مصوبه جدید پرداخت خسارت افت قیمت وسایل نقلیه ابلاغ شد
برای گزارش دادن کارشناس اقتصاد ایرانبیمه مرکزی با پیام و راهنمایی نحوه محاسبه ضرر کسر قیمت خودرو (کاهش قیمت خودرو) برای اجرا بر روی شرکت های بیمه فعال در حوزه اشخاص ثالث. بر اساس دستورالعمل فوق که در 13 ماده و 6 تبصره تدوین شده است، کاهش ارزش معاملاتی خودرو ناشی از آسیب به قطعات خودرو در اثر تصادف توسط شرکت بیمه محاسبه و پرداخت خواهد شد. در دستورالعمل های ارسال شده، اجزاء نرخ تصادف، فاکتور سن خودرو، آسیب جزئی و آسیب متوسط و شدیدمورد توجه قرار گرفته است و مفاد این آگهی از اول ژانویه 1403 هجری قمری لازم الاجرا می باشد.
بیشتر بخوانید:
جزئیات دستورالعمل جدید پرداخت زیان قیمت خودرو
در این ابلاغیه علاوه بر خودروهایی که بیش از ده سال عمر دارند، برخی از لوازم یدکی خودرو نیز از پرداخت استهلاک خودرو معاف شده اند.
بر اساس تصمیم فوق آسیب به سپرهای جلو و عقب، چراغ ها، جلوپنجره، آینه ها، شیشه، سانروف و شیشه پانوراما، قفل درها، لوازم تزئینی، لاستیک و رینگ، دستگیره، ریسمان، دیفیوزر، پنل، برف پاک کن، دوربین، و برق قطعات، باتری، رادیاتور، سنسورها و قطعات داخلی اتاق خودرو مشمول کسر قیمت خودرو نمی باشند.
در فصل دوم این تصمیم، شرکت های بیمه، برآوردگران مستقل خسارت و کارشناسان رسمی دادگستری و دادگستری موظف شدند همزمان با ارزیابی و تعیین خسارات مالی متحمل شده به زیان دیدگان، تخفیف قیمت را براساس قانون و تصمیمات موجود محاسبه کنند. ماشین
طبق فرمول محاسبه کاهش قیمت خودرو، ارزش خودرو حداکثر معادل گرانترین خودروی سنتی است و در مورد خودروهایی که ارزش آنها کمتر از مبلغ مذکور است، ارزش خودرو بلافاصله قبل از وقوع حادثه با نظر شرکت بیمه، ارزیاب مستقل خسارت بیمه ای و کارشناسان رسمی رسیدگی و قضائیه و قضائیه آن را تشخیص می دهد.
دستورالعمل نحوه محاسبه خسارات کسر قیمت خودرو
این مصوبه بر اساس آنچه در مصوبه خردادماه دولت بدون توجه به حق بیمه آمده است به شرکت های بیمه ابلاغ شده است و پیگیری ها برای رفع این ایرادات و نواقص اساسی مصوبه قبلی دولت توسط بیمه مرکزی و بیمه مرکزی در حال انجام است. وزارت بهداشت. اقتصاد و اخیراً پرویز خوش کلام خسروشاهی – رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص در نظر نگرفتن پرداخت حق بیمه زیان قیمت خودرو گفت: این مصوبه که پس از سال ها به تصویب شورای عالی بیمه رسید، به تصویب رسید. اقدام بسیار مناسبی است، اما مواد قانونی آن این را تصریح میکند و باید شرکتهای بیمه، پرداخت قیمتهای کمتر خودرو را پوشش دهند، اما حق بیمه تولیدی در این زمینه نباید دریافت شود. بار مالی پیشبینی شده برای صنعت بیمه کشور به 30 هزار نفر میرسد میلیارد تومان. این آیین نامه از ابتدای دی ماه سال جاری اجرایی می شود و مقدمات آن فراهم شده است اما نواقصی وجود دارد که باید رفع شود.