اخبار اخبار تکنولوژی

میزگردهای فرهنگی نامزدهای پاستور ۱۴ و جای خالی آموزش عالی و فناوری

تبلیغات بنری


به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش اقتصاددانان ایرانبا آغاز تبلیغات 14 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری از 31 خرداد، نامزدهای انتخاباتی در بسیاری از برنامه های تلویزیونی حضور یافتند و دیدگاه های مختلفی را در حوزه آموزش عالی، دانشگاه ها و حوزه نخبگان بیان کردند. یکی از این برنامه ها میزگردها یکی از میزگردهایی بود که به مسائل فرهنگی می پرداخت با حضور سه نفر از کارشناسان، خود کاندیداها و مشاورانشان برگزار شد و به مدت تقریبی دو ساعت از شبکه دو سیما پخش شد.

بر این اساس، بر اساس قرعه کشی که روز پنجشنبه 24 خرداد ماه انجام شد، محمدباقر قالیباف، جمعه 25 خرداد، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، شنبه 26 خرداد، سعید جلیلی، یکشنبه 27 خرداد، علی رضا زاکانی، سه شنبه 29 خرداد. ، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی و چهارشنبه 30 خرداد، مسعود بازیکیان. 19 وی در استودیو شبکه دو حضور یافت و مقابل کارشناسان فرهنگی این برنامه حسین تعظمی، شهاب اسفندیاری و الهام یاوری نشست و آنها و مشاورانشان به این سوالات پاسخ دادند.

مسعود چکتاریان، حجت الاسلام، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علی رضا زاکانی و محمد باقر قالیباف. شش کاندیدای چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری در این برنامه ها به جمعی از سوالات کارشناسی پیرامون مسائل فرهنگی پاسخ دادند و از آنجایی که دانشگاه و مقوله آموزش عالی نیز از حوزه های فرهنگی گسترده هستند، سوالاتی نیز در مورد امور دانشگاه، دانشجو، مرجعیت علمی بود. و البته موضوع مهاجرت مطرح شد و نامزدهای انتخاباتی به تشریح چشم انداز خود در این زمینه پرداختند.

اگرچه آموزش عالی و دانشگاه های دولتی با مسائل و مشکلات زیادی روبرو هستند، اما این مسائل از جمله کاهش تعداد دانشجویان، نیاز به راهکاری برای بهبود مدیریت مالی دانشگاه ها و نقش بیشتر دانشگاه ها در حکمرانی و حکمرانی است. حل مشکلات کشور، محدود کردن رشد علمی کشور، نیاز به شفاف سازی چشم انداز عدالت برای تحقیقات کاربردی و بنیادی بی شمار، ارائه راهکار برای مهارت آموزی و کاهش نرخ بیکاری در بین فارغ التحصیلان و مسائلی از این دست از دیدگان خارج شد. کارشناسان و هیچ سوالی در این موضوعات وجود نداشت و خود کاندیداها و مشاورانشان به این موارد اشاره ای نکردند و سوالی مطرح نشد تا این که موضوعی تکراری مانند بحث برکناری اساتید (که وزارت علوم و روسای دانشگاه ها بود) باقی ماند. چندین بار توضیح داده اند).

گذشته از مباحث آموزش عالی و دانشگاهی که با در نظر گرفتن آمار بیش از 3200000 دانشجو و حدود 200000 هیئت علمی، مخاطب مستقیم آن کمتر از 4 میلیون نفر نیست، موضوع فناوری و ضرورت توسعه دانش شرکت های مستقر و حرکت در کنار اقتصاد مقاومتی با کمک آنها در میزگردها مطرح نشد.

محمد فضلی و محمد بهشتیبه عنوان مشاور مسعود مازیکیان حجت الله الایوبی و عبدالمهدی مستکین به عنوان مشاور پورمحمدی محمد هادی همایون و شهرام یزدانی همانطور که مشاور سعید جلیلی گفت دوست حجازی و مصطفی الغفاری به عنوان مشاور فرش علیرضا نادعلی و شکری یاکی زاری به عنوان مشاور علی رضا زاکانی دوست حجازی و مصطفی الجعفری در این میزهای گرد به عنوان مشاور قالی بافی حضور داشتند.

میزگردهای فرهنگی برای داوطلبان و بست های خالی 14 در آموزش عالی و فناوری

دکترها/ من مخالف اخراج اساتید هستم

اوایل انقلاب مسئول گزینش شدم و سالها مسئول دانشگاه علوم پزشکی تبریز بودم و استاد یا کارمندی را در دانشگاهم اخراج نکردم اگر کسی را اخراج کنم جرم دارد، دادگاه حکم به اخراج او می دهد، شاید به دلیل تسویه حساب شخصی باشد. از تفکر او اگر منطق داشته باشیم با دانش آموزی که دیوانه نیست صحبت می کنیم و او را متقاعد می کنیم. این بخشی از صحبت های پزشکان در مورد اساتید دانشگاه در میزگرد فرهنگی بود.

داستان استرس

اما موضوع تحصیلات دانشگاهی و آموزش عالی در بحث سر میز پزشکان به این سخنان ختم نشد، شهاب اسفندیاری در آخرین قسمت از میز فرهنگی به بحث اخراج اساتید و پاسخ های پزشکان پاسخ داد. و گفت: آقای مادزیگیان جوری صحبت کردی که انگار با استادی صحبت می کنی که تخلف کرده است. آقای دکتر فضلی که در کنار شما هستند، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی بودند. وی سمتی در ریاست جمهوری و وزارت نیرو داشت و به گفته رئیس دانشگاه و مدیر گروه، دو سال است که به دانشگاه مراجعه نکرده و به دانشگاه نپیوسته و مدت قراردادش 8 سال بوده است. او اخراج شد چه «درد شینجی» را در دانشگاه ها و رسانه ها شروع کردند. ما 90000 هیأت علمی داریم، زیرا 5 نفر به شأن آموزش عالی ما لطمه زدند. اینها بازی های سیاسی است پس در دام بازی های سیاسی نیفتید.

محمد فضلی فرد مورد اشاره شهاب اسفندیاری که به عنوان رایزن فرهنگی سمت راست مسعود باذیان نشسته بود به اظهارات اسفندیاری واکنش نشان داد و درگیری لفظی بین این دو رخ داد که در نهایت منجر به جدایی فضلی شد. این استودیو در پاسخ به اظهارات این کارشناس گفت که رئیس دانشگاه دروغ می گوید و شما هم دروغ می گویید. اسفندیاری گفت: آیا شما هم پیمان نبودید؟ فضلی پاسخ داد که من کارگر قراردادی هستم.

اسفندیاری دوباره پرسید چطور شد که به مقام رسیدی؟ شما مرا به دروغگویی متهم کردید و حق ندارید مرا به دروغگویی متهم کنید. فضلی (با صدای بلند) پاسخ داد: تو نمی دانی! من کارگر قراردادی بودم و با مجوز هیات امنای دانشگاه سمتی را گرفتم.

اسفندیاری ادامه داد، آیا رئیس دانشگاه در آن زمان خبر نداشت؟ چرا مجوز را صادر نکردید؟ الفضلی پاسخ داد که باید از وزارت علوم بپرسم. الفاضیلی سه سال پیش شکایت کرد و سه سال جرات رسیدگی به آن را نداشتند!

پای مجری از وسط کشیده شد و گفت هم میکروفون دکتر فضلی و هم میکروفون دکتر اسفندیاری را قطع کردیم چون انتظار رفتار فرهنگی داشتیم و این رفتار در شأن مخاطب نیست.

دکترها به فضلی که قصد خروج از برنامه را داشت، گفتند: «بشین دکتر، من در مورد تو صحبت می‌کنم.» فاضلی بدون توجه به اظهارات پزشکان گفت: چون (اسفندیاری) با من به عنوان کارشناس مشکل شخصی دارد، با رسانه ها صحبت نمی کنم. سپس هنگام خروج از استودیو میکروفون را به سمت پزشکان پرتاب کرد و گفت: باید به متخصصان احترام بگذارید.

این تنش که چندین بار در رسانه های مختلف بازنشر شد، با واکنش رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی و سپس پاسخ دانشگاه شهید بهشتی به شکایت برکناری محمد فضلی مواجه شد که در نهایت به شکلی از بیانیه 12 بند در پایان همکاری با دانشگاه شهید بهشتی توسط دافا فضلی برای تنویر افکار عمومی منتشر شد.

به منظور تصمیم گیری نهایی در خصوص ادامه وضعیت همکاری مذکور و نتایج بررسی های علمی و عمومی، پرونده در جلسه مورخ 15/6/1300 شورای اجرایی استخدام دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت. شورای اجرایی استخدامی ضمن بررسی سوابق و شرایط عدم رعایت تعهدات اخلاقی و عملی و عدم احساس مسئولیت به عنوان یکی از اعضای هیات علمی در قبال دانشگاه و نیز نادیده گرفتن ضوابط و مقررات به کارگیری اعضای هیات علمی متخلف. مواد 20، 21، 22 و 114. آیین نامه اجرایی فوق الذکر وی را برای ادامه کار در دانشگاه فاقد صلاحیت تشخیص داد. لذا با تایید صریح کمیته صلاحیت عمومی شورای استخدامی و همچنین شورای مرکزی استخدامی دانشگاه، مقرر شد همکاری وی به عنوان هیات علمی با دانشگاه قطع شود.

توضیحات دانشگاه شهید بهشتی در خصوص شکایت محمد فضلی

میزگردهای فرهنگی برای داوطلبان و بست های خالی 14 در آموزش عالی و فناوری

تجربه ای که پورمحمدی در حوزه علم از آن صحبت کرد چیست؟

اما در میزگرد فرهنگی برمحمدی مستقیماً به موضوع آموزش عالی یا فناوری و دانش بنیان اشاره نکرد، بلکه از وضعیت معلمان صحبت کرد.

پورمحمدی در این باره گفت: معلمی که به دلیل کمبود هزینه زندگی مجبور به کار در تاکسی اینترنتی می شود، نمی تواند به خوبی تدریس کند; خانواده ها باید به تربیت فرزندان خود بپردازند، دولت باید فعالیت خود را در زمینه اشتغال کاهش دهد و ما باید از تجربیات جهانی در آموزش بهره مند شویم. ما معلمان زیادی داریم. آیا منافع ملی، مذهبی و انقلابی ندارند؟ تجارب جهانی می گوید بسیاری از جوامع مدرن موضوع را به معلمان واگذار کرده اند و این تجربه موفقی است.

میزگردهای فرهنگی برای داوطلبان و بست های خالی 14 در آموزش عالی و فناوری

جلیلی اگر من به عنوان رئیس جمهور انتخاب شوم …

میزگرد فرهنگی سعید جلیلی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره های بیشتری به موضوع دانشگاه همراه بود. وی دانشگاه ها را یکی از شاخص های افزایش ارز کشور دانست و در پاسخ به سوالی مبنی بر تعیین شاخص هایی برای ارزیابی نظام آموزش عالی گفت: یکی از برنامه های اساسی و اولویت دار در حوزه دانشگاهی است. با رشد هشت درصدی از طریق دانشگاه.

جلیلی تاکید کرد: توجه به فارغ التحصیلان علوم انسانی بسیار مهم است و باید سازوکاری برای آنها وجود داشته باشد که اگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شوم، از شهریور ماه آینده برنامه های خود را در چند دانشگاه تنظیم خواهم کرد.

البته جلیلی همچنین گفت: مدیران دانشگاه ها باید ماموریتی برای ایفای نقش خود در این موضوع رشد پیدا کنند و با اجرای طرح و اختصاص بودجه به برخی وزارتخانه ها نمی توان به رشد اقتصادی دست یافت. وقتی دانشجویان می بینند که می توانند بزرگترین پروژه ها را در دانشگاه خود اجرا کنند، نشاط اجتماعی افزایش می یابد و مهاجرت کاهش می یابد.

عدالت این است که هر چیزی سر جای خودش باشد، بر اساس استعدادهای ملتی که نقش پرافتخار خود را ایفا می کند برنامه ریزی کنیم و در کنار نظام نخبگانی، سیستم استعدادیابی داشته باشیم.

جلیلی البته به دیدارهای خود با دانشجویان و حضور در دانشگاه ها و نشست های دانشجویی مختلف نیز اشاره کرد و تاکید کرد که برای ارتقای پیشرفت کشور، هر دانشگاهی باید دولتی در سایه باشد.

میزگردهای فرهنگی برای داوطلبان و بست های خالی 14 در آموزش عالی و فناوری

قالیباف چه راه حلی ارائه کرد؟

میزگرد فرهنگی با حضور قالیباف شاید تنها میزگردی بود که بحث تنزل رتبه تحصیلی در آن مطرح شد. وی در پاسخ به این سوال که رشد علمی کشور چگونه می تواند بازگردد، گفت: ممکن است رشد علمی برخی از کشورهای منطقه نسبت به ما افزایش یافته باشد اما گاهی اوقات بالن رشد آنها می شود و اساتیدی را از کشورهای دیگر می آورند.

میزگردهای فرهنگی برای داوطلبان و بست های خالی 14 در آموزش عالی و فناوری

قاضی زاده هاشمی و 70 پرواز منطقه ای

قاضی زاده هاشمی در میزگرد فرهنگی با پرسش خاصی درباره وضعیت آموزش عالی، دانشگاه و فناوری مواجه نشد. اما وی با طرح این سوال به اسفندیاری پاسخ داد: در سال 1401 کشور ما با چالش های اجتماعی مواجه شد و شاهد حضور موثری در تیم تبیین روشنگری و حضور در بین جوانان و دانشجویان نبودیم. وی گفت: یا جست و جوی معظم له به پایان نرسید یا در فضای مجازی به خوبی انعکاس پیدا نکرد وگرنه پیش از این در بیش از 10 دانشگاه تهران و استان های زنجان، قم، سیستان، خراسان، رضوی و خوزستان ثبت نام کردم. تصمیم دولت برنامه پذیرش دانشگاه.

میزگردهای فرهنگی برای داوطلبان و بست های خالی 14 در آموزش عالی و فناوری

زاکانی میدان را به چه کسانی می دهد؟

زاکانی به سابقه فعالیت دانشجویی خود نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل سوابقم از سال 68 تا 1361 در جنبش دانشجویی ایفای نقش کردم و به ظرفیت های بالای جوانان اعتقاد دارم. اساس مشکلات موجود عدم آگاهی است و ما نمی دانیم چه ظرفیت های بزرگی در بین جوانان وجود دارد، بنابراین مسئولان باید ابتدا جوانان را باور کنند و سپس به آنها اعتماد کنند.

او البته این را هم گفت که ما سعی کردیم دو نفر را به دست بیاوریم که از بطن جوانی تحصیل کرده باشند و بتوانند این مسیر را در حوزه جوانان به بهترین شکل طی کنند. می توان آنها را در مسیر رشد در مدارس و دانشگاه ها تربیت کرد و پس از آن مسئولین باید امکان حرکت به سطوح بالاتر را برای آنها فراهم کنند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال