اخبار اخبار فرهنگی

نمایش اثری که به اصرار مهدی هاشمی و پرویز پورحسینی ساخته شد

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، نمایش «بندر بیدخش» یکی از آثار خاطره انگیز بهرام بیضایی است که توسط پرویز پورحسینی و مهدی هاشمی ارائه شده است.

پورحسینی در گفت و گو با منصور خلج که در سریال ماندجران صحنه منتشر شد، توضیح داد که بیضایی زیر بار اجرای این نمایش نبوده و می بیند که برای اجرای این اثر با او قراردادی بسته نمی شود و نتوانسته است. برای پرداخت دستمزد بازیگران، اما پورحسینی و الهاشمی که خاطراتی از… جمیلا در مورد همکاری با بیضایی داشتند، به او اطمینان دادند که این قرارداد برایشان اهمیتی ندارد تجربه در زمینه بازیگری و نوآوری. خاطره ای دیگر از همکاری با استادشان و به این ترتیب نمایش «بندر بیدخش» در دهه 70 در تالار شارسو مجموعه تئاتر شهر آغاز شد.

حالا سال ها از اجرای این نمایش می گذرد. پرویز پورحسینی چند سالی است که در قطعه هنرمند بهشت ​​زهرا آرمیده است و بهرام بیضایی نیز در تدارک اجرای نمایش جدیدش آن سوی آب است.

اینک فیلم سینمایی «بدخش بندر» در ادامه نشست‌های نمایش فیلم به همت انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر ایران و خانه هنرمندان ایران در سینماهای این خانه اکران می‌شود.

بر این اساس و بر اساس اعلام این انجمن، بیست و ششمین برنامه از سلسله اکران فیلم های تئاتر پیشرو با همکاری سندیکای منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه هنرمندان ایران و سینمای ایران آغاز می شود. هنرمندان این خانه به نمایش فیلم تئاتر «کارنما بُندار بیدخش» اختصاص دارد.

این فیلم تئاتری محصول سال 1376 هجری شمسی، چهارشنبه 20 مهرماه 1403 ساعت 17:00 در خانه سینمای هنرمندان ایران به نمایش در می آید.

پس از نمایش این فیلم، جلسه نقد و بررسی با حضور عباس غفاری (مجری) و علیرضا نراقی (منتقد تئاتر) در سالن نمایش برگزار می شود.

بوندار دانشمندی است که جام مربای جهاناما را درست کرده است و چنانکه پیداست نام او همین است. او با اطمینان کامل، انواع دانش ها را به شاه می آموزد و با این دانش بر جهان حکومت می کند. اما جیم بندر را فقط نردبانی به سمت بالا می بیند و قدرت او را کور می کند. بندر بیدخش را فراموش کرد و از ترس اینکه بندر عالم روزی این دانش را به دشمن بیاموزد، او را به زندان «رویینه دگ» که بندر با دست خود ساخته بود و تعلیم داده بود انداخت. بندر در گوشه ای از زندان به گذشته خود نگاه می کند و پشیمان می شود که چرا اینقدر به شاه خوش بین بوده و زمانی که قلعه را می سازد، حداقل راه پنهانی برای فرار نصب نکرده است.

بیضایی برای اولین بار این نمایش را از بهمن ۱۳۷۶ تا اردیبهشت ۱۳۷۷ در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر با بازی پرویز پورحسینی (در نقش جم) و مهدی هاشمی (در نقش بندار بیدخش) اجرا کرد.

علاقه مندان می توانند برای حضور در این نشست به سایت تیوال مراجعه کنند.

تبلیغات بنری