اخبار اخبار فرهنگی

مشکلات معیشتی روحیه جست‌وجوگری خبرنگار را از بین می‌برد

تبلیغات بنری


مهدکودک البروجردی وی در گفت و گو با مجله توژال گفت: در تمام دنیا رسانه ها تحت تاثیر سیاست هستند. عوامل برون سازمانی و درون سازمانی از جمله عواملی هستند که بر یک فرد تأثیر می گذارند. گاه عوامل بیرونی انگیزه تازگی و دگرگونی کارکنان را از بین می برد و آنها را به کارکنانی ساده تبدیل می کند که روحیه تحقیق و هیجان روزنامه نگاری را از دست می دهند. در این میان شرایط اقتصادی تاثیر زیادی در حفظ روحیه آنها دارد.

رسانه ها تبدیل به یک امر عادی شده است

این مدرس دانشگاه با اشاره به شکننده بودن وضعیت اقتصادی در ایران گفت: رسانه های ایران بستر لازم برای پرداخت دستمزد تحریریه و استفاده از فناوری های روز را ندارند، بنابراین رسانه ها تبدیل به یک زندگی روزمره شده اند و روزنامه نگار. اینطور نیست.» جستجوی اخبار و کشف حقایق دیگر مطرح نیست و این هدف از بین رفته است. عوامل داخلی، سیاست رسانه‌ای، مسائل مالی رسانه‌ها و همچنین عوامل بیرونی باعث ناتوانی رسانه‌ها در مدرن‌سازی و حفظ استانداردهای بالا شده است.

داور بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه در ایران در پاسخ به اینکه چگونه مردم در فضایی که رسانه رسمی نیست، اخبار را دریافت می کنند، گفت: رسانه های رسمی به دلیل اینکه از نظر پیشینه ذهنی و تاریخی، مگافون تبلیغاتی برای دولت ها هستند و آنها هستند. نمی توانند، نمی خواهند یا نباید برای مقابله با واقعیت روزمره مردم، مخاطب را از دست می دهند.

بروجردی خاطرنشان کرد: امروزه و در همه جای دنیا شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به مهم ترین ابزار اطلاع رسانی و اخبار و تبادل پیام بین مردم و رسانه ها تبدیل شده است. این موضوع مشکلات خاص خود را دارد به عنوان مثال اخبار جعلی وجود دارد که اخبار غیر واقعی را در فضای مجازی منتشر می کند که تشخیص صحت خبر را برای عموم مشکل می کند. در عین حال به نظر می رسد مردم به دلیل دسترسی آسان، هزینه کم و دسترسی به اطلاعات چندرسانه ای اشتیاق بیشتری به این فضای مدرن نشان می دهند.

مردم کف ترازوی رسانه ای را برای دولت سنگین تر می دانند

وی در خصوص تغییر مرجعیت از رسانه های رسمی به رسانه های غیر رسمی گفت: عدم اقتدار رسانه های رسمی باعث کاهش اعتماد اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی دولت می شود. بنابراین، دولت ابزار اقناع و ایجاد انگیزه عمومی، ایجاد مشارکت و رسیدن به مردم را از دست می دهد. نکته دیگر این است که امکان حضور در فضای رسانه ای با حضور مردم وجود نخواهد داشت، زیرا مردم کف ترازوی رسانه ای را نسبت به دولت سنگین تر می دانند و در نتیجه رابطه دولت و دولت را سنگین تر می کند. دولت بدتر خواهد شد ملت روز به روز ضعیف تر می شود و هر چه ضعیف تر شود آسیب پذیرتر می شود.

بروجردی افزود: بزرگترین ضرر این اتفاق کاهش سرمایه اجتماعی دولت و کاهش اعتماد عمومی است. با اعتماد اجتماعی پایین ممکن است مردم در مواقعی که به مشارکت مردم نیاز داریم حاضر نشوند، مثلاً وقتی شهری در کشور دچار زلزله می شود و ما به مشارکت مردم نیاز داریم، مردم برای کمک به ما اعتماد نمی کنند و در صحنه حاضر نمی شوند.

وی گفت: جایگزینی اعتماد و اعتمادسازی بسیار دشوار است و سرپوش گذاشتن و حل بحران های پیش رو نیز دشوار خواهد بود. بدون مشارکت مردم و بدون سرمایه اجتماعی خوب نمی توانیم بحران ها را حل کنیم. ما باید بیشتر به این موضوع توجه کنیم و هرگز اجازه ندهیم بین اعتماد مردم و رسانه های رسمی دولتی دیواری کشیده شود و آنها را از هم جدا کند.

مشکلات معیشتی روحیه پژوهشی روزنامه نگار/تمایل عمومی به شبکه های اجتماعی را از بین می برد
مهدیخت بروجردی، مدرس دانشگاه و داور بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه ایران

این محقق و کارشناس درباره روش و راهکار دور شدن از فضای رسانه سنتی گفت: صحبت از رسیدن به این هدف ساده است اما باید در عمل به منصه ظهور برسد. ما باید آزادی رسانه ها را تضمین کنیم. علاوه بر این، باید استقلال حرفه ای خبرنگاران را به رسمیت بشناسیم. گاهی اوقات روابط عمومی استقلال حرفه ای خبرنگاران را به رسمیت نمی شناسد و معتقد است باید آنچه را که به خبرنگاران می گویند چاپ یا منتشر کند که این درست نیست. جایگاه و حقوق خبرنگاران باید به رسمیت شناخته شود. سیستم رسمی باید از روزنامه نگاران پشتیبانی کند، مانند نظام مهندسی که مهندسان را به موقع راهنمایی، آموزش و پشتیبانی می کند.

برگزاری جشنواره ها باعث تشویق متخصصان رسانه می شود

داور بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه در ایران درباره اهمیت برگزاری این رویداد گفت: در شرایطی که خبرنگاران از محدودیت های معیشتی و شغلی در عرصه نویسندگی رنج می برند، فشارهای سازمانی و داخلی زیادی به آنها وارد می شود و از این قبیل. شرایط فضای حرکت و رشد را از آنها سلب می کند. فعالیت ها و رویدادهای جانبی مانند جشنواره ها شاید تاثیر چندانی بر فضای رسانه ای کشور نداشته باشند، اما قطعا بی تاثیر نیستند. برگزاری جشنواره می تواند برای اهالی رسانه انگیزه ایجاد کند.

بروجردی ادامه داد: کسانی که دارای اخلاق حرفه ای و شأن حرفه ای در این حرفه هستند به عنوان برگزیده در جشنواره معرفی شوند. اقداماتی مانند جشنواره ها زمانی بهترین تاثیر را بر جامعه می گذارد که عوامل زیرساختی دامنه فعالیت رسانه ها را گسترش دهند. زمانی که عوامل زیرساختی وجود داشته باشد، جشنواره به عنوان یک فعالیت جانبی می تواند برای فعالان این حوزه محرک باشد.

بوجردی گفت: معتقدم جشنواره باید بستری برای پاسخگویی به مردم باشد. در نتیجه جشنواره باید از حالت رکود خارج شود و الگویی برای نویسندگان، روزنامه نگاران و اصحاب رسانه شود.

البروجردی با اشاره به حضور خود به عنوان داور در این جشنواره گفت: زمانی که داور بودم کسانی را انتخاب می کردم که از عملکردشان در مقایسه با دیگران قابل دفاع بود.

بیست و دومین جشنواره ملی رسانه ایران از طریق سایت www.rasaneh.pressfestival.ir تا 19 تیرماه 1403 آثار متقاضیان شرکت در این رویداد را می پذیرد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال