشتیم.

تورم مزمن است، اما راه حلی وجود دارد

جلیلی مشکل تورم را موضوعی بدون راه حل نمی داند. به نظر وی تورم مشکلی است با مشکلات و راه حل های روشن و بسیاری از کشورها در حل تورم موفق بوده اند. برای مردم این سوال وجود دارد که چرا تورم در کشور ما به صورت مزمن ادامه دارد؟

به گفته جلیلی، اگر بازار ارز مدیریت شود، تورم نیز کنترل و محدود می شود. اعتقاد بر این است که منابع ارزی کشور بسیار بیشتر از مصارف آن است و در صورت تعیین ساختار مشخص، اولویت بندی و مدیریت هزینه های ارزی می توان از تورم بیشتر جلوگیری کرد.

ضرورت مبادله ارز برای موسسات

از جمله برنامه های سعید جلیلی در رابطه با بازار ارز، اجرای برنامه های ارزی و ایجاد فرصت های شغلی توسط تمامی وزارتخانه ها، استفاده از توانمندی کشورهای همسایه پاکستان و افغانستان، تبدیل هفت میلیون مرزنشین به صادرکننده، تعامل فشرده با کشورهای خارجی، توسعه روابط با کشورهای خارجی است. کشورهایی که نقاط مشترک دارند اهرم فشار اقتصادی دشمن را برای همیشه از کار بیاندازند و مشکل تورم را با اقتصاد مقاومتی حل کنند.

خودکفایی در تولید بنزین و شکست تحریم ها

وی افزایش و ساخت پالایشگاه را یکی از مهم ترین راهکارها برای خودکفایی بنزین می داند و اخیراً گفته است: دشمن می گوید می خواهیم بنزین را ممنوع کنیم چون بنزین وارد می کنیم، اما وقتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس ساخته شد، ما به این موضوع پرداختیم. در تولید بنزین به خودکفایی رسید و ممنوعیت بنزین شکست خورد. یک شهید بزرگ نشان داد که 1.5 میلیون بشکه نفت می تواند فروخته شود. البته دغدغه ما نباید فروش نفت باشد. کسی که روغن ما را می‌خرد، آن را تبدیل به محصول می‌کند و ده برابر قیمت نفت به ما می‌فروشد. اگر 10 پالایشگاه داشته باشیم می توانیم نفت منطقه را بخریم و تبدیل به فرآورده کنیم و هزاران شغل ایجاد کنیم و برای کشور ارز آوری کنیم.

شروع برنامه هفتم همزمان با آغاز به کار دولت چهاردهم خواهد بود

وی معتقد است شروع برنامه هفتم همزمان با آغاز به کار دولت چهاردهم است. یعنی روش خاصی وجود دارد. دلیل رشد منفی در دولت یازدهم و دوازدهم به عدم توافق مجلس و دولت بر سر برنامه ششم برمی گردد. تنها برنامه ای که مجلس نوشته بود برنامه ششم بود که در آن زمان مورد قبول دولت قرار نگرفت.

نباید از معیشت و زندگی روزمره مردم غافل شد

جلیلی بر هماهنگی ساختاری منابع موجود و حجم هزینه‌ها تاکید می‌کند و می‌گوید منابع باید با مصارف ما هماهنگ باشد. منابع ما باید انضباط لازم را داشته باشد. اگر منابع داشته باشید اما هدر بروند، چیزی نخواهید داشت. رئیس جمهور باید نظم و انضباط مالی را در اولویت قرار دهد و به شکل دادن به اقتصاد مولد ادامه دهد. نباید از معیشت و زندگی روزمره مردم غافل شد.

حاکمیت ریال شرط اساسی حفظ ارزش پول ملی است

به گفته این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، شرط اول حفظ ارزش پول ملی، وجود سازوکار مدیریت ریال است. شرط انضباط مالی حفظ حاکمیت ریال است. در حوزه ارز به دلیل اینکه طرف بر دلار حاکمیت دارد، راه دلار را به سوی ما می بندد. برای حاکمیت ریال در کشور باید سامانه هایی تکمیل و پیوند داده شود تا شفافیت در مبادلات پولی ایجاد شود. قاچاق و پولشویی ناشی از نبود این سیستم هاست. سامانه جامع تجارت، سامانه املاک، سامانه پایه رفاهی ایران و سامانه مودیان باید اجرا شود. وقتی بودجه نامتوازن باشد به ارزش پول ملی لطمه می زند. رشد غیرمنطقی نقدینگی هم همین کار را می کند.

جلیلی در خصوص چگونگی تامین منابع و سرمایه داخلی و خارجی برای رسیدن به اهداف خود معتقد است که برای تامین سرمایه نباید منتظر ماند تا پس از مدتی چندین کشور بیایند و بروند. سرمایه خارجی باید قابل اعتماد و قابل اعتماد باشد. باید برای استفاده از سرمایه خارجی برنامه ریزی شود. قراردادهای 25 ساله باید اجرا شود تا مردم نتیجه را ببینند. او برای جذب سرمایه های اندک در کشور و اعتماد مردم به او برنامه داشت. در مجلس دهم طرح ساخت پالایشگاه را ارائه کردیم. ما نباید نفت خام بفروشیم، باید محصول جانبی تولید کنیم تا ارز کسب کنیم. اگر با جذب سرمایه مردم چند پالایشگاه بسازیم به آنها اطمینان می دهیم که برایشان سودآور خواهد بود.

رئیس جمهور باید بر بانک مرکزی نظارت کند

وی در خصوص عملکرد بانک مرکزی معتقد است اختیارات بانک مرکزی در چارچوب وظایف آن مهم است. رئیس جمهور باید بر بانک مرکزی نظارت کند تا طبق قانون جدید به وظایف خود عمل کند. اگر بانکی به صورت تصادفی پول ایجاد کند، بانک مرکزی باید بر آن نظارت کند. بانک ها ابتدا به شرکت های خود و سپس به دوستان خود تسهیلات می دهند و سپس برخی تسهیلات دیگر را ارائه می دهند. بانک ها در هر زمینه ای وارد می شوند اما باید تخصصی شوند و کار خاص بانک ها مشخص شود. در ازای خلق پول، بانک ها نیز باید پول را پاک کنند. رئیس جمهور باید بر بانک مرکزی نظارت کند.

این کاندیدای ریاست جمهوری می گوید اگر از دنیایی از فرصت ها صحبت می کنیم و ایران امروز با سرعتی سرسام آور پیش می رود، این فقط یک شعار نیست، بلکه یک برنامه علمی است که مناسب هر ایرانی است. رئیس جمهور باید بتواند این توانایی را در اختیار هر ایرانی قرار دهد.

تبعیض در اخذ تسهیلات بانکی

وی تأیید می کند که در بحث پرداخت تسهیلات تبعیض زیادی وجود دارد و 50 درصد مردم هنوز نتوانسته اند از بانک ها تسهیلات بگیرند، بنابراین باید بر موضوعی که تسهیلات ارائه می شود نظارت شود.

زندگی در کنار کار مناسب

بحث مسکن از دیگر موضوعاتی بود که وی به آن اشاره کرد و تاکید کرد: مشکل مسکن با شعار حل نمی شود. مسکن فقط یک خانه نیست، محل آرامش است، برای مردم علاوه بر مسکن داشتن شغل و حس پیشرفت و ترقی مهم است. امروز می بینیم که قیمت ها در تهران بسیار بالاست، در حالی که قیمت ساخت همان خانه هزینه مشخصی دارد و هزینه زمین چندین برابر شهر های دیگر است.

مالیات به اندازه یارانه اعمال می شود

این کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به عدم شفافیت در نظام مالیاتی و فشار آن بر ضعیف ترین اقشار جامعه، معتقد است به همان اندازه که یارانه می دهیم، برای خانواده ها نیز مالیات وضع می کنیم. مثلاً یک خانواده چهار نفره با میانگین حقوق 14 میلیون تومان طبق قانون مالیاتی تقریباً 10 درصد از حقوق خود را مالیات می پردازند. این خانواده که به ازای هر نفر 400 هزار تومان کمک هزینه دریافت می کنند به همین میزان مالیات می پردازند. در حالی که بسیاری از افراد پردرآمد به دلیل عدم شفافیت مالی از پرداخت مالیات اجتناب می کنند.

سعید جلیلی در تشریح برنامه های خود برای نظام توزیع حمایتی در دولت آینده معتقد است: طرح های متعددی در این زمینه تهیه کرده ایم و معتقدیم باید از انرژی استفاده بهینه و حمایت از مردم عادلانه باشد. این طرح منجر به مدیریت بهتر مصرف می شود و افراد بر اساس علایق خود، مصرف انرژی را مدیریت می کنند.

مبارزه با فقر و بیکاری

یکی دیگر از برنامه های پیشنهادی سعید جلیلی مبارزه برای کاهش فقر و بیکاری است. او معتقد است که باید با فقر و بیکاری مبارزه کرد و برای این منظور در دولت احتمالی او برنامه ریزی شده است. وقتی در ایجاد شرایط اولیه اشتغال مشکل وجود داشته باشد و فقر و بی سوادی و بیماری دور باطلی ایجاد کرده باشد، مشکلات حل نمی شود. تا زمانی که این چرخه وجود داشته باشد، هیچ رفاهی وجود نخواهد داشت.

در فضای مجازی مصرف کننده نباشید

همانطور که انتظار می رفت سعید جلیلی در جایگاه دفاع از قدرت داخلی در قبال اینترنت و شبکه های اجتماعی قرار دارد و می گوید ایجاد پیام رسان های داخلی مانند بله، روبیکا، سروش، ایتا، نیشان، بلد، اسنپ، کافه بازار و تپسی. باد صبا در بحث فضای مجازی کار بزرگی بود و جلسه فعالی داشت. امروزه در سطح جهانی، فضای مجازی نقش فزاینده‌ای در حکمرانی ایفا می‌کند و گفته می‌شود مرز جدید جایی است که این پلتفرم کاربر فعال و فعال دارد.

وی همچنین مسئولیت هوشمندانه برای پلتفرم های خارجی و داخلی را به جای محدودیت ضروری دانست و گفت: باید مسئولیتی محدود، هوشمند، روشن، قانونی و نامناسب برای پلتفرم های خارجی و داخلی تشکیل شود.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی یکی از فرصت های موجود در اقتصاد است، گفت: 8 درصد از تولید ناخالص ملی در فضای مجازی تولید می شود که باید به 20 درصد برسد. هر ایرانی نه تنها باید مصرف کننده فضای مجازی باشد، بلکه باید در این زمینه محتوای علمی، آموزشی و سرگرمی تولید کند.

ما می توانیم به قطب منطقه تبدیل شویم

این کاندیدای ریاست جمهوری با اشاره به جایگاه ایران معتقد است که کشور ما در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و می تواند در برخی کالاها به یک مرکز منطقه ای تبدیل شود. امروز روابط اقتصادی ما باید متناسب باشد و با کشورهای همسایه از جمله پاکستان و سوریه روابط اقتصادی بیشتری داشته باشیم نه اینکه برخی کشورها بیشتر از ما با این کشورها ارتباط داشته باشند. بازار پتروشیمی و پایین دستی در منطقه 135 میلیارد دلار است، سهم ما بسیار کم است و باید فعال باشیم.

نتیجه

با توجه به دیدگاه های کلی اقتصادی سعید جلیلی می توان به مواردی مانند مدیریت موثر منابع مالی و انسانی، انضباط مالی برای ایجاد ثبات اقتصادی و حل اختلافات، کاهش فقر از طریق ایجاد اشتغال و مسکن و همچنین استفاده از موقعیت منطقه ای اشاره کرد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال